Szubjektíven a 2017-es E3-ról

2012 óta amolyan hagyomány nálam végig követni élőben a nagyobb E3-as konferenciákat. Ennek a hóbortomnak idén is eleget tettem. Még úgyis, hogy a szokásos egy napos felállást széthányták négy felé.

Mivel egy lusta disznó elfoglalt ember vagyok, ezért a teljesség igénye nélkül, élménybeszámoló szerűen mennék végig tételesen a kiadók bűnlajstromán. Mit is nyújtott számomra az év legnagyobb videojátékos rendezvénye.

Electronic Arts

Tavaly az E3 előtt jelentette be az EA, hogy kivonul a rendezvényről. Ahivatalos konferenciákat megelőzve saját show-t tart, ami egy kicsit fejvakarásra késztetett. Lehet, hogy az EA-nek nincs akkora bejelentése, ami felérne az E3-hoz? Mi van a Mass Effect-tel, a Star Wars licensszel vagy egy esetleges új IP-vel?

De ha már kivonulnak és saját műsort csapnak, akkor miért igazították ilyen kínosan közel magukat az E3-as menetrendhez? Persze az 1 órás előadás után minden kérdésemre félig-meddig választ kaptam.

Egy sótlan és rettentően súlytalan, a biztonsági zónában mozgó prezentáció volt. Az Electronic Arts keveset mutatott és azt is unalmasan előadva. Mint egy házaló porszívó ügynök, aki 10 éve ugyanazt az egy modellt árulja. Lehet valamikor őszinte volt a mosolya. De manapság csak a betanult szöveget mondja fel lelketlenül. És ez idén sem volt másképp.

Az aktuális sportjátékok mellett, között és alatt bemutatták az új Need for Speed-et; a Battlefield 1 The Name of The Tsar DLC-jét. Teaselték a Bioware új, Anthem címre keresztel játékát, amit érthetetlen módon a Microsoft konferencián mutattak meg. Persze van az a pénz amiért megéri visszakacsintani az Convention Centerbe. Ha már ott vannak mellette. A tavalyi Unravel mintájára pedig elhozták a Brothers: A Tale of Two Sons fejlesztőinek új coop programját.

És végül volt egy „kis” Battlefront 2.  A show közel harmadát egy követhetetlen Battlefront 2 multiplayer összecsapás tette ki. Miközben a kampányról semmi érdemit nem tudtunk meg.

Persze ők is érezhették, hogy ez így elég karcsú, így az egy órás műsort kellemetlen alibizéssel töltötték fel. A köztes szegmenseket pedig oda nem illő emberekkel szórták tele. De a legcikibb az egészben (legalábbis számomra) az, hogy egy EA szintű kiadó E3-as előadásának, hogy lehet egy indie játék a fénypontja?

Microsoft

Hiába vagyok elkötelezett PlayStation tulaj. Én szerettem volna, ha a Microsoft idén odateszi magát és méltó ellenfele lenne a Sonynak. Nem csak azért, mert az egészséges versenyből mindkét fél tábora profitálhatna. Azért is, mert az Xbox tulajok többet érdemelnek annál, mint amit ez elmúlt években kaptak.

Ezt pedig csak egy féleképpen érhették el. A Project Scorpio kedvező árcédulája mellett egy remek játékfelhozatallal. Erre pedig minden esély megvolt, hisz Phil Spencer korábban több ízben is megszellőztette, hogy szépen alakul a Scorpio felhozatala.

Az végülis várható volt, hogy a prezentációt a nagyon kreatívan One X névre keresztelt 4K-s dobozzal és a vele együtt érkező Forza Motorsport 7-tel fogják nyitni. Ahogy az is, hogy miután 3 éve a Sony a 1080p-re hegyezte a cerkát, most a Micro ugyanezt fogja tenni a 4K-val. Szerencsére ezen gyorsan túllendülve Spencer önfeledt örömmel az arcán jelentette be, hogy 42 játékot fognak bemutatni és ennek több mint fele exkluzív lesz.

Az ezzel előcsalogatott lelkesedésem pedig kb. a Minecraft Super Duper Graphics Pack-ig tartott és ettől a ponttól kezdve egy belülről mardosó érzéssel lettem gazdagabb, amit a konferencia végére a Microsoft alá is támasztott.

