FilmMozgókép

FilmMozgókép

FilmMozgókép

Bűnösök kritika: Bluesra gyűlik az éji vad

A Bűnösök nem egy túl egyszerűen körbehatárolható alkotás. Ebben a filmben aztán minden van. Gengszterek, fekete kultúra, lassan építkező atmoszféra, blues, természetfeletti és kaszabolás. De az is biztos, hogy ilyen mozit nem minden nap lát az ember.

Szerző

Közzétéve

2025. ápr. 16.

Kommentek

0

Ryan Coogler (Creed, Fekete Párduc) ezúttal szűrők, és úgy néz ki, hogy műfaji megkötések nélkül készíthette el legújabb moziját. A Bűnösök (Sinners) sokáig takargatja, hogy valójában egy horrorfilm, de határozottan megéri a várakozást.

Coogler korábbi alkotásaihoz képest minden téren tudott húzni egy váratlant, és még visszatérő háziszínésze, Michael B. Jordan is nem egy, de rögtön két szerepben bizonyítja kvalitásait.

Mississippi blues

1932-ben járunk a Mississippi vidékén, amikor a feketék ugyan már jogilag nem rabszolgák, a rasszizmus és a szegregáció a virágkorát éli, tök mindegy, hogy a felvilágosultabb nagy városokról, vagy a vidéki kisebb településekről beszélünk.

A reményekkel teli Chicagóból térnek haza szülővárosukba a Moore-ikrek, Smoke és Stack (Michael B. Jordan), akik kétes üzelmeikből megszerzett pénzükön itt akarnak klubot nyitni.

Ehhez össze is szedik a dolgozni és mulattatni vágyó népeket, de közben megismerhetjük az ikrek nem éppen patyolat tiszta múltját, de fény derül személyes drámájukra is. A főbb mellékszereplőkről ha mélységeiben nem is alkothatunk teljes képet, azért korrekt mennyiségű karakterrajzot kaptak.

Az ikrek magukkal viszik a zenész pályára vágyó unokatestvérüket, Sammie-t is (Miles Caton), akit egyáltalán nem rettent el a két messze földön híres bűnöző társasága, vagy pikáns sztorijai. Sammie apja, a helyi gyülekezet prédikátora nincs odáig a vándor muzsikus karrierrel kapcsolatban, és előárnyékolva figyelmezteti is a fiát a blues ördögi erejére.

A Bűnösök egy nap leforgása alatt játszódik attól a ponttól, hogy összeszedik a klub személyzetét, a pályaudvaron el is marketingelik, és megnyitják a szórakozóhelyet. A klubban jóféle blues szól, és az emberek önfeledten buliznak, mindaddig, amíg hívatlan vendégek érkeznek és elszabadul a pokol.

Ördögi muzsika

A film előzetese alapján már lehet sejteni, hogy nem egy egyszerű déli gengszterfilmre lehet számítani, és valamilyen formában a természetfeletti is megjelenik. De aki némileg fogalmatlanul ül be rá, az elég komolyan meg fog lepődi.

A Bűnösök viszont kimondottan sokáig nyújtja a leleplezést, a hirtelen műfajváltás pedig garantáltan sokakat le fog dobni. A több, mint kétórás játékidőnek több, mint a fele csupán a parádésan kivitelezett expozíció, egy kalandos „szedjük össze a csapatot” mozi, ami tele van gengszterfilmes vonásokkal, és nem mellesleg a déli fekete kultúra realista ábrázolásával.

Én azt sem bántam volna, ha ezt nézem két órán keresztül, és nem csap át horrorba, mert roppant szórakoztató, és a forgatókönyv egyáltalán nem veszi fél vállról sem a szereplőket, sem pedig a történetet. Nagyon sokáig néhány totálisan indokolatlan és aljas jumpscare-en kívül viszont szépen altatja a nézőt. Majd néhány feszült pillanattal később már meg is kezdődik a vérengzés, és gyakorlatilag átmegy Blaxploitationbe.

