A városnak túl kell élnie bármi áron! – Frostpunk játékbeszámoló

Szinte a semmiből bukkant elő egy kis lengyel fejlesztőcsapat, a 11 bit studios legújabb játéka, a Frostpunk. A csapat 2010-ben verbuválódott össze. Noha több, kevésbé ismert játékot is kiadtak már, az egyik legnépszerűbb és a kritikusok által is elismert játékuk, a This War of Mine volt. A játék a Balkán háború viszontagságait mutatta be, a civil lakosság szemszögéből. A nyomasztó hangulat, a drámai és visszafordíthatatlan döntések garantálták, hogy mindenki egyedi történetet éljen meg. Ennek tudatában alig vártam, hogy kipróbálhassam a Frostpunkot.


    London, 1886, -20°

A történet egy alternatív idővonalat mutat be. Anglia 1886. évében járunk, ahol a globális lehűlés következtében több éven át tartó kegyetlen és zord tél sújtja a bolygót. A termőföldek és az állatok nagy része megfagyott, élelem csak korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre. Éhínség, betegségek, kétségbeesés: ezek jellemzik London lakosságát.

A túlélés reményében az emberek északra vándorolnak, a szénben gazdag területekre. Az új, leendő városok középpontjában a hőgenerátorok állnak, ezek biztosítják a túléléshez szükséges hőmérsékletet. Mi magunk is egy ilyen város vezetőjének a bőrébe bújhatunk, célunk pedig egy élhető város fenntartása, bármi áron.

frostpunk

A játék megjelenésekor három forgatókönyv közül választhatunk:

– A New Home: ebben a jelenetben, egy 80 fős felfedezőcsoport a hideg és az éhség elől északra menekül. Egy, az időjárástól védettebb, óriási kráterben rátalálnak egy hőgenerátorra és letelepednek. A csoport vezetőjeként, a mi feladatunk biztosítani a túléléshez szükséges menedéket, élelmet és hőt. Ahogy telnek a napok, különböző feladatok és kihívások elé fog minket állítani a játék, hogy kellően megnehezítse az életünket.

– The Arks: a második jelenetben egy tudósokból álló, néhány fős csoport vezetőjének a szerepébe bújhatunk. Feladatunk, mind amellett, hogy egy önfenntartó várost hozzunk létre, elegendő hőt kell biztosítanunk, egy speciális épületben tárolt magok és növények számára. Ennek a forgatókönyvnek a különlegessége az, hogy nem az emberi erőforrásokra fogunk támaszkodni, hanem az ún. Automatonokra (gőzhajtásos robotok).

– The Refugees: a harmadik jelenetben egy olyan csoportot vezetünk, akik átvették az uralmat egy hőgenerátor felett, amelyet a tehetősebb emberek számára tartottak fent. A csoport egy olyan várost szeretne alapítani, ahol mindenki egyenlő. Ennek ellenére osztályharcok alakulnak ki, valamint idővel megérkezik gazdagok csoportja, ami még nagyobb feszültséget eredményez.

    Hol az a fa főnök?

Aki korábban játszott már a Settlers vagy az Anno sorozatokkal, annak a játék mechanikája nem lesz teljesen idegen. Egy klasszikus, valós idejű, nyersanyag menedzselő, stratégia játékról van szó, ahol embereink automatikusan végrehajtják az általunk kiadott parancsokat. Minden jelenet kezdetekor rendelkezésünkre áll néhány ember, a begyűjtésre váró nyersanyag készlet és egy hőgenerátor.

A népesség három csoportból áll: munkások, mérnökök és gyerekek.

A munkások végzik a piszkos munkák nagy részét, például a nyersanyagok kitermelését. A mérnökök elsődleges feladata a workshopok és a kórházak működtetése, de ha szükséges, bármikor betudnak ugrani a munkások helyére. A gyerekek szerepéről egy kicsit később.

Frostpunk város

A felhalmozható nyersanyagok: szén, fa, acél, steam core, nyers hús és főtt étel.

A szén értelemszerűen a hőgenerátor működtetéséhez kell. A fa és az acél az építkezéshez, valamint a fejlesztésekhez szükséges. A steam core-ok felhasználásával építhetünk automatonokat vagy olyan épületeket, amelyek sokkal hatékonyabban termelnek nyersanyagot. Mivel elég limitált mennyiségben áll rendelkezésünkre, így jól meg kell gondolnunk, hogy mire használjuk fel. A nyers hús és főtt étel viszonyát talán nem kell elmagyarázni.