A bemutatott játékok egy része multiplatform, míg a többi vagy launch exkluzív, vagy elérhető lesz Win10-re is. És azon a tényen, hogy az Xbox-nak továbbra sincs egy erős húzó címe se a 4K, se a 60 fps, de az id@XBOX program indie címei sem fognak változtatni.

Ellenben lehet, hogy a One X lesz a multiplatform játékok Mekkája. Az viszont még mindig erősen kérdéses, hogy az új Xbox által kínált élmény elég lesz-e ahhoz, hogy az emberek kicsengessék érte a korábbi 400 dolcsis piactaroló becslések ellenére 500 dollárra belőtt vétel árat. De ameddig ez a kérdés eldől legalább szórakozhatunk Xbox Classic címekkel is a visszafelé kompatibilitásnak hála.

Bethesda

A korábban kiszivárgott E3-as meghívók grafikájának mintájára felhúzott animációs körbevezetés a Bethesdaland-en igazából pont az lett, amit vártunk. Az EA helyét „megörökölő” kiadónak idén érezhetően nem volt akkora ágyúja, mint tavaly. Így egy YouTube montázsokat megszégyenítő videócsokorba bújtatott virtuális (ön)vállon veregetést prezentáltak. Mindezt beszúrva két-két bejelentés közé.

Nem tudom hibáztatni őket, hisz nem lehet minden évben ledobni a DOOM vagy a Fallout bombát. Vagy mégis?

A tavaly elhintett DOOM és Fallout VR képében ők is beállnak a Capcom mellé a 3A fronton. Ez kifejezetten biztató a VR jövőjét illetően és nem utolsó sorban remek reklám a viszonylag friss, ám a köztudatból lassacskán kifutó címeiknek. Még úgyis, hogy a DOOM VR szerintem egy nevetséges átültetése lesz az eredeti játékmenetnek. Sok teleportálgatással és a pergős lövöldözés beáldozásával.

Amúgy emlékszik valaki a Steam Workshop fizetős fiaskójára, aminek a zászlóshajója a Skyrim volt? Úgy látszik a Bethesda sem, mivel egy saját platformot jelentettek be a játékaikhoz készült modifikációknak. Aminek az egyetlen létjogosultsága az, hogy PC mellett támogatja a konzolokat is.

Azonban az igazán nagy durranásokat a végére hagyva kaptunk az arcunkba egy The Evil Within 2-t és egy Wolfenstein: The New Colossus-t. Amik láttán az érdekeltek maguk alá csinálhatnak. Habár az Evil Within előzetese még az első résznél is érthetetlenebb lett, bőven ki tudott rugdosni a komfort zónámból. Kár, hogy ezért végig kellett ülnöm 40 percnyi videó zuhatagot.

PC Gaming Show

A Microsoft konferencián több volt a PC gaming…

Ubisoft

A Ubisoft a kurrens generáció indulása óta elég felemás konferenciákat tartott. Ez javarészt a rendes iparosként évek óta újra és újra reciklált játékelemeknek és a hatalmas vizuális downgrade fesztiválnak köszönhető. Ebben mondhatni élen jártak.

2015-re már minden ígéretüket kettővel osztottam. Ugyanakkor az elvitathatatlan tőlük, hogy a bejáratott sorozatok mellett évről évre kísérleteztek kisebb-nagyobb új címekkel is. A biztonsági zóna és a zavaros közt egyensúlyozva pedig olyan szinten elvesztették 2017-re az érdeklődésemet, hogy tőlük számítottam a legkevésbé arra, hogy leteszik az idei E3 legjobb show-ját. És mégis…

Yves Guillemot nyitánya Miyamoto Shigeru Nintendo atyaúristennel egy kicsit szemöldök borzolásra késztetett. És csak tovább növelte bennem Aisha Tyler személye iránt érzett hiányt. Nem azért, mert hatalmas rajongója lennék a hölgynek. De az eddigi tapasztalataim alapján ő volt az, aki összefogta és kordában tartotta a Ubisoft konferenciák sokszor infantilizmusba hajló prezentációit. 

