Még ezer éve, általános iskolában kezdtem érdeklődni a művészetek iránt. Akkori tanáraim bíztattak, hogy kamatoztassan a rajztudásom, mert láttak bennem fantáziát. Aztán valahogy mégis teljesen másik irányba indultam el, de érdeklődésem mindig kitartott. Amióta aktívan és tudatosan képregényeket fogyasztok, azóta kezdtem újra jobban foglalkozni grafikával. Hobbiból újra rajzolgatok, és jobban belemásztam a különböző alkotók munkájába, hogy megérthessem művészetüket. Illetve mindig is lenyűgözött, hogyan lehet színekkel és formákkal hangulatot teremteni, így hát nem kevés időt töltöttem a felhasználói élmény (UX) tanulmányozásával. Nagyon messziről indult ez a bejegyzés, de pont a fentiek miatt tudtam rettenetesen élvezni az Assassin’s Creed Valhalla Világa című művészeti könyvet.
Aki időnként vissza-visszajár a blogra, tudja miként állok az AC-sorozathoz. Tősgyökeres kitartó rajongóként kezdtem, de pont a Valhalla volt az a rész, ami eltört bennem valamit. A Ubisoft határozottan nem jó irányba halad, már ami a játékmenetet vagy a történetmesélést illeti.
Ugyanakkor azt is mindig felemlegetem, hogy technikai oldalról fantasztikus dolgokat képesek megalkotni. Hatalmas, nyílt világú bejárható területek, autentikusnak ható tájak és öltözetek. Hatalmas, megmászható hegyek, a lábunk alatt elterülő végtelennek ható mezők, kígyózó folyók és még sorolhatnám. Az AC ilyen téren mindig képes volt lenyűgözni, főleg amikor a magasból szemlélhettem a környezetet.
[h]Barangolás a múltban[/h]
És most itt ez a nagyszerű, nagyalakú keménytáblás artbook, ami nem csak random concept artokkal telepakolt kiadvány, hanem a designerek megjegyzéseivel kiegészített kalandozás a játékfejlesztés mögötti művészetbe. És miért fontos mindez? Mert így remek betekintést nyerhetünk a látványbeli koncepciók mögé. Megtudjuk, hogy a karakterektől kezdve a fegyvereken és a Settlementen át a tájakig mit miért úgy alkottak meg, ahogyan azok végül az Assassin’s Creed Valhallába bekerültek.
A felhasználói élmény megteremtése elengedhetetlen szelete egy videojáték esetében, főleg, ha azt szeretnék a készítők, hogy emlékezetes maradjon. Noha kisebb stúdiók, vagy indie-fejlesztők egészen biztosan nem matekoznak ennyit a művészeti megoldásokon, a Ubisoft esetében látszódik mennyi forrással gazdálkodhatnak.
Volt idő kísérletezni, és kitalálni a színeket, árnyalatokat, megjelenéseket, hogy eltalálják azt a hangulatot, amit át akartak adni a játékosok számára.
Szintén volt idejük ellátogatni a főbb helyszínekre (Norvégia, Anglia), hogy keresztbe-kasul átbarangolják és tanulmányozzák a roppant hegyeket, a dimbes-dombos vidékeket, megnézzék a skandináv folklór sajátos épületeit életnagyságban.
A kötetben azok a concept artok szerepelnek, melyek bemutatják a művészeti elképzeléseket, kiegészítve többek között olyan jegyzetekkel, melyekben leírják mi volt a vezetők eredeti víziója. Egyes esetekben pedig a folyamatot láthatjuk, miként érték el a végleges megoldást, amely bekerült a játékba is. Ezeket a koncepciós rajzokat és design terveket egy ekkora stúdiónál, mint a Ubi, egyszerre többen készítik, tekintve, hogy óriási művészeti részleget tartanak fenn.
[h]Koncepcióból videojáték[/h]
Ha érdekelnek a művészetek, vagy a videojáték design, vagy mindkettő, akkor ezt a kiadványt neked találták ki. Attól függetlenül is tudom ajánlani, hogy tetszett-e maga a játék, de abban egyetérthetünk, hogy rajongók számára kihagyhatatlan.
A művészek által megteremtett világot érdemes kettészedni magától a játékmenettől; ugyan egymást segítik ki ezek az elemek, simán lehet önmagában, külön is értelmezni. Jómagam nem aléltam el a Valhallától gameplay szempontjából, de a magasztos tájak, a világ felépítése mindig le tud nyűgözni. Érdemes elmerülni egy kicsit a vezető designer víziójában, és a művészek munkájában, miként sikerült egy-egy ötlet alapján létrehozni mindazt a temérdek vizuális alkotást, amit a végtermékben is láthatunk.
Az artbookban megtalálható rajzok, festmények mindegyike önmagában is gyönyörű, érdemes rászánni az időt, hogy jobban szemügyre vehessük őket. A dupla oldalas impresszív képeknél hosszú perceket töltöttem el, hogy tényleg minden részletét megfigyelhessem. A szuper minőségű papír, amire nyomtatták ezeket az alkotásokat, csak emel az amúgyis hibátlan kivitelezés színvonalán. Referenciaként, vagy szimplán ötlet merítés, inspirációgyűjtés szempontjából még biztosan párszor át fogom lapozni a könyvet.
Az Assassin’s Creed Valhalla Világa művészeti könyvet hazánkban a Fumax (pontosabban Fumax Gaming) adja ki a tőlük megszokott precíz és lenyűgöző minőségben. Nem mellesleg ez az első, hazánkban is megjelent videojátékos művészeti könyv.
Ha ezen felül is érdekel a téma, az alábbi videóban is betekintést nyerhettek a Valhalla megalkotásának folyamatába.