JátékKiemelt cikkek

JátékKiemelt cikkek

JátékKiemelt cikkek

Vár Tamriel – Elder Scrolls Online JÁTÉKAJÁNLÓ

Szerző

Közzétéve

2020. máj. 10.

Kommentek

0

Ha a mai kor gémerét megkérdezzük, mi ugrik be elsőnek az Elder Scrolls hallatán, szinte biztos vagyok benne, hogy mindenki a Skyrimet és Todd Howard Bethesda-atyaúristent fogja rávágni. Pedig az Elder Scrolls egy kiváló és nagybecsű rpg-sorozat, melynek komoly múltja van. Azonban abban is biztos vagyok, hogy elég kevesen mondanák csípőből az Elder Scrolls Online-t, vagyis úgy vettem észre, hogy nincs annyira elterjedve a köztudatban. Pedig érdemes lehet odafigyelni rá, annak ellenére is, hogy egy 2014-től aktív mmorpg-ről van szó.


Az ESO rajtja nem volt valami fényes. És akkor finoman fogalmaztam. Bizonyos technikai problémákat azóta sem sikerült kikalapálni, de erről majd később. Ahogy cseperedett az ESO, egyre csak jöttek a DLC-k és egyéb tartalmak. Azonban a játék kezdetben előfizetéses rendszerrel működött. A WoW mintájára meg kellett venni az alapjátékot, és havonta csengetni kellett az ESO+-t, hogy egyáltalán játszhassunk vele. Ám akkoriban, összevetve a WoW által kínált élménnyel, labdába sem rúghatott az ESO. Így nem volt kérdés, hogy változtatniuk kellett.

Ez később annyiban változott, hogy az előfizetés opcionális, nélküle is lehet játszani az alapjátékot. Azonban nem biztos, hogy érdemes. Mármint, amíg belerázódunk a történetbe, vagy a játékmechanikába, addig simán el lehet lenni ESO+ nélkül is, de később már szinte biztos, hogy szükségünk lesz rá.

[h]Bethesda és a pénztárcánk tartalma[/h]

A játék nem csak DLC-kkel bővíti a kontentet, hanem nagy kiegészítőkkel is. Az első expanzió 2017-ben jelent meg Morrowind címmel. Nagyjából ezen a ponton indult meg az ESO azon az úton, ahol már érdemes volt odafigyelni rá. Egészen pontosan inkább 2016 lehetett fordulópont, amikor ingyenes update-ként bekerült a One Tamriel. Ez lényegében megszűntette a szintekre bontott területeket, és a játék nehézsége, ezáltal többek között a loot is a karakterünk saját szintjéhez mérve változott. Ami azt eredményezte, hogy szabadon barangolhatunk bárhol Tamriel területén, és olyan ütemben fogyaszthatjuk a tartalmat, ahogy nekünk szimpatikus.

Majd egymás után jöttek a további kiegészítők (Summerset, Elseweyr, és idén a Greymoor), nem beszélve a tetemes mennyiségű DLC-kről. Az ESO szinte frusztrálóan sok kontentet biztosít. Ha nincs előfizetésünk, akkor a DLC-ket a játékon belüli, valódi pénzért vásárolható fizetőeszközzel, a Crown-nal vásárolhatjuk meg. A DLC-ken kívül költhetjük még hátasokra, petekre, kozmetikai cuccokra, és egyéb hasznos vagy kevésbé hasznos cuccra.

Ám az egyik valószínűleg tudatosan beépített hibája, vagyis hiányossága az ESO-nak a kényelmes inventory menedzsment. Természetesen aranyért is bővíthetjük táskánk illetve bankunk maximum kapacitását. De mivel eleinte lassan fog áramolni a pénz, főleg ha nem vállalunk crafting melókat (amiket mindenképpen javallott), ezek a bővítések fájdalmasan lassúak lesznek. Az ESO+-szal viszont a crafting matériák azonnal egy külön tárolóba kerülnek, ráadásul végtelen mennyiségben tárolhatjuk alapanyagainkat. Emellett a bank rendelkezésre álló helye is megduplázódik.
Pro Tipp: ahogy lehetőségetek nyílik, vessétek bele magatokat a crafting rejtelmeibe. Egyszerre kitanulható az összes profession, küldetések vezetnek végig rajtuk, és elég jó mellékes aranyat lehet bezsákolni velük.

[h]Na de mégis milyen 2020-ban az Elder Scrolls Online? [/h]

Ami elsőre feltűnhet, hogy karakterünket elég gyéren tudjuk személyre szabni. Ez amúgy nekem nem egy nagy probléma, nem szoktam sokat pepecselni ilyesmivel, de azért elfért volna pár plusz opció. Miután kiválasztjuk magunknak valamelyik klasszikus, Elder Scrolls világára jellemző fajt, és kasztot, bele is csaphatunk a lecsóba.

Mivel a quest-rendszer és a szorosan ide tartozó térképhasználat szerintem nem igazán felhasználóbarát, már az elején érdemes megfontolni, hogy telepítünk néhány add-ont. Én nem sokat használok, de a minitérkép, a küldetés-jelzők, az inventory-m és az alap infók most már valamennyire átláthatók. Az ESO alap UI-át is meg lehet szokni, de add-onokkal könnyebb az élet.

