JátékKiemelt cikkek

JátékKiemelt cikkek

JátékKiemelt cikkek

Football Manager 2026 – Döntetlen

Nagy pénz, nagy foci! Nézzük meg, hogy a futball játékok másik királya egy év kihagyás után, új külsővel és mechanikákkal képes-e a trónon maradni!

Szerző

Közzétéve

2025. nov. 5.

Kommentek

0

Amikor erre a játék tesztelési lehetőségre jelentkeztem, egy nagyon egyszerű beszélgetés zajlott le a fejemben: „Szeretem én a focit?” – „Nem”. Nos hát akkor miért is lenne kedvem egy komplex, mély taktikai lehetőségeket és releváns menedzsment készségeket tesztelő szimulációba vetni magam?
Ha a kérdésem részletessége nem elég válasz számotokra, akkor leegyszerűsítem: imádom a játékoknak álcázott excel táblázatokat.

Ugyan a valódi labdarúgáshoz nem sok közöm van. Iskolás koromban a kosár jobban vonzott. Persze, rúgtuk azért a bőrt, de meccsnézés, szurkolás? Ezek teljesen kimaradtak. Alapvetően értem a futballt körülvevő már-már extázisba átnyúló odaadást és rajongást. Viszont érteni valamit nem feltétlen tesz minket az élmény részesévé. Pl. Kojima ért ahhoz, hogy kell jó játékot csinálni. Mégsem teszi.

Mindenesetre a Football Manager szériával már 2018 óta szívesen múlatom az időt. Éppen ezért szinte már természetes rituálé számomra évente a legújabb epizód kipróbálása. Jó látni, hogy hova képes fejldőni a széria. Az egyik kedvenc részem igazából a 2024-es volt, ahol azt éreztem, hogy ennél jobb már ritkán lehet.

Kezdőrúgás

Ez egy új kezdet a széria történelmében, ugyanis az egész játék motort cserélt. Ezúttal a Unity pöfög a motorháztető alatt. Ez nagyon sok fronton érezhető. A játékmenet kevésbé akadozik, folyékonyabb. Régen még egy erősebb PC-t is meghajtott akár 3-4 liga egyenidejű szimulációja. Ez a fajta bufferelési időszak az idő előrehaladtával egyre kínosabb és hosszabb lett. Úgy néz ki, a Unitynek hála ezt sikerült kiküszöbölni.
Természetesen a váltásnak volt egy nagyon komoly ára: a már jól megszokott, évek óta csak minimálisan változó kezelőfelület is kapott rácfelvarrást.
Én nem éreztem egy rossz dolognak, sőt nekem kifejezetten tetszik, hogy most már nem oldalt, hanem felül helyezkedik el a menüsáv. Természetesen meg tudom érteni azokat, akik szerint ez a variálás felesleges. Azt viszont nem mondanám, hogy összezavaróbb lett. Sőt a korábbi részekhez képest egy-két almenü szerintem sokkal jobb helyre került, ha a kontextust nézzük.

A karakterkreálás most is intuitív és hatalmas szabadságot enged számunkra. Létrehozhatunk egy igazi nagypályás futballmenedzsert, vagy a helyi falu hobbifocistáját aki mert nagyot álmodni. Külcsín terén elég limitáltak a lehetőségeink sajnos. Persze nem szabad elfelejteni, hogy a fókusz itt a labdarúgáson és nem a divaton van.

Passz

A modellek viszont most is borzasztóan néznek ki. A saját menedzserünknek az élsimítása valahonnan 2004-ből szökött a szoftverbe. A játékosok úgy néznek ki, mint egy rakat félresikerült csocsó-bábú. A közönség egy kaptártudatot megszégyenítő egész stadionon átívelő koerográfiát mutat be egész meccs alatt. Nem számít a csapat, együtt szurkolnak, együtt mozognak és valószínűleg együtt érzik át létezésük borzalmas tényét.

Viszont, most már több év után legalább új animációk kerültek a pályára! Ha eltekintünk a ténytől, hogy mind olyan borzalmasan néz ki, mint ha egy kezdő grafikus kettes alá egyetemi projektjéből szabadultak volna, akkor van okunk örülni. Azoknak viszont akiknek van szeme, ez továbbra sem az a játék lesz, amit a grafika miatt vesznek meg.

Persze már egyszer említettem: a külcsín nem a széria védjegye, de 2025-ben már azért elvárnánk egy fokkal többet. Na jó, jó pár fokkal.

Beadás

Az alapok nem sokat változtak ezt meg kell említsem. Ugyan más kezelőfelütet kaptunk, továbbra is a mi dolgunk menedzselni a klubbot, amit kiválasztaunk. Természetesen itt rengeteg aspektusra kell gondolni: a játékosok edzéseinek levezénylése, az edzésterv kialakítása, pénzügy, ifi-csapat, tehetségek leigazolása, meglévő szerződések kezelése. Továbbra is a mély és mindent átfogó Football Menedzser élményt kapunk, ami elégedettséggel tölt el. Egy ilyen receptbe beletenni vagy kivenni dolgokat nagyon rizikós.

Nos, egy dolog kikerült: a partszéli beordítások lehetőségétől megszabadultak. Bevallom ez a változás nem érintett lényegesen mélyen. Persze az FM24-ben használtam eleget, de nem bánom, hogy a menedzsernek még marad elég energiája a meccs végére üvöltözni egy jót az öltözőben. Nyilvánvalóan, realisztikusabbá tette a játékot, hogy kiabálhattunk, de nem adott akkora mélységet vagy tényleges döntő tényezőt a stratégiában, hogy megérje folyamatosan használni.

