Játék

Játék

Játék

F1 25 kritika: Visszatérés az élmezőnybe

A tavalyi, botrányos F1 24 után az F1 25 átdolgozott irányítással, finomhangolt karriermódokkal és a Breaking Point 3. évadával próbálja meg menteni a menthetőt. Több-kevesebb sikerrel.

Szerző

Közzétéve

2025. jún. 10.

Kommentek

0

Gyanítom, hogy mindenkinek megvan a maga „római birodalma”, amire nosztalgikus érzésekkel gondol vissza. Nálam ez a Michael Schumacher-érát jelentette, ami a 2004-es Formula–1 világbajnokságon teljesedett ki, amikor is a német fiatalember megszerezte a hetedik világbajnoki címét. Az F1 összefonódott az emlékeimben a piros Ferrari-val, nem véletlen, hogy az évek alatt végig kitartottam a maranellói csapat mellett. Még úgy is, hogy Max Verstappen felbukkanásával egy ideje már nem sok babér terem a Leclerc-fanok számára. Kezdem átérezni az Arsenal és a Manchester United szurkolók fájdalmát.

A tavalyi botrányos F1 24 után nagy volt a nyomás a Codemasters csapatán, hogy valami értékelhetőt hozzanak el a játékosoknak az F1 25-el. Mivel a GeekVilág szerkesztőségében ezúttal sem indult meg öldöklő harc a virtuális pilótafülkékért, így magamra vállaltam e nemes feladatot. Az F1-es futamokon való részvételt ezúttal is a Cenega Hungary-nek köszönhettem. Elöljáróban annyit, hogy jöttek fejlesztések a motorháztető alá, még ha ezek annyira nem is szembetűnőek elsőre.

Hajsza a családi örökségért

Az F1 25 egyik legnagyobb durranása a visszatérő Braking Point, ami a kvázi sztori módnak felel meg a játékban. Ezúttal a Konnersport öröksége forog kockán, a sorozat korábbi szereplői, Devon Butler csapatfőnök, Casper Ackermann és Davidoff Butler tulajdonos, valamint Callie Mayer és Aiden Jackson pilóták is visszatérnek még egy körre. Az epizodikus sztori a 2024-es és 25-ös szezont követi nyomon, szabadon választhatunk, hogy Callie-t vagy Aiden-t szeretnénk-e „irányítani”. A döntéseinknek megfelelően ráhatásunk van a történetre, miközben konkrét versenycélokat kell teljesítenünk.

Különféle kihívások elé állít a játék, adott kör alatt fel kell magunkat verekedni adott pozícióig, vagy éppen esőben kell versenyeznünk. Van úgy, hogy a váltónk szarakodik a verseny közben, vagy éppen egy defekt teszi tönkre az adott futamunkat. Egy percig sem hagy minket nyugton a játék, mindig van valamilyen nem várt esemény. Mondjuk amikor Lewis Hamilton támadásait kellett visszavernem kopott gumikkal a Kínai nagydíjon több körön keresztül, akkor felmerült bennem a kérdés, hogy kell-e ez nekem.

Összességében a Drive to Survive stílusában készült történet kifejezetten szórakoztató, a filmes átvezetők, a szereplőkkel készült interjúk pedig még inkább hozzátesznek az élményhez, A gyász és a szeretteink elvesztése, a halál feldolgozása, mint központi téma itt is szóba kerül, akárcsak a Clair Obscur: Expedition 33 esetében. Persze nem kell akkora mélységekre gondolni, a sztorimód inkább egy Netflixes sorozat szintjén mozog. Mondjuk azt érdekes volt látni, ahogyan a szereplők a maguk módján néznek szembe a nárcisztikus apjuk hátrahagyott örökségével. Érdemes végig vinni ezt a módot, mivel a Braking Point befejezése után a Konnersport más játékmódokban is elérhetővé válik, tovább vihetjük a csapat történetét a Driver Career vagy a My Team módokban.

Kell egy csapat

A Braking Point mellett a Codemasters idén a Karrier módra is kiemelten figyelt. A frissített MyCarrier módban saját versenyzőt kreálhatunk, akit egy választott csapattal juttathatunk fel a dobogó legfelső fokára. Így esett meg a dolog, hogy Makoto Yuki néven egy japán versenyzővel próbálkoztam meg a Racing Bulls volánja mögött. Alapvetően a versenyek a megszokott módon zajlanak, a szabadedzéseken begyakoroljuk a pályát, az időmérőn pedig megpróbálunk minél jobb időt futni. Majd jön a valódi megmérettetés, a futam, amit teljes hosszában is végigtolhatunk.

A My Team 2.0 további finomhangolásokon esett át az idei szenzonban. A csapatunk irányítása mellett a stratégiai döntésektől kezdve a fejlesztések és szponzorációk kezeléséig mindenben szabad kezet kapunk. Az új Owner Perks rendszernek hála az elemzési, a HR és az üzleti területek között oszthatunk egy skill pontokat. A kocsink fejlesztése is elsődleges, hogy pariban maradjunk a többiekkel, a motort, az aerodinamikát és a fékrendszert is külön fejleszthetjük.

Az olyan apróságokra, mint a szociális felületek menedzselésére, a csapatnak otthont adó épület fejlesztésére, a költségvetés beosztására és a különféle képzésekre már ki sem térnék. De a pilótáink lelkét is ápolgathatjuk két futam között, sőt, új versenyzőket és szponzorokat is szerezhetünk az istállónk számára. Mivel én egy japán csapatot építgettem, így egyértelmű volt, hogy Júki Cunoda kell nekem. Amúgy sem illett hozzá a másodhegedűs szerep a Red Bull-nál.

