Frank Herbert klasszikusát már többször többféleképpen megpróbálták mozgóképpé interpretálni az elmúlt évtizedekben. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a Dűne (vagy akármelyik folytatása) önmagában egy könnyen emészthető regény. Sőt, szerintem egy kifejezetten nehezen adaptálható alkotásról van szó. A filmkészítőket ez mégsem tántorítja el attól, hogy újra és újra megpróbálkozzanak vele. Bevallom, bármennyire is tisztelem Denis Villeneuve (Blade Runner 2049, Érkezés, Sicario) munkásságát, rendesen tartottam attól, hogy az ő feldolgozása is valahol félre fog menni.
A Dűnében rengeteg minden történik, tele van politikai játszmákkal, bonyolult fantasyba hajló elemekkel, vallással, ökológiai kérdésekkel, filozófiával, látomásokkal, családi drámával és egyéb bújtatott gondolatokkal. Rendező legyen a talpán, aki mindezt egybe tudja fogni, és élvezhető filmet képes készíteni belőle. Nos, állíthatom, hogy Villeneuve abszolút sikerrel járt. Noha a Dűne első része (a könyv kábé első feléből készült ez a két és fél órás opusz) nem mentes a hibáktól, mégis szerintem az eddigi legjobban sikerült adaptáció, továbbá az év egyik legjobb filmje és sci-fije.
[h]Történet, röviden[/h]
Az Atreides-ház felemelkedőben van, azonban az Impérium császára roppant féltékeny ember, aki nem hagyhatja, hogy hatalma egy pillanatra is veszélybe kerüljön. A korábban a Harkonnenek birtokában lévő Arrakis bolygó az intergalaktikus kereskedelem szempontjából elengedhetetlen fűszer végtelen forrása. A Harkonnen-ház egy szintén politikailag nagyon erős hatalom, ráadásul elképesztően megszedték magukat a fűszerkereskedésből. Ehhez nem voltak rest a helyi őslakosokat, a fremeneket elnyomni, akik szinte teljesen esélytelenül, de folyamatosan küzdöttek a megszállókkal.
Egy napon a császár úgy dönt, hogy kivonja a Harkonneneket az Arrakisról, hogy az Atreideseket küldje a helyükre. Ez természetesen politikai feszültségekhez és nyílt szembenálláshoz vezet. A rettenthetetlen Harkonnen-báró (Stellan Skarsgård) pedig mindent elkövet, hogy bosszút álljon az Atreideseken, amiért ők kerültek a fűszer közelébe.
Eközben a bolygó új hercege, Leto Atreides (Oscar Isaac) igyekszik felvenni a sivatagos vidék ritmusát és “megszeliditeni” a fremeneket. Segítségére lesz testvére Duncan (Jason Momoa), a kvázi biztonsági főnök Thufir Hawat (Stephen McKinley Henderson) és a mindig bölcsen szavaló harcmester Gurney Halleck (Josh Brolin).
Fia, Paul (Timothée Chalamet) a trónörökös, akinek még sok mindent kell megtanulnia apjától, és a rejtélyes Bene Gesserit-követő anyjától, Jessicától (Rebecca Ferguson) még nem áll készen a politikai játszmákra. Azonban a háttérben munkálkodó intrikák miatt rövidesen meg kell vetnie a lábát és erején felül helyt kell állnia. Mindeközben Paulnak folyamatosan álmai és látomásai vannak a fremenekről, főleg Chaniról (Zendaya), és hogy valamilyen kötődése lesz hozzájuk a jövőben.
[h]Monumentális felvezetés[/h]
A készítők kellő odafigyeléssel és az alapmű tiszteletével álltak hozzá a filmhez. A könyveredetit rég olvastam ugyan, de a szereplők hitelesek, a történet pedig végre mindenki számára könnyen érthetővé vált. Ehhez most kivételesen lehet nem ártott, hogy kettészedték a könyv cselekményét két különálló filmre, habár a két és fél óra egy kissé indokolatlannak érződik.
A Dűne utolsó fél órája számomra egy kicsit nyögvenyelősen csúszott le. Túl sok kinyújtott jelenet halmozódott egymásra, amitől vontatottá vált a cselekmény. Főleg annak fényében, hogy az azt megelőző két óra a szentimentálisabb részekkel együtt is képes végig lebilincselő és izgalmas lenni.