Emellett sajnos nem került be a Nemzeti csapatok menedzselésének lehetősége, ami viszont már egy nagyobb ziccer. Általában személyes karrierút kihívásom szokott lenni, hogy egy gyengébb nemzeti csapatot győzelemre vigyek bármely bajnokságban.

Helyzet

Ami bekerült a focilevesbe, mint új alapanyag az viszont ízletesnek hat. Az egyik ilyen újdonság, a taktikai mélységet kibővítő kezelőfelület.

Most már arra is edzhetjük a csapatot, hogy a labda birtoklásában vagy az ellenfél labdabirtoklása alatt hogyan viselkedjenek. A helyezkedéstől, a tempón és az emberfogáson át mindent lehet változtatni. A szimulációs érme ezzel az újítással egy teljesen új dimenziót kapott. Most már dobókocka, több oldallal és lehetőséggel.

Egy általánosan gyengén teljesítő csapattal betanultatni egy jól működő és nem várt húzást bármely szegmensben meccsdöntő lehet. Ezt pedig személyesen is tapasztaltam. A játék továbbra is figyelembe vesz minden lehetőséget, többek között a pályán kialakuló kaotikus helyzeteket is. Ezekre lehetőségünk van reagálni és új instrukciókat kiadni a meccs során. Erre szükségünk is lesz, ha szeretnénk elkerülni a kieső zónát és megkaparintani a kupát.
Szerintem ez egy nagyon szükséges és jó funkció, már nagyon ideje volt.

A másik új funkció a női ligák bevezetése.

Emellett a toborzáson is variáltak. Elsőre letisztultabbnak tűnik, azonban nem egyszerűbbnek. Talán az átigazolás és a toborzás az egyik legszárazabb része a játéknak. Szerencsére, ha nem akarunk valamivel foglalkozni, mint egy jó menedzser, delegálhatjuk az alattunk dolgozóknak a feladatokat. Én próbáltam eligazodni az új rendszeren, viszont nem volt a legegyszerűbb. A régibe is sok idő volt beletanulni és nem mondom, hogy ezt a szegmenst sikerült intuitívabbá varázsolni.

Kapufa

A meccs közben játszott hangok realisztikusak és könnyen megteremtik az igazi stadion hangulatot. Azonban ezek az egyetlen hangok, amiket valaha fogsz hallani a játék során. Ugyan az az ígéret fogad minket, hogy van zene, ez sajnos a játékban sosem realizálódott. Egy árva dallam se csapta meg a füleim. Csak a menü üres kongása és az egerem végtelen kattingatása, ahogy próbálok egy Svéd halászfalut az Elsőosztályba tornászni.

Ugyan ez a hiba merült fel már a korábbi részekben is és kezdem azt érezni, hogy a probléma nem nálam van. Azt mondják van zene, de nincs.

A játék nem volt hibamentes amikor játszottam, de mivel ez még csak béta volt – és folyamatosan kerültek ki játékot eltörő bugok – ezt nem róvom fel a fejlesztőknek. Sőt, még a megjelenés előtt sikerült pár kritikus problémát kiszűrni, ami jó pont.

Persze ettől függetlenül zavaró volt amiatt meccseket elbunki, mert bezárhatatlan ablakok foglalták el az egész képernyőm és nem tudtam se taktikát változtatni, se új instrukciókat adni. Reméljük, hogy hasonlóval a játék megjelenése után már nem találkozunk.

Ami aztán valóban nagy és kihagyott ziccer, az a sajtótájékoztatók és a játékosokkal való interakció. Ezek már nagyon rég nem változtak semmit. Természetesen ad egy ízt a játéknak, viszont ha már hét-nyolc éve ugyanaz a mechanika és ugyanazok a szövegek, ez az íz keserűvé fog változni.

Ezen a ponton, ha nem tudják, vagy nem hajlandóak valós értelmet adni a játékban az interjúknak és nem hajlandóak frissíteni a kérdéseket, a válaszokat, akkor talán inkább el kellene engedni az egészet. Persze, hiányozna, de a jelenléte jelenleg értelmetlen. Bármit mondasz vagy csinálsz nincs akkora hatással a játékra, hogy ne csak unottan kattintsd végig ugyanazokat a válaszlehetőségeket. Pont azokat, amiket már nyolc, vagy több éve kattingatsz.

Gól, mégis döntetlen

Az egyik félelmem az volt, hogy a játék túlságosan megváltozik. A másik, picit elemibb érzés az a kényelmetlen várakozás volt, hogy semmi se változik. Valahogy a Sports Interactive elérte, hogy mind a két oldal rúgjon egy gólt. Sokak számára nem fog tetszeni az irány, amit a széria vesz. Egyértelműen egy PC/konzol hibrid játék érzetét kapjuk. A jövőben ez mennyire befolyásolja a csapásvonalat még nem tudjuk. Én nem látom még a hátrányát, ezért azt mondom: ez még nem a vég.
A Football Manager 2026 nem egy rossz játék. Sőt, továbbra is az a mély, nívós, izgalmas és lehengerlő menedzser játék, amit még a nem focirajongók is élvezhetnek.

A játékot PC platformon teszteltük. Köszönjük a Cenegának a teszt kódot – a játékot már elérhetitek PC-n, Xbox Series konzolokon, PlayStation 5-ön és Nintendo Switch 1-2 konzolokon!

7

A fura dizájnbeli döntések, a grafika ormótlansága és az összeségében picit túlterhelő játékmenete miatt nem tudom mindenkinek ajánlani. Ha korábban is rajongó voltál és a hibák ellenére is szeretted a játékot, akkor most sem lesz problémád.