A Steamnek egy ideje jó szokásává vált időközönként tematikus “fesztiválokat” tartani a platformján. A múlt hónapban a latin-amerikai játékokat ünnepelték, valamivel előtte pedig a kelet-európai fejlesztők műveit helyezték középpontba. Ilyenkor pár napon keresztül a játékosoknak nemcsak leárazásokkal kedveskednek, de ígéretes játékok demóit is kipróbálhatjuk.
December kilencedikétől tizennegyedikéig a Game Awards jelöltjeinek játékait találhatjátok meg a kiárusításban, de ami talán még ennél is érdekesebb, pár 2021-es megjelenési dátumú játékot is kipróbálhattok. Ha pedig erre nincs időtök, vagy kedvetek; esetleg nem akartok olyan játékokba időt ölni, ami úgysem tetszene, sebaj! Én ott voltam a kiállításon, hogy nektek ne kelljen.
[h]A Juggler’s Tale[/h]
Ez a játék egy két és fél dimenziós logikai platformer, ami egy mesekönyv és egy bábszínházi előadás történetmesélési eszközeit ötvözi. A prezentáció kifogástalan, a zene tökéletesen festi meg a hangulatot, ami részben gyerekmese, részben thriller. Mintha Tim Burton újraforgatta volna a Futrinka utcát. Sejthető, hogy a teljes játék komolyabb témákat is feldolgoz majd, amiket ebbe a fura mesevilágba csomagol be a hangulat lazítása érdekében.
A játékmenetben az a csavar, hogy a marionettbábu szereplők az őket mozgató zsinórok miatt nem mindig tudnak A–ból B-be eljutni csak úgy. A megoldandó feladatoknak tehát központi eleme lesz a térrel való játék. Sajnos a demó egészen nyúlfarknyi volt, így túl mély elemzésbe nehéz lenne belemenni, de a platformerek rajongóinak érdemes lesz megjegyezni a játék címét, ami valamikor 2021-ben érkezik szinte minden platformra.
[h]Selfloss[/h]
Nem szeretném elkiabálni egy alig félórás demó után, de van egy olyan érzésem, hogy az egyemberes projektek újabb titánját üdvözölhetjük a Selflossban. A készítő, Alex Goodwin láthatóan a lelkét is kidolgozta ezzel a játékkal. Csodálatos látvány, megnyugtató, szinte meditatív zene, pazar atmoszféra. További plusz, hogy a demó is erősen sejteti, hogy ez egy komoly témákat boncolgató játék lesz, tehát ha valakinek erre van igénye, ezt mindenképpen írja fel magának.
A játékmenet nem túlságosan innovatív, de meg kell hagyni, kompetensen össze van rakva. Alapjaiban ez egy felfedezésre és problémamegoldásra fókuszáló kaland, ami erősen épít a térbeli és vizuális logikánkra. Azt mondjuk kicsit nehezményezem, hogy a csónakázásra erősen építő játékmenetben pont a csónak irányításával kell a leginkább küzdeni, de még ez sem tudta elvenni az élmény élét. teljes szívből ajánlom mindenkinek!
[h]GRAVEN[/h]
Akkor ugorjunk át a meditatív hippi-kalandról a középkori dark fantasy világába. Higgadt, megnyugtató látvány helyett igazi retró bombával támad a GRAVEN, a 3D Realms és a Slipgate Ironworks koprodukciója. Érdekes, mert első ránézésre egy 90-es évekbeli lövöldének néztem ezt a játékot, amikor pedig beindítottam, azt gondoltam, hogy ez egy RPG. Igazából mindkét állítással igazam volt.
A GRAVEN torta úgy készül, hogy összekeversz egy rész retro FPS-t, egy rész 2000 környéki RPG-t, majd legalább ennyire elütő látvánnyal fűszerezed. Sok tereptárgy poligonokból áll, mások viszont kétdimenziós pixellapokból vannak összerakva, ami egy nagyon egyedi megjelenést kínál a játéknak; már, ha valakinek erre van affinitása. A történet szerint a főhősünk egy halálra ítélt pap, aki lánya megölése után… elnézést, meguntam a történetet a mondat felénél; de lényeg a lényeg, hogy aki szerette a hexent, a Hereticet vagy a Morrowindet, annak ezzel a címmel nehéz lesz mellélőni.