Ez a közjáték pedig akkor csúcsosodott ki, amikor a színpadon a két angolul csak módjával tudó úriember egy tolmács társaságában a Ubisoft-Nintendo együttműködés jegyében fényesre nyalta egymás…

De az XCOM meets Mario & Rabbids Mario & Rabbids: Kingdom Battle bemutatója után kárpótoltak mindenért. A kötelező körök lefutása után az Assassin’s Creed Origins-szel és a The Crew 2-vel jöhettek az izgalmasabb címek.

Volt itt jónak ígérkező No Man’s Sky sci-fi, Elijah Wood vendégszereplés, aszaszinoktól megszabadított Black Flag és South Park mobil játék. Amire viszont abszolút nem számítottam és levett a lábamról az a Beyond Good and Evil 2. Valószínűleg a 10 éve fejlesztés alatt álló előzmény a rajongók szemében nem fog felérni a 2003-ban kiadott első részhez. De hiába csak egy CGI videót láthattunk, engem megnyertek. Kíváncsian várom a végeredményt.

A Ubisoft idén is egy jól összerakott prezentációt tett le az asztalra, amiben ugyanúgy megvolt a táncolós rész, ahogy a bejelentések közötti beszédek is. Volt dinamikája az egésznek és nem csak egy unott vetítés volt. Szemben a többi konferenciával, ez nekem kifejezetten tetszett. De jövőre kérem vissza Aisha kisasszonyt az amúgy is mindig kihagyhatatlan Guillemot helyett.

Sony

A Sony tavaly egy hosszú alapjárat után egy meglepően magas fokozatba kapcsolt. Egy olyan műsorral torpedózták meg a játékosok, de főként a PlayStation tulajok ingerküszöbét, ami mellett nemhogy a Microsoft, de az összes többi kiadó sem tudott labdába rúgni. A bemutatott játékok ütősnek tűntek, a kommunikáció jó volt és egy összeszedett konferencia tanúi lehettünk. Amit egész jó poénokkal tűzdelt meg Shawn Layden.

Mindez olyan magasra tette a mércét, hogy idén meg sem próbálták megugrani a lécet. Inkább pontosan úgy fejelték le azt, ahogy tette a Bethesda is.

Maga a konferencia csak azért hagyott bennem kellemes érzéseket, mert a bemutatott játékok tetszettek. A PS2 óta most először kapunk nagygépes, nem-Nintendo Monster Hunter címet (legalábbis nyugaton). Az Uncharted kiegészítést Chloe karaktere, míg a Horizon DLC-t a számomra hiányzó tartalom miatt várom (mert nekem kevés volt ebből a játékból 50 óra). A Spider-Man olyan csodálatos, mint a címadó szereplő. A Shadow of the Colossus nem érdekel, hogy remake vagy remade, mert akarom. A God of War annak ellenére is felcsigáz, hogy videóról videóra távolodik el az eredeti trilógiától.

Ettől függetlenül hiányzott az, amitől tavaly az agyam eldobtam. Azt azért meg kell hagyni, hogy a jelenlévőknek összehozott látványelemek a helyükön voltak a lángcsóváktól egészen a Days Gone gameplay alatt belógatott halott testig. A tavalyi, folyamatos aláfestéstőt váltó egy szegmenses minizenekar is kellemes volt.

Azonban, mint egyszerű földi halandó, aki otthonról élvezné az élő közvetítést, nekem csak a játékok maradtak.

Ez csak azért volt fájó pont, mert egyrészt helyi idő szerint igencsak későn van az a hajnali 3. Másrészt a 2016-os konferenciájuk egy valódi show volt. Ami tényleg méltó ünneplése volt a játékoknak. Ehhez képest az idei után úgy érzem, hogy amint kifogynak az éppen készülő játékokból és ellövik az utolsó patront is, a játékosokat megint ott hagyják letolt gatyával a konzoljaik előtt és ugyanúgy tesznek rájuk. Mint tették azt két éve is.

Nintendo

Te jó ég, METROID PRIME 4!!!!!! … logó. He? Már vége is?

E3 metroid prime

CSATLAKOZZ A GEEKVILÁG KÖZÖSSÉGHEZ!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram

Create a new perspective on life

Your Ads Here (365 x 270 area)

Friss

Kapcsolódó

Iratkozz fel

Ha nem szeretnél lemaradni a legújabb kritikáinkról, hírekről és szösszenetekről a geek világból, iratkozz fel heti hírlevelünkre.