Játék

Játék

Játék

A generáció ékköve – Uncharted 4 JÁTÉKBEMUTATÓ

Szerző

Közzétéve

2017. aug. 15.

Kommentek

0

A belevaló akció-kaland Uncharted-sorozat még a Playstation 3-as generációban vált híresse. Nathan Drake kalandjait lehetne azzal is aposztrofálni, hogy a “Tomb Raider férfiasított változata”, de ez némileg túlzás. És szexista is lenne. Mindkét franchise-nak megvannak a maga nüanszai, de azt nem túlzás állítani, hogy az Unchartednak volt honnan merítenie.


Az Uncharted első három része is jócskán meggyőzte az előző generáció konzoltulajdonosait. Azonban ha már a Sony kiadta a Playstation 4-et, akkor ahhoz megfelelő módon kellett tisztelegnie a cím előtt. Ugyan 2015-ben megjelent a némileg feltupírozott Nathan Drake Collection, ami a trilógiát egy kiadásba gyúrta. De a rajongóknak ennél többre volt szüksége.

A Nathan utolsó kincsvadászatát feldolgozó negyedik rész 2016 nyarán jelent meg Playstation 4 konzolokra, és hatalmas sikert aratott.

[h]A siker titka[/h]

Az Uncharted 4 látványvilága lenyűgöző. A fanyalgó ellentábor szerint pusztán azért néz ki ennyire jól, mert a lineáris játékmenet nem indokol nagyobb erőforrásigényt. Még ha van is ráció a feltevésben, érezhetjük, hogy egy kicsit sántít. Illetve ez attól nem változtat a tényen, hogy a jelenlegi konzolgeneráció egyik legszebb játékáról van szó. A Naughty Dog csapata legutolsó részletekig kidolgozott mindent. Egyébként ugyanennek a csapatnak köszönhetjük a szintén nem kevéssé ismert, 2013-as The Last Of Us-t is.

uc4-1.jpg

A történet műfajához mérten magával ragadó, érzelem-dús és cseppet sem unalmas. Aki Indiana Jones-on és Tomb Raideren nőtt fel, annak meg különösen nedves álmokat okozhat az Uncharted 4 által bemutatott játékfejlesztési csoda. A szinkron-és mocap-színészek kivételes tehetsége, és úgy en bloc a narratíva és dramaturgia minden pontján tökéletesre csiszolt mozzanata tehető felelőssé a brutálisan jó játékélményért. Nem túlzás, hogy bizonyos jeleneteknél az Uncharted 4-nek Hollywoodi blockbustereket sikerült kenterbe vernie.

[h]Konteó mindenhol[/h]


conspiracy-theories-everywhere.jpg


Hatalmas titok azonban, hogy mennyi volt a fejlesztési költsége a játéknak. Nem gondoltam volna, hogy a videojátékok informatívabb szektorában is találkozni fogok összeesküvés elméletekkel, de az Uncharted kapcsán is kialakult egyfajta konteó. Elvileg azért nem publikusak a fejlesztési költségek, mert:

  1. Olyan sokba került, hogy a Sony és a Naughty Dog nem akarja bevallani mekkora bukta volt eladásokban a játék. Ami azért hagy némi kívánni valót maga után, mert ha gyors számolást végzünk, akkor láthatjuk, hogy valami sántít. Vegyük alapul a világ legdrágábban elkészült játékát (marketingköltségekkel együtt), azaz a GTA V-öt a maga 265 millió dollárjával.

    Tegyük fel, hogy az Uncharted még ennél is drágább volt, 300 millió dollár, ami azért már igencsak egy elszabadult gondolat ámokfutása. Az Uncharted 4 2017 januári statisztika szerint 8,7 millió eladott példánynál jár. Gyorsan átlagoljunk: A játék megjelenéskor 60 euró környékén mozgott, majd jöttek a különböző akciók.

