BlogKiemelt cikkek

BlogKiemelt cikkek

BlogKiemelt cikkek

Reméljük ez a csillag ragyogni fog: ZSIGER Kiadó Interjú

Szerző

Közzétéve

2020. aug. 24.

Kommentek

0

Korábban már írtunk Nektek a ZSIGER Kiadó legújabb, közösségi finanszírozásból megvalósuló képregényérél, az AllStar – Nem MindenCsillag Ragyogról. A füzet szeptemberben jelenik meg, addig is olvassátok el – eddigi legtartalmasabb interjúnkat – a készítőkkel.


GeekVilág: Először arra kérnélek Titeket, hogy mutatkozzatok be pár szóban!

Kovács Milán: Kovács Milán vagyok, magyar képregényalkotó, -szerkesztő és -kiadó. Az AllStar: Nem MindenCsillag Ragyog című képregényünket Fábián Istvánnal (Fabe) közösen alkottuk meg egy Visegrad Fund pályázat keretén belül, aminek eredményeképpen a fekete-fehér verzió 6 nyelven jelent meg egy 200 oldalas képregény-antológia könyvben. GOTTHEM című szuperhős-paródia képregényem 1. részét Ambrus Izsákkal és Vincze Nórival készítettük, valamint megjelenés előtt áll Pál Szabolccsal is egy Absoluto névre keresztelt hosszabb sztorink is.

A ZSIGER.hu Kiadót 2014-ben alapítottam, amellyel magyar képregényeket adok ki magyar alkotóktól azóta is. 2020-ban jött véglegesen az ötlet, hogy Cyan.Ninja néven elkezdjem angol nyelven is nemzetközileg megismertetni magyar alkotók képregényeit a világgal. Ez egy Kickstarterrel indult, ami mellé egy magyar közösségi finanszírozást (www.AllStarComic.hu) is indítottunk egyidőben. Nagy gyűjtője az eredeti képregényrajzoknak és rendszeres látogatója vagyok külföldi képregényes rendezvényeknek, ahol rengeteg külföldi alkotóval ismerkedtem meg az évek során.

Fábián István: Fábián István az AllStar képregény rajzolója, vizuális megalkotója.

Fábián István professzionális képregényrajzoló, aki jelenleg Magyarországon él. A híres Joe Kubert School of Cartoon and Graphic Arts-ba járt az Egyesült Államokban és képregényrajzolást tanult a ’90-es években.

Az utóbbi években ő volt az egyik alkotója, valamint minden rész rajzolója a Sötét Kor: A sámán öröksége című magyar képregénynek, amit a Comixology-n lehet olvasni. Mostanában szerzői kiadású képregényekkel foglalkozik, melyekben saját történeteit adja ki, valamint illusztrál internetes blogoknak és a nyomtatott sajtó számára is.

Varga Tomi: Varga Tomi vagyok, az AllStar színezője. Magyar olvasók leginkább a 2019-ben megjelent Az Operaház Fantomja képregény-adaptációm kapcsán ismerhetnek.

Krausz Ármin: Krausz Ármin vagyok 16 éves. 14 évesen kerültem kapcsolatba az AllStar képregény rajzolásával. A képregényben olyan motívumokat rajzoltam, amit a főszereplő srác, Imi rajzol.

GV: Mikor kezdtetek képregényekkel foglalkozni?

KM: Olvasni gyerekkoromban kezdtem, sok időt töltöttem kórházban és ebbe a fantáziavilágba volt a legkönnyebb menekülni. Azonban egy hosszabb megszakítás következett és csak 2008 környékén kezdtem a Batman: The Dark Knight film hatására újra érdeklődni a képregények iránt, leginkább hogy miből is merítettek ezekhez a filmekhez. Aztán egy egészen hosszú lista alapján beszereztem őket és sorban olvasgattam, főleg Batman és Igazság Ligája képregények voltak akkor még, amik érdekeltek.

