KépregényOlvasónapló

KépregényOlvasónapló

KépregényOlvasónapló

García 1. kötet ajánló: a pofonosztó szuperkém

Amit első pillantásra láthatunk, hogy van egy rég letűnt kor szuperügynöke, García, aki kábé öt évtizedes hibernációt követve felébred a modern világban. Ahol egyszerre tűnik minden másnak és ijesztően hasonlónak, mint a Franco rezsim alatt.

Szerző

Közzétéve

2023. aug. 9.

Kommentek

0

Nagyjából el lehet mondani, hogy a hazai képregénykiadás egyre szélesebb repertoárból igyekszik lefedni az érdeklődést. Az alapvetően amerikai és azon belül is szuperhős zsánerre berendezkedett trendek mellett abszolút üdítő európai kiadványokkal is találkozni. Ugyan utóbbiakból még nem sok érhető el magyar nyelven hazánkban, de például a Frike aktívan dolgozik azért, hogy minél több olasz képregény jusson magyar kezekbe. Illetve mostani ajánlónk alanya, a García a spanyol reprezentációt erősíti, amely itthon a Vad Virágok Könyvműhely gondozásában jelent meg.

Klisék és meglepetések

A García a felszínen kliséket árul; feltehetően a jobb eladás reménye miatt, és hogy talán több emberhez elérhessen. Amit első pillantásra láthatunk, hogy van egy rég letűnt kor szuperügynöke, García, aki kábé öt évtizedes hibernációt követve felébred a modern világban. Ahol egyszerre tűnik minden másnak és ijesztően hasonlónak, mint a Franco rezsim alatt. És ott van Antonia, az ügyetlen újságíró gyakornok, akit talán ki tud zökkenteni a generációjára jellemző nihilből az ölébe pottyant García-ügy.

Viszont még mindig érvényes, hogy sose ítéljük borító alapján! A García ugyanis jóval több, mint egy végletekig elkoptatott hős-sztori. Egyrészt Santiago García dinamimus írása, másrészt pedig Luis Bustos pörgős rajzai sikeresen adják át az európai, vagy méginkább a mediterrán hangulatot. Amikor egymásután fogyasztom az amerikai alkotásokat (még akkor is, ha ezen képregények alkotói rendszerint a világ minden tájáról érkeznek), mindig frissítően tud arcon csapni az európai milliő. Mivel élesen elkülöníthető a földrajzi és kultúrális különbségek miatt is a két képregényes “világ”, témáját és megvalósítását tekintve sok kellemes meglepetéssel találkozhatunk.

Politika akkor és most

Itt sincs másként: a García csak kívülről hasonlít az óceán másik végén élő társaihoz. A mélyebb rétegekben ott húzódik a politika, és a társadalmi ellentétek mind a múltban, mind pedig a jelenben. A politikai csatározások, a társadalmi, gazdasági és emberi értékek komplett kifacsarása és saját képükre formálása egyértelműen nem oldalfüggő. Legyen szó balosokról, vagy jobbosokról, egészen absztrakt szinteken űzik egy ország irányítását, leginkább kihasználva a választók alapvető jóhiszeműségét. Vagy épp a bennük élő kicsinyességre építve a gyűlöletkeltést vetik be politikai fegyverként.

Láthatjuk mindennapjaink során, hogy a világ politikai erői változásokon mennek keresztül, és nem nehéz párhuzamot vonni a modern közélet és a García eseményeivel. Ugyan némi aktuálpolitikai és spanyol történelmi előismeret nem árt, de igyekszik a képregény univerzálisan elmesélni a történetét.

De azért nem csak a mélyebb rétegekben érdemes halászni, a García egyébként is egy roppant szórakoztató alkotás. A címszereplő szuperkém legtöbb jelenete aranyat ér, főleg, amikor hulla lazán kiosztja ellenlábasainak a pofonadagokat.

És ebben rejlik a García igazi ereje. Lehet, hogy a felszín nem kecsegtet túl sok eredetiséggel, de a mögötte lévő enyhén kritikus hangnem kiegészülve a kémesdivel és a menő akciókkal egy tök jó amalgámot eredményez.

Inverz módon a múltbeli eseményeket láthatjuk színesben, a jelen pedig fekete-fehér paneleken zajlik. Előbbiek egyébként érzetre és hatásukban is nagyban emlékeztetnek a korabeli képregényekre, míg utóbbiak már egyértelműen modern vonásokból építkeznek. Bustos rajzai remekül mutatnak a lapokon, de leginkább teljes, vagy duplaoldalas, monumentálisabb beállításai nyújtanak igazi “hűha” pillanatokat.

Verdikt

A García első kötetére nem mondhatom, hogy minden tekintetben tökéletes, vagy hogy a jövőben hivatkozási pont lenne. Mégis egy szuper kellemes kikapcsolódás, amit leginkább az elsöprő dinamikájú történetvezetés és látványos rajzok jellemzik.

Nincs túltolva a művészkedés, pontosan annyit kapunk Bustos kreativitásából és művészi kinyúlásaiból, amennyi feltétlenül szükséges a szimbolika, vagy a történet megértéséhez. De így is él olyan megoldásokkal, melyek pazarul mutatnak a paneleken.

A politikai szereplők és indítékaik talán kissé zavarosak, és a spanyol történelem, illetve a modern közélet megkövetel némi előismeretet, de sosem esik túlzásokba. A lényeg abszolút érthető, illetve a karakterek motivációi előbb-utóbb egyérteművé teszik, hogy ki-mire játszik.

A szuperhősök bűvköréből szabadulni kívánó képregényrajongóknak a García remekül szolgálhat némi éghajlatváltozásként. De azoknak is nyugodt szívvel tudom ajánlani, akik még nincsenek otthon annyira a képregények világában, de annál jobban bírják a kémeket, és a thrillert.

A García eddig megjelent köteteit megtaláljátok a GeekVilág Shopban is!