    Tehát úgy durván 25 és 60 euró között mozgott az ára. Ha a kettő közé belövünk egy hasraütés szerű 45 eurós árat, akkor gyors fejszámolás után is 391,5 millió dolláros bevétellel lehet számolni. Ez akárhogy nézzük, nem egy bukta dolog.
  2. Az első teória ellentéte. A játék olyan kevés pénzt emésztett fel, amit azért nem akarnak publikálni, mert alapjaiban rengetné meg a pénzéhes kiadók által ellenőrzött piacot, meg a világot. Sőt, kiderülne az ádáz gyíkemberek évezredek által féltve őrzött titka is. Vagy valami ilyesmi.

Nagyon valószínű, hogy egyik teória sem igaz. Azt bizony mindenkinek el kellene fogadni, hogy az Uncharted 4 jelen generációnk egyik legsikeresebb és legjobb játéka. (időutazás 2020-ból: 2019-es adatok szerint több, mint 16 millió példány kelt el, és csak a GTA V utasította maga mögé. Tehát a legjobban fogyó PS4-es címek között a második helyen áll jelenleg. Mögötte a Marvel’s Spider-Man lohol 13,2 millióval. A generáció egyik legjobban felmagasztalt címe, a God Of War pedig az ötödik helyen áll 10 millió eladott példánnyal – a szerk.)
city_06.jpg

Az egyszemélyes rész kellő kihívást tartogat, változatos helyszínekre kalauzol bennünket, és remekül felépített karakterei maradandó élményt fognak biztosítani minden játékosnak. A történetbe még csak érintőlegesen sem fogok belemenni. Feketén-fehéren leírva könnyen elképzelhető, hogy nem lesz olyan “epikus”, mint ahogy többször is hivatkozok a játék zsenialitására. És nem mellesleg minden pillanata spoileres lenne.

[h]Mondani kéne valami rosszat is a játékról…[/h]

A multiplayer külön megér egy misét. Noha nem tartogat semmi eget rengetően forradalmi megoldásokat, mégis szórakoztató. A klasszikus player vs player játékmódok mellett még ott van a Survival, ami gyakorlatilag egy sima horda-mód. Mégis, a precízen adagolt ellenfelek, kihívások, feladatok, és ezek folyamatosan növő nehézségi görbéje tökéletes egyensúlyban van azzal, hogy mi is fejlődünk, ahogy haladunk előre. Így sok játékkal ellentétben tényleg van értelme összedolgozni, és újra meg újra nekiveselkedni adott szinteknek.

Uncharted™ 4: A Thief’s End_20160817193900

Természetesen itt sem maradhat ki a cicoma: ruha és fegyver skinek, komplett outfitek, tauntok, emote-ok oldhatók fel. Ezeket vagy nagyon sok játékóra, vagy jó pár forint beleinvesztálása révén érhetünk el. Emellett lehet vásárolgatni fegyvercsomagokat, fejlesztéseket, stb. Mindezek ellenére sem mondanám pay-to-winnek a multiplayer egyik aspektusát sem.

Aki büszke Playstation tulaj, és még nem próbálta az Uncharted 4-et, annak teljes szívemből tudom ajánlani, nagyon kicsi a valószínűsége, hogy csalódni fog. Akinek még nincs PS4-e, és azon töpreng, vásároljon-e, annak is ajánlanám, hogy gondolkozzon el, mert az UC4 potenciális “beruházok egy konzolba” típusú játék.

Ha valamiféle negatívumot kellene kiemelnem, akkor mindenképpen meg kell említenem, hogy valóban kaphattunk volna nagyobb szabadságot. Ugyan a sztori és a cselekmény nem feltétlenül indokolja, legtöbbször mégis beszűkülnek lehetőségeink, és tapintható a linearitás. Ezen felül lehetett volna egy picivel hosszabb a játék, vagy kaphattunk volna némileg több testreszabási lehetőséget az egyszemélyes kampány során is.

Nathan Drake kalandjai ugyan ebben a részben a végéhez érnek, a játék önálló kiegészítőjeként funkcionáló Uncharted: The Lost Legacy nagyjából egy hét múlva fog megjelenni, ami Indiába kaluzol bennünket immáron női főszereplővel az élen.

[h]Csatlakozz a Geek Világ közösséghez![/h]

[h]Támogatlak![/h]

donate geek világ