Képregényeket készíteni 2014-ben kezdtem egy kétoldalassal, aminek a magyar címe Vacsora GMo-val volt. Ez egy álmomból született, amiben Grant Morrisonnal vacsoráztam. Ezután nem sok évre rá érkezett végre a GOTTHEM 1. része, mely egy egészen régi ötletemből indult. Szuperhősparódiát sokan írtak már, de ez talán egy picit máshogyan lett vicces.

FI: Kb. olyan 4 éves korom óta, amikor először megtekintettem a Star Wars 4. részét – onnantól kezdve mindent és mindenhová rajzoltam. A 90-es évek közepén az amerikai Kubert School (képregény tematikájú rajziskola) -ba jártam.

VT: 2015-ben végeztem az amerikai Kubert Schoolban, azóta színezőként és rajzolóként dolgozom, leginkább amerikai kiadóknak (pl. Tini Nindzsa Teknőcöket színeztem az IDW-nak). Az A Wave Blue World kiadónál jelent meg 2016-ban Ghastly Tales címmel három horrorsztori Marguerite Bennett tollából a rajzaimmal, amit tavaly Rémmesék címmel adtak ki magyarul. Ők fogják kiadni a Fantomot is az USA-ban ősszel.

KÁ: Én már nagyon régóta szeretek képregényeket olvasni, kb. nyolcéves lehettem mikor megkaptam az első képregényem.

allstar színes

GV: Mi inspirálta az AllStart?

KM: Elsődlegesen a gyerekkorom: mindig jó tanuló voltam, illetve rosszul fogalmazok: jó jegyeket kaptam. Ugyanis általános iskolában nem nagyon emlékszem arra, hogy bármit is kellett volna tanulnom, amit az órán hallottam az bőven elég volt.

Pontosan emiatt voltam kissé kívülálló, míg az osztály nagy része szenvedett a matekfeladatokkal, én napköziben improvizatív jelmezekbe öltöztem és azzal szórakoztattam magam és a többi napközist, amikor kiment a felügyelő tanár. Ezért sok tanár nem igazán kedvelt, valamint pár osztálytársamat is irigyemnek éreztem.

Azt kell, hogy mondjam, a legrosszabb, ami velem valaha is történhetne az az, hogy felnövök.
Szerettem a saját fantáziámban élni és ez a mai napig így van, sokszor a fejemben már konkrétan elképzelek párbeszédeket, szituációkat és egy-egy helyzet változatait, valamint hogy azokra hogyan reagálnék. Lehet, hogy ez valakinek “nem normális”, de én nagyjából mindig is így léteztem a világban.

GV: Dióhéjban miről szól az AllStar?

KM: Az AllStar: Nem MindenCsillag Ragyog egy 14 éves kissrácról szól, aki Kezes Imi névre hallgat és imádja a képregényeket. Annyira, hogy rajztudását folyamatosan fejlesztve elkezd írni és rajzolni egy saját képregényt saját karakterekkel, melyben az őt ért sérelmeket próbálja feldolgozni egy szuperhős karakter segítségével, akit AllStarnak hívnak.

Képregényében sorra jelennek meg a mindennapi sulis életéből vett karakterek, azaz diákok vagy akár tanárok is. Legjobban ahhoz tudnám hasonlítani a történetet, amikor egy gyerekből felnőtt lesz. Vagy mégsem.

GV: Hogyan látjátok a képregények népszerűségét, helyzetét Magyarországon?

KM: A képregény általános népszerűsége Magyarországon nagyon felfutóban van, még ha nem is a konkrét magyar képregényekről van szó. Ugyanis a magyar képregények, melyeket magyar alkotók készítenek egyre inkább kiszorulnak a piacról, hiszen a rendezvényekre járó gyűjtőknek nem igazán marad már ezekre pénzük.

Mi pontosan ezen szeretnénk egy kicsit változtatni azzal, hogy az AllStart egy olyan szintre emeljük mind az írásban, rajzban és színekben, amely megállja a helyét bármelyik nyugatabbra vagy még nyugatabbra fekvő országban is.

