Mozgókép

Mozgókép

Mozgókép

Get Out Filmbeszámoló

Szerző

Közzétéve

2017. szept. 3.

Kommentek

0

Kimondottan kedvelem azokat a mozikat, melyek megpróbálnak alacsony költségvetésből, a semmiből berobbanni a köztudatba. Már láttunk pár példát arra, hogy nem csak a dollár százmilliós szuperprodukciók tudnak maradandót alkotni. Képes lehet rá egy “csupán” 5 milliós büdzsével rendelkező film is.


A Get Out (Tűnj el!) pontosan egy ilyen mozi. 2017 egyik meglepetés produkciója volt, ami ráadásul remek elegye volt a horror és thriller műfajának, nem mellesleg elég kemény témákat feszeget. Egy magyar nézőnek nem biztos, hogy ugyanannyi tanulsággal, vagy értékkel szolgálhat, mert alapvetően az amerikai társadalom elé állít görbe tükröt. A fő mondanivaló a rasszizmus köré tekeredik, ami a film első pillanatától egészen az utolsóig erősen szatirikus, néhol már-már komikus (a maga vérfagyasztó valója mögül előugorva) pillanatokban teljesedik ki.
A történet két főszereplője Chris Washington (Daniel Kaluuya), és Rose Armitage (Allison Williams) kellemesen tengetik mindennapjaikat egy párként, de eljött az idő a lány családjának meglátogatásához. Minden kapcsolat elején talán mindkét fél egyaránt retteg a szülőkkel történő első találkozáskor, Chris is enyhén szólva is feszeng a dologtól. Rose családja vidéken, egy erdő közepén lakik, tehát mondhatni a klasszikus konzervatív, izolált fehér kertvárosi környezet az uralkodó. Mivel Chris fekete, ezért még jobban tart az első találkozástól, de Rose igyekszik megnyugtatni a férfit, hogy senki sem rasszista az Armitage családban.
thumbnail_24989.jpg
Végül megérkeznek a szülőkhöz, akik első benyomásra egy teljesen átlagos, értelmiségi amerikai fehér párnak tűnik. Az apa, Dean (Bradley Whitford) ügyes kezű agysebész, az anya, Missy (Catherine Keener) forradalmi pszichiáter. Rose testvére, Jeremy (Caleb Landry Jones) pedig egy igazi seggfej; de minimum furcsa. Az első szembetűnő furcsaság az lehet, hogy a hatalmas házat ellátó személyzet, a bejárónőtől kezdve a kertészig mind afro-amerikai. Chrisnek természetesen egyből fura lesz a szituáció, de Dean egy hihetőnek tűnő sztorival eloszlatja a kétségeket. Majd egymást érik a különösebbnél különösebb helyzetek, és úgy a film közepére már a néző is bizton állíthatja: itt valami marhára bűzlik.
A Get Out roppant érdekes koncepcióval dolgozik. Be kell vallanom, idén nem sok film kötött le, vagy tudtam rá azt mondani, hogy “ez igen, itt valami maradandót alkottak”, ami elszomorít egy kicsit. Szerencsére a Get Out nem ilyen. Minden percét végig izgultam, még ha néha azt hihettem, hogy kiszámítható a cselekmény (ami talán tényleg az), de sikerült meglepnie egy-egy fordulattal, amitől még tovább szerettem volna nézni mi történik Chris-szel és a ház lakóival. A koncepcióra visszatérve: a film próbált egy erős társadalmi kérdést érthetővé, emészthetővé tenni úgy, hogy a horror mögé rejtette azt. Mindezt megspékelte egy adag bizarr humorral, ami a legkevésbé odaillő helyzetekben mutatta meg magát.
Összegezve tehát a Get Out egy alacsony költségvetésből készült lehengerlő horror-thriller alkotás. Főleg a feketék helyzetével foglalkozik az amerikai társadalomban, de bemutatja a külsőleg rendkívül píszínek tűnő fehéreket is, akik legbelül nagyon sok mindennek elmondhatóak, de polkorrektnek aztán semmiképpen.
PRO
+ Alacsony költségvetésből a legtöbbet hozták ki
+ Remek színészi játék
+ Érdekes, erős társadalmi kérdéseket feszeget
+ Kellemes felüdülés a sok szuperprodukció között
KONTRA
– A vége picit összecsapottnak hat
– Kis odafigyeléssel a nagy spoiler egyáltalán nem ér meglepetésként

Sending
User Review
0 (0 votes)