A film folyamatosan sejteti egyébként a váltást. Az elejtett utalások, meg a totál egyértelmű nyitó jelenet miatt végig ott motoszkál egy fojtogató érzés, és a feszítő érzés, hogy ennek az egésznek nagyon nem lesz jó vége. Ezer oldalról lehetett várni a veszélyt és a fenyegetést, elég csak arra gondolni, hogy a Smokestack fivérek elég viharosan hagyták ott Chicagót, miután összeugrasztottak két bandát, és leléptek a zsákmányukkal.

Néhány – egyébként spoilermentes – cikk evidensnek veszi a nagy csavart, de ha még nem tudsz semmit a filmről, én nem is lőném le a poént. Számomra elég nagy meglepetés volt, mikor kiderült milyen erők törnek hőseink életére.

Nem ciki a kreatív kontroll

A Bűnösök egy igazán eklektikus alkotás, és könnyedén kijelenthető, hogy ilyesmit nem minden nap lát az ember. Viszont az is érezhető, hogy ráfért volna Cooglerre némi kreatív kontroll. Az összkép ugyan jócskán a pozitív irányban tartózkodik, azért a végeredmény közel sem tökéletes.

Hailee Steinfeldet mindig jó a vásznon viszontlátni, viszont ettől még nem lesz kevésbé fölösleges a karaktere. Az ő általa alakított Mary Stack múltjának a mozgatórugója, de igazából nem sokat tudunk meg róla, és a forgatókönyvet előrelendítő jelenetén kívül nem adott hozzá a film egészéhez.

Steinfelden kívül is érezhető, hogy sok a közel 140 perces játékidő. És így is vannak elvarratlan, vagy katarzis nélkül lezárt szálak. Néhány szereplő sorsa pedig súlytalannak hat, mert rájuk már nem futotta elég idő, hogy jobban megismerhessük őket.

Az utolsó jelenetre meg aztán végképp nem volt már szükség. De elgondolkodtatott, hogy lehet eredetileg a Ku Klux Klán lett volna a gonosz, de helyettük végül más került a végleges változatba. Ennek fényében viszont ez a szegmens úgy, ahogy van fölösleges volt.

A kevés CGI ellenére a speciális effektek kimondottan szarul néztek ki. A vérnek is fura színe volt, amit nem volt nehéz megfigyelni, mert tekintélyes mennyiség folyt belőle.

A lassú atmoszféra építés összességében jól működött. Viszont, hogy az egész cselekmény egy nap alatt zajlott le, és egy halom szereplőt mozgatott, néhol így is elég kapkodósra sikerült.

Verdikt

A Bűnösök nem egy túl egyszerűen körbehatárolható alkotás. Ebben a filmben aztán minden van. Gengszterek, fekete kultúra, lassan építkező atmoszféra, blues, természetfeletti és kaszabolás. De az is biztos, hogy ilyen mozit nem minden nap lát az ember.

Ha nem lenne elég a már alapból furcsa zsánermix, a film többször is operál zenés betéttel. Nem, ettől nem lesz musical, egész egyszerűen van néhány elképesztően eksztatikus, és csodálatosan kivitelezett produkció, ami a blues előtt tiszteleg. A klubban Sammie által előadott dal és maga a jelenet szerintem a film abszolút csúcspontja.

A 30-as évek USA déli vidékének hangulatát nagyon jól eltalálták, a díszletek, és ruhák egyaránt fantasztikusan tükrözik a korszellemet. A színészek szintén csodás munkát végeztek. Túl egyértelmű lenne kiemelni Jordant, aki dupla szerepben brillírozik, de mellette még a legkisebb szerepekben is abszolút profi alakításokat láthatunk.

A Bűnösök kétféleképpen csapódhat le a nézőnél: a nagy váltásnál vagy kidobja magából az alkotás, vagy pedig csak még jobban fogja élvezni. Ha másért nem is, különleges szerkezete és rendhagyó mivolta miatt mindenképpen megéri megnézni.

A Bűnösök április 18-tól látható a mozikban.

8

A Bűnösök nem egy túl egyszerűen körbehatárolható alkotás. Ebben a filmben aztán minden van. Gengszterek, fekete kultúra, lassan építkező atmoszféra, blues, természetfeletti és kaszabolás. De az is biztos, hogy ilyen mozit nem minden nap lát az ember.