Blog

Blog

Blog

Easy Mode #10: Hackelték a CDPR-t, online E3, ami kimaradt

Szerző

Közzétéve

2021. febr. 14.

Kommentek

0

Sajnos ezen a héten a technika ördöge rendesen beleköpött a levesükbe, így nem tudtunk új adást felvenni. Sebaj, azért nem maradtok hírek nélkül, csak most kénytelenek lesztek olvasni érte. A hopmester: Tanár úr.

[h]Játékmegjelenések[/h]

Természetesen ezen a héten sem maradunk új játékok nélkül. Indie vonalon a The Room 4: Old Sins című, meglepően sok részt megért belsőnézetes, logikai kalandjáték-sorozat legújabb részét kaptuk. Kicsit nagyobb ázsióval büszkélkedhető Little Nightmares folytatása is befutott 11-én. Végül, de nem utolsó sorban a Nintendo elindítja a 2021-es felhozatalát a Super Mario 3D World és Bowser’s Fury érkezett, s bár ezek nem totálisan új címek, valószínűleg a Switch tulajok örömmel fognak lecsapni rá.

Képtalálatok a következőre: little nightmares 2

[h]Meghackelték a CDPR-t[/h]

Még valamikor a hét közepén érkezett a hír, hogy a CD Project Red informatikai rendszerét feltörték, és onnan értékes adatokat tulajdonítottak el. Ezek közül alán legfontosabbak a játékok forráskódjai voltak; a hírek szerint a Cyberpunk 2077 és a Witcher 3 forráskódjához is hozzáfértek a hackerek.

Ezt gyakorlatilag a betolakodók is megerősítették – a támadás után e-mailben próbáltak pénzt kihúzni a kiadóból, ellenkező esetben pedig az ellopott információkat kiszivárogtatják az internetre. A CD Project Red nem engedett a követeléseknek, aminek következtében az információk már el is keltek a dark weben – feltehetőleg komoly összegért cserébe.

Jó kérdés, hogy hová fut ki mindez; vajon az új tulajdonosok mit kezdenek majd a forráskódokkal? A tippem az, hogy igazából semmi érdemleges nem fog történni. A játékok GoG verziói eddig is DRM-mentesek voltak, már megjelenés napján fenn voltak minden fájlcserélő oldalon. A játékok modolását ellenben nagyban megkönnyítheti a forráskódok nyilvánosságra hozatala. Az már a jövő zenéje, hogy hackerek, vagy a gyanúsan sok pénzzel rendelkező vevők jószívűek-e annyira, hogy tényleg kisegítsék a közösséget ennyivel. Mindenesetre a CDPR-ra egy ideje nagyon rájár a rúd; nagy kérdés, hogy sikerül-e rendbehozni a renoméjüket, vagy olyan nagy kiadók sorsára jutnak végleg, mint a Ubisoft, az EA, vagya Bethesda.

[h]Érkezik PC-re a Kingdom Hearts[/h]

Bizony, a széria, aminek sosem tudtam eldönteni, hogy mekkora a tényleges rajongótábora, ugyanis a KH rajongók mind kitesznek legalább négy embert, ha puszta hangerőről beszélünk. Mindenesetre ezentúl a PC-sek is élvezhetik a Disney és a Final Fantasy univerzumoknak ezt a fura amalgámját – már, ha nem bánják, hogy egyelőre a kollekció kizárólag az Epic Store-ra érkezik márciusban.

Nem csak az exkluzivitás, de az árazás is több gémert érzékenyen érintett. A Playstation áruházában a legrosszabb napokon is nagyjából száz ropogós euróért szerezhetjük be a teljes sorozatot; ezzel szemben a mostani állás szerint ugyanez a válogatás PC-re nagyjából 230 eurót fog kóstálni.

Lehet, hogy egy kép erről: szöveg

Ezzel együtt az Epic azt is bejelentette, hogy több exkluzívot terveznek vásárolni a közeljövőben, mint eddig bármikor. Erre lehet, hogy szükségük is lesz, a PC Gamer zsurnalisztája unalmas óráiban kiszámolta, hogy az Epic áruházának egy év alatt alig öt százalékkal sikerült növelni a külsős játékokból származó bevételét.

A hír azért is érdekes, mert annak idején az Epic még azt nyilatkozta, hogy az exkluzívok vásárlása csak rövidtávú stratégia, idővel a gyakorlatot megszüntetik. Fura kettősséget mutat az Epic üzletstratégiájában; egyrészt láthatóan a külsős játékkiadók termékei még mindig viszonylag kis részét adják a cég bevételeinek, másrészt agresszívan folytatják ugyanazt a stratégiát, mint eddig. Nos, jövő év elején újra elemezhetjük a számokat, addig is mindenki vásároljon, ahol neki jól esik.