[h]Guinea Pig Parkour[/h]
Hé, te! Igen, te ott! Mindig is vágytál arra, hogy újraélhesd a gyerekkorod? Amikor a matekházi volt a legnagyobb problémád és képtelen voltál végigjátszani egy platformert, mert az irányítás miatt tíz percen belül csuklógörcsöt kaptál? Nos, akkor a Guinea Pig Parkourt neked találták ki.
Nos igen, ilyen egy szóló projekt, ha a készítő hiperfókuszál egy adott területre. A játék prezentációja hihetetlenül jó. Mintha visszacsöppennénk a susogós nacik meg a Família Kft. világába, ahol Esztergályos Cecília Parmalatot promózik és a politikusokból is lehet viccet csinálni. A Guinea Pig Parkour ezt a rész tűpontosan eltalálja a kásás képtől a képernyő szélén lévő fekete vonalakig. Sajnos ez az igényesség egyáltalán nem mondható el a játékmenetről.
A demó túlnyomó része magyarázatból áll. Nagyjából 10 perc alatt meg akar tanítani veled hatszázféle billentyűkombinációt, amitől az egész elsietett és stresszel lesz. Még nagyobb probléma, hogy az irányítás katasztrofális. Az egy dolog, hogy egy túlsúlyos, kávéfüggő tengerimalacot irányítunk, de ettől még a mozgás csúszós, nyúlós, rossz a visszajelzés, ráadásul olyan, mintha folyamatos beviteli késleltetés lenne. A pályadizájn is hasonlóan kopár és fantáziátlan annak ellenére, hogy maga a kilátás tök szép.
Nem akarom már most leírni a játékot, de ha a végső produktum nem is lesz ennyire rossz, a demó kifejezetten elvette tőle a kedvemet.
[h]Song of Iron[/h]
A Song of Iron egy két és fél dimenziós akciójáték, ami a Dark Souls és az Assassin’s Creed harcrendszerének valami fura amalgámját próbálja átültetni oldalnézetbe meglepő sikerrel. A látvány kimondottan érdekes, főleg, amikor a háttérvilágításnak köszönhetően csak kontúrokat láthatunk a világból, akárcsak a Limbóban.
A harcrendszer kellemesen komplex, megfelelően nehéz, a hangok és a zene nagyon jó atmoszférát varázsolnak és még egy kis logikai feladvány is belefért a demóba. Meg vagyok elégedve. A Song of Iron valamikor 2021 közepén érkezik PC-re.
[h]Echo Generation[/h]
Talán a legcsiszoltabb élmény, amihez szerencsém volt a kiállításon. A játék erősen épít a 90-es évek tinisorozatainak mind a látványára, mind a humorára, de mindezt egy kicsit felnőttesebben teszi. A grafika szándékosan kockásított, ettől kicsit a Minecraftra, vagy egy háromdimenziós pixelgrafikára hajaz leginkább.
Ami a játékmenetet illeti, az kvintesszenciális JRPG, bár talán előbb eszembe jutottak róla a South Park játékok mechanikái. Aki nem riad vissza a körökre osztott harctól és kiváló dialógust meg fekete humorral átitatott sztorit akar, annak itt a helye!
Ha bárkinek megjött a kedve valamelyik demóhoz, szívből ajánlom, hogy próbáljon ki párat. Egyébként is hiány van az ilyen eseményekből a modern játékiparban; amikor egy fejlesztő tökös annyira, hogy a játékát bemutassa idő előtt a nagyközönségnek kipróbálásra.
A fesztivál egyébként elérhető Xbox-on és a GeForce NOW szolgáltatáson is.