Ha egy szóval kellene jellemeznem Villeneuve vízióját az új Dűnéről, akkor az a monumentális lenne. Hatalmas, nyitott külső és belső terek, szemkápráztató és végtelennek ható tájak jellemzik. Gigantikus és lenyűgöző űrhajók repkednek, melyek erőlködés nélkül újraélesztették bennem a sci-fi-rajongó gyereket. A lehengerlő nagyságot pedig kiválóan támogatja Hans Zimmer zenéje. Minden taktus képes ötvözni a nem evilági méretek szemléltetését a távoli bolgyó fantasztikumával.
[h]Grandiózus látvány[/h]
A Dűne minden szemszögből egy kiváló mozi. Hűen nyúlt az alapanyaghoz és nem akart belőle adrenalindús, űrcsatákkal kibélelt felszínes marhaságot letolni a néző torkán. Éppen ezért oda kellett figyelni a részletekre. A párbeszédeknek valódinak kellett hatniuk, és nem lehetett hibázni a történetmesélésben sem. Szerencsére a rendező erős kézzel fogta össze a projektet, és sikerült a komótos cselekményt izgalmassá varázsolnia. Vannak akciójelenetek, de a hangsúly sosem rajtuk van, hanem a szereplőkön. Hogy ők hogyan élik meg az Arrakis gyilkos, sivatagos világán zajló eseményeket.
A sztárparádé abszolút kitett magáért. Az összes színész beleadott mindent és hihető alakítást biztosítottak a vásznon. Nehéz is lenne bárkit is kiemelni, mert mindenki teljes mértékben profi volt. Nincs ripacskodás, nincs túl- vagy aluljátszás. Működik a kémia, működnek a dialógusok, és egy olyan filmben, mint a Dűne, ezek rengeteget számítanak.
A grandiózus látvány pedig önmagáért beszél. Minden jelenet elképesztően alapos, gyönyörű, és lélegzetelállító. Az Arrakis méreteinek bemutatása, a sivatag, a fel-felbukkanó homokféreg, az űrhajók, a kosztümök mind-mind üvöltenek a kreativitástól. Ha valamit, hát akkor ezt a filmet kötelező moziban nézni.
A zenék tökéletesen kiegészítik a látványt, és könnyedén sikerül a nézőnek a szereplőkkel együtt egy idegen világba csöppenie. A történetben szerepet kap ármány, intrika, csalódottság, tragédia, remény, kaland; ezeket a hangulatokat mind-mind brutálisan kézzel foghatóvá teszi a zene és a látványvilág tökéletes harmóniája.
Egyetlen hibája a filmnek, hogy a végére egészen belassul, és az addig felvezetett cselekmény egy helyben toporgásra vált az utolsó nagyjából fél órában. Ott lehetett volna kurtítani, hiszen már eddigre a nézők is tudták, hogy a történet azon a bizonyos pontján ér véget az első rész.
[h]Az űrdzsihádra még várni kell[/h]
A Dűne első része sem volt mentes izgalmaktól és remek képsoroktól (és modern társadalmunk kritikájától), de a legérdekesebb rész még hátra van. Az első felvonásban már felvázolják a messiáskultusz kritikáját, de ez fog tovább gyűrűzni a következő etapban, aminek kivitelezésére személy szerint nagyon kíváncsi vagyok.
A folytatás egyelőre még nincs megerősítve, de afelől nincs kétségem, hogy el fog készülni. A film máris jól teljesít a kasszáknál, szóval nem hinném, hogy csak úgy annyiban hagynák az egészet. A következő pár hétben szerintem már lehet egy bejelentésre számítani, és reméljük minél hamarabb mozikba kerül a második rész is.
Addig is, aki nem ismeri az alapművet, de érdekli a Dűne, nyugodtan üljön be rá. Teljes mértékben közönségbarát és könnyen fogyasztható szórakozás és egy korrekt betekintés a korabeli sci-fi alkotások legszebb pillanataiba.
Sokkal több olyan alkotásra lenne szükség a mozikban, mint a Dűne. Mert gondolkodásra ösztönözni, és a konvenciókkal szemben egy kimért és intelligens sci-fit letenni az asztalra.