[h]Idén már lesz E3, de csak online[/h]

Mi is sokszor latolgattuk már a témát, hogy van-e még értelme a mai közösségi médiával keresztülszőtt, folyamatosan online világunkban egy, a szórakoztatóipari szoftvereket reklámozó, párnapos kiállításnak. Tavaly, amikor kimaradt az E3, arra jutottunk egyöntetűen, hogy nem, ennek helyettesítésére bőven elég a Geoff Keighley nevével fémjelzett Summer Games Fest, ami tavaly hónapokon át csepegtette az információkat a videojátékipar legújabb bejelentéseiről.

Képtalálatok a következőre: E3

Ennek ellenére az E3 idén visszatér, de pár részlet miatt igen szkeptikus vagyok a sikerét illetően. Egyrészt nem kaptunk arról hírt, hogy változtatnának a stratégiájukon – azaz, hogy 3-4 napon keresztül csőstül borítják ránk az információlavinát. Valljuk be; ez még a hozzám hasonló, megrögzött műkedvelőnek is elég megterhelő. Ami talán ennél nagyobb probléma, hogy ha a pletykák igazak, a részvételért nagyon komoly összegeket próbálnak bevasalni a kiállítani kívánó kiadókon. Egyes források hat számjegyű összegről susmorognak, ami egy élő show esetében nem légből kapott summa, azonban egy online rendezvényen való helybérlésért ennyi pénzt kiadni már megkérdőjelezhető – főként úgy, hogy van alternatíva.

Meglátjuk, hogyan sikerül összehozni a rendezvényt, mindenesetre nekem az a sanda gyanúm, hogy ha az E3 szeretne életben maradni, akkor kénytelen lesz megváltoztatni az üzleti modelljét, gondolkodásmódját, és a játékiparban elfoglalt helyét.

[h]Június 11-én érkezik a Ratchet and Clank: Rift Apart[/h]

Heti apró rovatunk: megjelenési dátumot kapott a Ratchet and Clank legújabb része; az egyetlen PS5 exkluzív, ami teljesen biztos, hogy exkluzív, és teljesen biztos, hogy még idén megjelenik. Örömteli, bár van egy olyan sanda gyanúm, hogy perpillanat a játékosok jelentős része inkább azon agyal, hogyan kéne egyáltalán megszerezni azt a hardvert, ami futtatja majd ezt a csodát.

[h]Az EA és a Ubisoft is erősen sodródik a mobilpiac felé[/h]

Oké, a szalagcím talán nem a legjobb, hiszen eddig is tudtuk, hogy a nagy kiadók csorgó nyállal figyelik a pénzcsapot, ami a mobilpiacra van rászerelve. Az EA és a Ubisoft ráadásul egyáltalán nem újonc az okostelefonokra fejlesztett játékok tekintetében – előbbi már a 2014-ben megszentségtelenítette a Dungeon Keeper szériát egy szégyenteljes mobiljátékkal, a Ubisoft pedig nemrég adott ki valami förmedvényt Tom Clancy hulláját lobogtatva.

A hír most azért aktuális mégis, mert az EA nemrég vette meg a Glu-t – egy mobiljátékokkal foglalkozó céget – röpke kétmilliárd dollárért. A fejlesztők olyan gyöngyszemekért okolhatóak, mint a Design Home, vagy a Covet Fashion. Ez EA ezzel gyakorlatilag jelezte, hogy egyre kevesebb érdekeltsége van konzolos és PC-s játékokban, és egyre inkább próbál elmozdulni a mobilok felé. A Ubisoft nagyjából ugyanezt az üzenetet közölte, de ahelyett, hogy kiadtak volna ennyi pénzt, az egészet lerendezték egy interjúval.

Amint azt már kifejtettem a legutóbbi Easy Mode adásban, örömmel fogadom ezeket a híreket, egészségükre váljék, és remélem nemsoká eljön az a kor, amikor a Ubisofttal meg az EA-val nem húzzuk fel egymás vérnyomását, és nagyrészt kivonulnak a mainstream konzolos és PS-s játékok piacáról.

Képtalálatok a következőre: tom clancy's elite squad

Ennyi volt erre a hétre a hírösszefoglaló, sajnos most csak így, írásos formában, de azért nem akarom, hogy videóanyag nélkül maradjatok, szóval összeszedtem pár kivágott jelenetet az elmúlt adásokból. Vigyázat, káromkodás, ordenáré röhögés, alja humor vár; ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.