A One Tamriel frissítés óta a kezdő játékosoknak elviekben könnyebb dolga lenne asszimilálódni a világba. Azonban én azt vettem észre, hogy egyből bele csöppenünk mindennek a közepébe, nekiállunk küldetéseket felvenni és néhány óra alatt teljesen elveszünk. Mivel korábban sem voltam hardcore ES rajongó, így nem ismerem Tamriel vidékeit, vagy a különböző politikai berendezkedéseket, stb. Emiatt nem biztos, hogy mindent érteni fogunk, ami körülöttünk zajlik, de ha elég kitartóak vagyunk, és beszippant a világ, akkor az élmény kifizetődik.
Pro Tipp: keressetek azonnal egy starter zónát, és kezdjetek ott questelni. Az sem baj, ha egyből a fősztorinál kapjátok fel a fonalat.

[h]Elképesztő mennyiségű tartalom[/h]

A játékban nagyon odafigyeltek az értelmes küldetésekre. Rengeteg van belőlük, úgy értem iszonyatosan sok, és közel mindegyik elég alaposan kidolgozott, jó a felvezetése, és kiváló a szinkronmunka. A random faluszéli küldetéssorozatok is legalább félórásak, de ennél sokkal hosszabbak is vannak. Tök jó látni, hogy ennyi energiát fektettek a questekbe, mert elsősorban ezt szoktam keresni egy mmorpg-ben. Az évek során megjelent baromi sok kiegészítő pedig garantálja, hogy ha mást se csinálunk, csak egymás után fogyasztjuk a küldetéseket és a történetet, akkor is többszáz órát vigéckedhetünk az ESO-ban.

A küldetések mellett természetesen jelen van több fajta PVE és PVP lehetőség is. Akadnak dungeonök, amelyek jó része szólózható, de persze csapatban a legizgalmasabb. Mivel alapvetően a történetet fogyasztom az ESO-ban, így sok társas eseményben nem vettem részt. Illetve amúgy sem vagyok nagy PVP-fan, de az itteni Battlegrounds nem tudott magával rántani, így nem is erőltettem.

Egyébként érdemes megjegyezni, hogy a harcrendszer elég jól működik. Noha a fegyverek és a class-skillek néha zavarbaejtően bonyolultak, az alap mechanizmus elsajátítása mégis könnyűnek mondható. És sok társával ellentétben nem ugyanazt az egy-két gombot kell püfölni, hanem érdemes folyamatosan, fegyverünkhöz igazítva váltogatni különböző skilljeinket. Arról nem is beszélve, hogy figyelnünk kell a magicka-health-stamina állapotunkat is, mert könnyen kifogyhatunk belőlük.

Ezek boostolására megannyi potit és kaját használhatunk, amik szintén alappillérei a játékmenetnek. Így hát a skillek és statjaink nyomonkövetése mellett még oda kell figyelnünk a kitérésre, blokkolásra, és támadásainkra egyaránt. A harc ezáltal komplex lesz, a játékos mégis szabadon dönthet, és hosszú órák próbálkozásai után találni egy ütős buildet kiváló sikerélmény tud lenni.

[h]Ráférne egy kis finomhangolás[/h]

Az ESO egyébként egy roppant hangulatos, kellemes mmo, de hemzseg az olyan hibáktól, amiktől egyes játékosok azonnal hátat fordítanának. Hiába a jó sztori, a szuper szinkron és a szabadon variálható és egyedi skill-fa, ha technikai oldalról az egész egy nagy gőzölgő trágya. Nagyjából egy éve fejlesztettem a PC-met, és noha nem high-end hardverről van szó, a legújabb játékokat magabiztosan pörgeti minden gond és fennakadás nélkül. Az ESO esetében viszont rengeteg kompromisszumot kellett kötnöm. Legjobb esetben is 100 FPS-t tapasztaltam, és ez valamennyire a látvány rovására ment.

Azonban ahogy kábé 5 játékosnál többen vannak egy helyen, – főleg a városok a legrosszabb gócpontok -, örülök, ha az 50 FPS környékét kaparászom. Tisztában vagyok vele, hogy egy zsúfolt környezetben esik az FPS, de más mmorpg-k esetében nem találkoztam ilyen drasztikus visszaesésekkel. A különböző fórumok pedig dugig vannak az én problémámhoz hasonló bejegyzésekkel, és a Bethesda / Zenimax totális ignoranciájával.

Tudomásom szerint a 2014-es rajt óta nem nagyon kapott teljesítményfokozó, vagy optimalizáló patchet a játék, de javítsatok ki, ha tévedek. Ezt és a néhány UI-t érintő problémát leszámítva még mindig tudnám ajánlani az Elder Scrolls Online-t. Aki ES-rajongó, vagy csak szimplán sokat Skyrimezett, az mindenképpen nézzen rá, lehet hogy hosszútávú kapcsolat születik belőle.

A játék szinte állandóan akcióban van valahol, így az alap ESO-t már nagyjából 2-3000 Ft-ért be lehet szerezni. De érdemesebb lehet egyből az összes eddig megjelent kiegészítővel együtt bezsákolni, így is olyan 8000 Ft környékén lehet a végösszeg. Ezzel már el lehet kezdeni roppant kalandunkat, és később még megfontolandó az ESO+ előfizetés is, hiszen az még több kontentet nyújt a játékos számára. Noha elsőre nagyon unszimpatikus volt számomra, hogy pluszban fizessek is elő, aztán rájöttem, hogy jobban megéri, mintha össze-vissza vásárolgatnám a különböző küldetés-sorozatokat. Illetve mivel havonta az előfizetés mellé Crown-t is kapunk, így egy csomó mindent “örökre” is megvásárolhatunk a store-ban.

[h]Csatlakozz a Geek Világ közösséghez![/h]

[h]Támogatlak[/h]

donate geek világ
8/10

Habár az Elder Scrolls Online technikai oldalról nem öregedett jól az elmúlt 6 év során, élményben és tartalomban nem lehet elvenni tőle az érdemeit.