Új év, új NBA 2K-epizód. Őszintén szólva, a tavalyi rész, az NBA 2K25 kapcsán sem dobtam egy hátast, az idei epizódtól, az NBA 2K26-tól sem vártam forradalmi fejlődést. Igazából az évenként megjelenő sportjátékok átka, hogy egyszerűen nincsen idő valami ténylegesen újat kitalálni. Tavaly az élethűbb ProPLAY animációk és az átdolgozott játékmenet szolgáltatott nekünk némi újdonságot, szóval kíváncsian vártam, hogy az idei szezonra mikkel is készültek a srácok. A Cenega Hungary-nek köszönhetően idén is pályára léphettem, a lelkesedésemet viszont hamar hazavágta a tény, hogy nagyítóval kell keresni az újdonságokat a 2K26-ban.
Vidékről jöttem, mesterségem címere…

Szokás szerint a MyCAREER móddal kezdtem el az ismerkedést az új résszel, az új kampány pedig meglepően jól sikerült. Ismét megalkothatjuk a saját játékosunkat, akit az Out of Bounds sztorin keresztül juttathatunk fel az NBA csúcsligájába. Hősünk megjelenését, testfelépítését is teljesen testre szabhatjuk, plusz megadhatjuk, hogy milyen poszton szeretnénk játszani. Ezután jönnek a képességpontok elosztása. Eddig úgy tűnhet, hogy nem sok minden változott tavalyhoz képest. Ezúttal egy egyetemi csapat, a Maplewood Snowy Owls szárnyai alól repülünk ki, hogy az NBA Draft-ig meneteljünk.
A korábbi résszel ellentétben most nem mi választunk csapatot, a játék véletlenszerűen dobál be olyan együtteseket, akik szívesen látnának minket. Végül pedig a Drafton dől el, hogy hová is szerződünk. A sztori egész korrekt, megvannak a maga fordulatai, hosszú időre lekötik az embert. Az edzőmeccseken érdemes figyelni a riválisok pontjait, hozzájuk képest is jól kell teljesítenünk. Érdekes volt látni, ahogy egy vidéki kiscsapat sztárja hogyan is lépked egyre feljebb a ranglétrán.
A karakterünk „építése” is átalakult, a most először választhatjuk ki magunk a különféle badge-eket és azok szintjeit (Bronze, Silver, Gold, Hall of Fame, Legend), ezekhez képességeket is belőhetünk. Ezáltal sokkal jobban alakíthatjuk a saját kedvünk szerint MP játékstílusát. Szerencsére a játék virtuális homokozójaként funkcionáló City is átalakult. A tavalyi átláthatatlan labirintus végre megszűnt, mindent egy helyen találunk meg.
Ez a város körbezár…

Edzésekre mehetünk, tetováltathatunk, küldetéseket teljesíthetünk, de még menő göncöket is vásárolhatunk a kosarasunk számára. Szerencsére tavalyról megkaptuk idén is a MyPARKS játékmódot, méghozzá különféle szezonális pályákkal, plusz a közönségkedvenc Streetball is visszatért. Új ranglistán mérettethetjük meg magunkat, az igazán elhivatottak pedig a Pro-Am Summit tornákon tehetik magukat próbára 3v3-as és 5v5-ös meccseken. Ha pedig gyakorolnánk a zsákolást, akkor itt van tavalyról a már megszokott MyCOURT. Ugyebár az ismétlés a tudás anyja.
A legnagyobb újdonság idén a Crews bevezetése. A haverokkal közösen állhatunk össze egy brancsba, hogy teljesítsük a különféle küldetéseket. REP, VC, különféle növelők egyaránt járnak a közös meccsekért, szóval mindenképpen érdemes összerántani a spanokat. Összességében tehát a City sokkal átláthatóbbá vált, tényleg öröm végigjárni a különféle üzleteket. Viszont arra nincs mentség, hogy a játék hajlamos istentelen módon beszaggatni egy-egy nyitottabb pályarésznél. Jövőre talán ezt is sikerül orvosolni.
Lányokat is beveszünk a csapatba?
Az NBA 2K26 legnagyobb vonzereje továbbra is a MyTeam játékmód, amibe sikerült pár újdonságot belevinni. Végre valahára az NBA és a WNBA sztárjai közösen kergethetik a lasztit a pályán. Igen, eljutottunk végre odáig, hogy a női játékosok is kaptak kártyákat. Üröm az örömben, hogy fizikumukból kifolyólag jóval gyengébbek a férfi kollégáiknál, így jóformán csak a gép ellen van esélyünk egy női csapattal. De legalább Juhász Dorka személyében egy magyar játékost is kaptunk ehhez a módhoz.