Egy kis extra készlethez juthatunk a felderítők segítségével, akik a környező területeket pásztázva, elhagyatott nyersanyag vagy túlélők után kutatnak.

Frostpunk térkép

    Izgalom, dráma és száműzetés

Amint elkezdődik egy pálya, rögtön versenyt futunk az idővel. Mivel a lakosságnak, csak egy kikapcsolt hőgenerátor áll a rendelkezésére, azonnal el kell kezdenünk a gyűjtögetést. A munkaidő napi 10 óra, tehát éjjel nem tudunk nyersanyagot gyűjteni. Ilyenkor van lehetőség az építkezésre, illetve a pihenésre. Ez alól kivétel a vadászat, mert az csak éjjel lehetséges, illetve az automatonok állíthatóak még munkába, akik napi 24 órában dolgoznak.

Ahogy a napok telnek, egyre több kihívás elé kell néznünk és az időjárás sem a mi oldalunkon áll. A hőmérséklet folyamatosan változik, az emberek megbetegedhetnek, aminek következtében csökken a hatékonyság, vagy teljesen kieshetnek a munkából.

Frostpunk - city

Éppen ezért biztosítanunk kell a túléléshez szükséges feltételek, mint például az óvóhelyek, kórházak, gyárak, hőközpontok, fejlesztések, stb. Ha egy kis időre megfeledkezünk valamiről, elindulhatunk egy olyan lejtőn, ahonnan már nincs vissza út. Ez akár a vezetői karrierünk és egyben a játék végét is jelentheti. Szerencsére lehetőségünk van arra, hogy megállítsuk vagy felgyorsítsuk az időt, ezáltal azonnal reagálni tudunk egy-egy kritikusabb eseményre.

Embereink is figyelmeztetnek, hogyha baj van és tenni kéne valamit. Ezek különféle eseményekként jelennek meg, ahol több opció közül is választhatunk, hogy miként szeretnénk reagálni a szituációra. Ha nem tudjuk betartani ígéreteinket, akkor romboló hatással leszünk az amúgy is ingadozó morálra.

Frostpunk

Kétféle mérce van, amire figyelnünk kell: a remény és az elégedetlenség. Ezek határozzák meg népünk morálját. Ha az elégedetlenség eléri maximumot, akkor kapunk még egy esélyt, hogy néhány napon belül oldjuk meg a problémákat, vagy szomorú véget ér a karrierünk. Ugyanez a helyzet, hogyha teljesen reményvesztetté válik a nép.

Ezt tudjuk valamennyire egyensúlyozni azzal, hogy törvényeket alkotunk. Minden törvénynek van némi pozitív és negatív hatása. Eldönthetjük például, hogy a gyerekek milyen módon legyenek a közösség hasznára: vegyék ki ők is részüket a kemény és veszélyes munkából, csökkentve ezzel a reményt, vagy inkább járjanak iskolába és segítség a kórházakat vagy a workshopokat, ami elégedetlenséget szül?

Frostpunk

Minden új törvénnyel, ehhez hasonló morális döntést kell meghoznunk, ezáltal formálva egy képet, az általunk vezetett városról. Választhatunk, hogy inkább a vallás és az istenbe vetett hitünk vezényeljen minket a szebb jövő felé, vagy pedig renddel és hatalommal fogunk uralkodni a városban. Döntéseink véglegesek és utólag nem módosíthatunk rajtuk.

    Áj vill szörvájv

Az első néhány próbálkozásom igen csúfos véget ért, mégis izgalmas volt újból és újból nekifutni a kihívásoknak. Amikor végre sikerült megoldanom egy kezdeti problémát és már úgy éreztem sínen van a város, akkor egy váratlan esemény, teljesen felborította a terveimet.

A küldetések végén teljes izgalomban figyeltem, hogy vajon túléljük-e a viszontagságokat. Az izgalom fenntartásáról gondoskodik még a melankolikus és drámai zene, ami tökéletesen illik a játék atmoszférájához.

Számomra az egyetlen negatív pont az volt, hogy néhány óra alatt letudhatjuk a jeleneteket. Ezután pedig, már nincs nagyon miért visszamenni és újra játszani. Ennek ellenére egy igazán hangulatos játékról van szó, amit mindenképp érdemes kipróbálni, mert sajnos ritkán születik ehhez hasonló alkotás.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél még többet olvasni tőlünk, akkor kedveld Facebook és Instagram oldalunkat, vagy kövess minket Twitteren, hogy ne maradj le a legfrissebb írásainkról!

Ha tetszik a munkánk és úgy érzed szívesen támogatnál:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.