FI: Sajnos nem túl fényesen. Jelenleg ősrégi, leporolt amerikai, olasz, stb. képregények lepik el a piacot, gondolom mert olcsóbb a licenszet megvásárolni, mint kifizetni egy magyar alkotó stábot. Marad a magánkiadás…

VT: A piac nagyon kicsi és nehéz megjelenéshez jutni, mert a kiadók félnek kockázatot vállalni. Így bolti forgalomba leginkább külföldön már sikert aratott képregények kerülnek, eredeti önálló munkáknak marad a magánkiadás, amiből jó, ha a nyomtatás költségeit vissza lehet szedni.

GV: Mit gondoltok a hazai képregényfelhozatalról?

KM: Kevés. Vannak nagyon jó dolgok, amiket olyan alkotók készítenek, akikre lehet számítani, mint a Kittenberger vagy például Dudás Győző bármely képregénye unikum minden szempontból. Személyes kedvencem a régebben megjelent Slusszkulcs Klán Hegedűs Marcitól, amit nem is olyan régen újított fel és tett elérhetővé ingyenesen letölthetően az interneten.

Ami minket kicsit visszavetett a támogatógyűjtésben, hogy bizonyos magyar képregénysorozatok 1-2 rész után leállnak, valamint a Nyugat-Zombik 3 éves csúszása véleményünk szerint cseppet elvette a magyar rajongók adakozókedvét. Szeretnénk az eddigi ilyen projektek ellenében a határidők betartásával rácáfolni erre a sztereotípiára.

VT: Kicsit tartok tőle, hogy a piac túltelítődik amerikai szuperhős-képregényekkel, de örömmel látom, hogy folyamatosan vannak törekvések eredeti magyar képregényekre, még ha leginkább csak a rendezvényeken elérhető is a nagy részük.

GV: Van kedvenc képregényetek – akár magyar, akár nemzetközi?

KM: Nehéz lenne egyet mondani, de mindig is nagy Batman fan voltam, az én egyik kedvencem a Grant Morrison-féle Batman-saga, de abból is legfőként a Batman Incorporated-sorozat. Ha olyat kellene mondanom, ami nagyban inspirált az Image Comics-nál megjelent Morning Glories-t említeném Nick Spencer írótól és Joe Eisma rajzolótól. Nagyon izgalmas sorozat és nagyban inspirált, főleg hiszen az a történet is egy középiskolában játszódik.

Gigantikus Grant Morrison fan vagyok, ezért a Doom Patrolt, a The Invisibles-t vagy az Animal Mant sem hagyhatom ki. De például imádom a Rick and Morty képregényt is, ami egy totálisan más világ és rajzstílus.

FI: Már évek óta nem olvasok új képregényeket, de anno nagyon szerettem a Garth Ennis és Peter David írók által megírt képregényeket.

VT: Folyamatosan jelennek meg kiváló képregények, amik miatt nem szívesen nevezek meg egy kedvenc címet. Mindenesetre jó látni, hogy nálunk is forgalomba kerültek olyan címek, amelyek nagy hatással voltak rám, pl. mint a Locke & Key és a HellSpawn. Az első munkámat az IDW-nál olyan próbaoldalaknak köszönhetem, melyeket az előbbiből színeztem, emiatt is különleges jelentőségű számomra.

KÁ: Nagyon szeretem a DC képregényeket, a kedvenc képregényem a Batman: The Dark Prince Charming, hazai képregények közül pedig a GOTTHEM.

GV: Miért pont Kickstarter?

KM: A Kickstarter effektíve egy nagy-nagy közösség. 2011 novembere óta támogatok ott projekteket és közel járok a 300 támogatott projekthez éppen. Véleményem szerint ez sem játszott kis szerepet az AllStar Kickstarter 3000 brit fontos sikeréhez.