Szerencsére a 2K Games egész jól integrálta a női lapokat a játékba, a mozgásuk és az animációik merőben eltérnek a fiukétól, még ha gyengébbnek is éreztem őket az „erősebbik” nem képviselőinél. AZ új WNBA lapokon kívül nem sok újdonságot találunk a MyTeam-ben. Jöttek új, Game Changer lapok, amikkel különféle power-uppokat oldhatunk ki. A Triple Threat Park 3v3-as csatái ismét visszatértek, plusz kapunk egy új játékmódot All-Star Team-Up névvel, amiben 10 játékos küzd meg egymással a co-op onlie mérkőzéseken. Az én személyes kedvencem, a Breakout is kibővült egy új Gauntlet móddal.
Itt egyre nehezedő kihívások elé néz a csapatunk, körönként csak egyszer játszhatjuk ki az adott játékos lapunkat. Utunk során egyre kecsegtetőbb jutalmakban lesz részünk, szóval érdemes veszettül tolni ezt a játékmódot. Ezen kívül a MyTeam továbbra is az a pénztemető, ami már tavaly is volt. A játékbeli valuta, a Virtual Currency (VC) ára idén sem ment lejjebb, rengeteg pénzt el fogunk szórni arra, hogy egy épkézláb csapatot összerakjunk. A mikrotranzakciókat továbbra is pofátlan módon tolja a képünkbe a játék, mi pedig azért imádkozunk az RNG-Jézusnak, hogy valamelyik pakliban lapuljon legalább egy 9-es értékű játékos. Különben pont annyi esélyünk lesz megnyerni egy online meccset, mint a magyar foci válogatottnak kijutni az EB-re. Kurva kevés.

Végre pontos az a bizonyos hárompontos
A tavalyi évben a hangsúly a ProPLAY animációk mellett ez új lövésmechanikákon volt. Idén szerencsére a játékmeneten kicsit csiszoltak a készítők, az NBA 2K26 sokkal pörgősebb lett. A fejlesztők egyel magasabb fokozatba kapcsoltak, sokkal gyorsabbak lettek a passzok, a játékosok is dinamikusabban mozognak a pályán. A letámadásokból érkező gyors pontszerzés minden eddiginél jobban előtérbe került, a centerekkel pillanatok alatt betörhetünk a védők között a palánk alá.
A pörgősebb tempó nekem elsőre szokatlan volt, védekezésnél kiemelten kell figyelnünk most már arra, hogy a védők ne maradjanak le a támadótól. A test-test elleni küzdelem is sokkal realisztikusabb lett, nem pattannak már csak úgy le a védőkről a lendületbe kerülő zsákolók. Némi anomáliát tapasztaltam azért, néha hajlamos a gép az agresszívabb védekezést egy-egy büntetővel „jutalmazni”. „Szerencsére” a dobásmérő idén szintén megváltozott a tavalyihoz képest. Az NBA 2K25 mérőjét sok kritika érte, hogy túlbonyolítottra és túlzottan érzékenyre sikerült. Az idei shot meter sokkal letisztultabb és az érzékenységét is sikerült ezúttal normálisan belőni.

A dobásmechanika jóval kezdőbarátabb lett, végre valahára jóval könnyebb tökéletes időzítéssel elengedni a labdát. Az igazat megvallva nekem kicsit szokni kellett az új mechanikát, viszont amint ráérez az ember, elképesztően jó érzés távolról szórni a hárompontosokat. A nagy sztároknál, mint Stephen Curry, Luka Doncic, vagy Breanna Stewart érezhető leginkább a változás, akik elképesztő hatékonysággal tudják a labdát a gyűrűbe juttatni csont nélkül. Mindezt kevesebb slightly late vagy slightly early figyelmeztetés mellett.
Ettől garantáltan a nézők arcára fagy a mosoly…
Hazudnék ha azt mondanám, hogy olyan egetverően eltér az NBA 2K26 látvány terén a tavalyi résztől. Az animációk valamivel részletesebbek, a karakterek minimálisan jobban kidolgozottabbak, mint tavaly. A bevilágításon és a fényeken idén is javítottak, az eredmény viszont elképesztően felemás lett. A játékosok reakciói továbbra is műnek hatnak, az arcanimációk néhol horrorisztikusan ocsmányak lettek. Hiába tűnnek egy leheletnyivel fluidabbnak az animációk, ha közben nagyítóval kell keresni a változásokat. Az aréna nézőtábora hiába lett népesebb, ugyanazok a faarcú gumibabák tombolnak a lelátón, mint tavaly.

De legalább végignézhetjük, ahogyan az izzadság lefolyik a játékosok arcán egy-egy dobás közben. Köszi, jó helyre ment idén is az a 70 euró. Az arénákon is dolgoztak egy minimálisat a fejlesztők, jóval több apróságra figyelhetünk fel egy-egy szünet közben. Az atomoszférára idén sem lehet panasz. A közönség folyamatosan kommentálja az akciókat, beszólogatnak a játékosoknak. A szünetekben különféle énekesek lépnek fel, az adott csapat kabalái is felbukkannak, plusz még szórakoztató műsorok is előfordulnak.
A kommentátorok idén is kitettek magukért, ezúttal is élvezet hallgatni a megjegyzéseiket és a játékunkra adott, olykor vicces reakciójukat. A zenék pedig meglepően jók lettek, van itt Kendrick Lamar, Future, Metro Boomin, Travis Scott, Playboi Carti, Wu-Tang Clan, Master P, de még Ice Cube is befigyelt. Nagyrészt a hip-hop előadók domimálnak, viszont őket meg elképesztően jó érzés hallgatni két meccs között. A zenei palettában legalább sikerült előrelépni a tavalyi részhez képest.

Verdikt
Őszinte leszek, nem az NBAK 2K26-tól vártam azt, hogy megreformálja a szériát. Viszont még így is felemásra sikerült a végeredmény, mindezt úgy, hogy nem voltak különösebb elvárásaim. Az új MyCareer sztori szerintem az utóbbi évek egyik legjobban összerakott kampánya lett, az új WNBA-lapoknak pedig kifejezetten tudtam örülni. Végre valahára a City sem az az átláthatatlan őskáosz, mint tavaly. A Crews bevezetése és az új Gauntlet mód kifejezetten jót tett a játénak.
Sajnos majdnem minden más offline mód maradt a régi. A pörgősebb játékmenet a kezdőbarátabb dobásmechanikákkal és a letisztultabb dobásmérővel együtt elég volt nekem ahhoz, hogy ne töröljem 30 perc után az új részt a Steam Deck-ről. Apropó Steam Deck, a Valve gépén meglepően jól hasít az idei kosaras iteráció, pár anomáliát leszámítva teljesen korrekt az összkép. Sajnos a pofátlan pénzlehúzási módok és a a különféle monetizációs, mikrotranzakciós lenyúlások idén ugyanúgy visszatértek. Komoly konkurencia nélkül félő, hogy a jövő évi NBA 2K-epizód ugyanezt el fogja játszani. Minimális változtatások mellett. Persze én lennék a legboldogabb, ha tévednék.
Köszönjük a Cenega Hungary Kft-nek a tesztpéldányt!