Ugyanakkor a hibrid finanszírozás a magyar kampánnyal együtt egy olyan forma volt, amit még senki nem próbált itthon. Nagyon örültem, hogy a mi képregényünk lehet az első ilyen, ami sikerrel vesz egy ilyen akadályt.

Mióta az AllStaron dolgozunk volt belőle 15 méter széles nyomatokból kiállítás Székesfehérváron, szerepeltünk vele a TV-ben, újságokban és rengeteg interjút adtunk, sokan írtak a képregényről is. Ez is nagyban hozzájárult a Kickstarter és a magyar finanszírozás sikeréhez.

GV: Ki a közönség?

KM: A mi közönségünk magyar. A mi közönségünk angol, amerikai, francia, német, japán, kanadai, osztrák és így tovább. Legalábbis az alapján, akik a Kickstarteren támogattak bennünket minden irányba elindultunk egy picit.
Életkorban egyértelműen a legjobban a 10-18 éves korosztály érdeklődik, de a rendezvényeinket 65 év fölött is szolgáltunk ki már vásárlót. Rendkívül változatos, de mi természetesen a fiatalokat szeretnénk minél hatékonyabban elérni.

GV: Mik a tervek a jövőre?

KM: Az AllStar: Nem MindenCsillag Ragyog színezése hamarosan befejeződik, az extra 12 oldalon már mindkét rajzoló, Fábián István és Juhász Ernő is dolgozik. A megjelenést és a képregények kiküldését a támogatókhoz továbbra is szeptember végére vagy október elejére ígérjük.

Ezután érkezik az Ambrus Izsákkal közös GOTTHEM képregényünk 1-2. része a Kickstarterre, amivel egy időben érkezik a magyar finanszírozásra a 3-4. rész előfinanszírozása. Ez egy nagyon sikeres sorozat és szeretnénk legalább 6 részt megélni vele, mert bőven van benne annyi sztori és kísérletezési lehetőség. Minden részhez új vendégrajzolókat hívunk, az elsőhöz Vincze Nóri segédkezett, a másodikhoz pedig Juhász Ernő és Pál Szabolcs is rajzolt oldalakat Izsák mellett.

Izsákkal egyébként egy környezetvédelemmel foglalkozó képregényen is dolgozunk, melyet reményeim szerint szintén hamarosan bejelenthetünk.
Pál Szabolccsal közösen van egy szinte teljesen kész képregényünk, az Absoluto egy jégkorszaki történet nagy csavarral, melyet szintén szeretnénk beiktatni hamarosan.

Juhász Ernővel – aki az AllStar eredettörténeteket rajzolja – már régóta dolgozunk egy idols.live nevű projekten, ami most nagyon úgy tűnik, hogy átcsúszik 2021-re az AllStar sikerét és plusz munkáit elnézve. Szóval dolgozunk, nem megyünk nyaralni és nem lazsálunk, szeretnénk, ha minél több képregényünk látná meg a magyar- és nemzetközi napvilágot.

FI: Őszre egy rövid történelmi képregényem jelenik meg majd a budapesti Aquincum Múzeum megbízásából (aminek a színezése szintén Varga Tomi érdeme). Szintén őszre jelenik meg a kibővített / színes AllStar.

2020-2021 tél / tavasszal szeretném megjelentetni egy sci-fi / horror képregényes színes változatát (Fehér Hús). 2021-ben meg ha minden jól megy, megjelenik egy teljesen új AllStar-történet és egy saját képregényem első része (CORE) – mindezek a saját stúdióm (Sound Off Studio) és Milán ZSIGER.hu / Cyan.Ninja kiadók közös kooperációja lesz.


Ezúton is szeretném megköszönni a ZSIGER Kiadónak és minden készítőnek az interjút! Sok sikert a megjelenéshez, és még több AllStart az olvasóknak!

[h]Csatlakozz a Geek Világ közösséghez![/h]

[h]Támogatlak![/h]

donate geek világ