Világ körüli száguldó cirkusz

Szerencsére a különféle karrier módok mellett akad még egyéb tennivaló. Az F1 World a klasszikus nagydíjakat, az online módokat és a különféle kihívásokat rejti magában. Itt is elkészíthetjük saját versenyzőket, akinek a sisakját, az öltözékét, de még a kesztyűjét is testre szabhatjuk. Akárcsak a saját autónkét, amire töménytelen mennyiségű matricát pakolhatunk rá, vagy éppen egyedi fényezéssel és festéssel csinosíthatjuk ki. Szokás szerint minden pálya és versenyző a LiDAR-technológiával lettek felfrissítve. Tolhatunk Time Trial kihívásokat mások ellen, ilyenkor a köridőnket figyelembe véve egyre jobb ellenfeleket pakol elénk a játék.

A klasszikus Grand Prix futamokat itt is megkapjuk, egy F1-es csapat virtuális volánja mögé pattanhatunk be. Teljes szezont is letolhatunk, sőt, a teljes versenynaptárat szabadon testreszabhatjuk. Új pályák nincsenek, az eddigi három – Silverstone, Spielberg és Zandvoort – mostantól visszafelé is játszható. A szóló és multis módok mellett a Multplayer Gand Prix futamok jelentenék az F1 25 sava-borsát. Viszont hozz kell tennem, hogy a multi jelen formájában élvezhetetlen.

A futamok nagy része egy dodzsem party érzetét keltik. Mindenki idegbeteg módjára vezet, kilök, leszorít a pályáról, vagy éppen Takuma Szató módjára csapódik bele a falba. Mindent elmond, hogy úgy lettem harmadik a katari nagydíjon a Mercedes-Benz volánja mögött, hogy a mezőny egy jelentős hányada egymást eliminálta a futam során. A kedvencem egy vérszemet kapó Racing Bulls pilóta volt, akit miután megelőztem, revans gyanánt a gumifalba katapultálta a kocsimat hátulról. Ezúton is csókoltatom a felmenőit.

…Hát körbeautózza!

Játékmenet terén továbbra is remekel az EGO Engine, habár a motorháztető alatt nem történt érdemi változás. Az F1 25 továbbra is egy ízig-vérig simarcade, számomra meglepő módon még a kezdők számára is élvezetes. Az irányítás egyből kézre áll, a fékrásegítő, kanyarodássegítő pedig biztosítja nekünk azt, hogy csak a futamra kelljen figyelnünk. Én úgy voltam vele, hogy így még könnyűnek is mondható a játék, majd kikapcsolt rásegítés mellett az első utam a kavicságyba vezetett. Innen szép nyerni.

Én Series S konzolon, Xbox kontrollerel teszteltem a játékot, tapasztalataim szerint a borzalmas tavalyi rész után fényévekkel jobb az irányítás. Figyelnünk kell a fékezésre és az energia-menedzsmentre, a megfelelő kigyorsításra. Szóval már nem működik az állóra fékezés és a kocka kanyarodás taktikája, a kanyarunk ívére is figyelnünk kell. A rázókövek trükkösek tudnak lenni, pillanatok alatt megdobják a vasunk farát, ha nem vagyunk éberek. Természetesen azt is külön szabályozhatjuk, hogy mennyire nyúljon bele a fékezésbe a játék, arról nem is beszélve, hogy futam közben a fékerőt és a felfüggesztést is állíthatjuk.

A versenyünk hosszától függően a box utácába is benézhetünk, szabadon dönthetünk arról, hogy hány kiállásos taktikát szeretnénk követni. A veterán versenyzők emellett a megfelelő gumistratégiára is ügyelnek, mert természetesen az sem mindegy, hogy éppen lágy vagy kemény abroncsokon rójuk a virtuális köröket. Persze egy hirtelen érkező zápor az egész futamot megváltoztathatja, szóval még erre is érdemes figyelni. Akárcsak a többi pilótára, mivel az AI képes hajmeresztő dolgokat művelni a pályán.

Hová tűnt Damon Hill?

Könnyű fokozaton a mesterséges intelligencia kifejezetten vérszegény érzetet kelt. A gépi ellenfelek nem elég agresszívak, pillanatok alatt állva hagyjuk őket. Érdemes közepes nehézségre állítani a játékot, mert az F1 25 ilyenkor villantja meg az igazi arcát. Az AI ilyenkor teljesen felbátorodik, ha nem figyelünk, bevetődik mellénk a kanyarokba, vagy éppen körömszakadtáig védi az ideális ívet. Persze ők nem tolnak ki minket a pályáról, éppen annyi helyet hagynak nekünk, ahol még biztonságosan befér az autónk.

A nevesített pilóták egymástól eltérő stílusban vezetnek. Oscar Piastri és Lando Norris piszok gyorsak, hajlamosak bevetődni mellénk féktávon. Hamilton a rá jellemző vehemenciával tolja, Max Verstappen pedig hajlamos megtorolni minden őt ért sérelmet a pályán. Akárcsak a valóságban. Szerencsére nem esnek túlzásokba, éppen annyi kihívást nyújt a megelőzésük, hogy az ember valódi F1-pilótának érezze közben magát. Már csak Palik László legendás hangja hiányzik az autentikus élményhez.

Szabad a pálya!

Grafikailag (is) jelentősen javult az F1 25 az elődjéhez képest. Az F1 25 pályáit a frissített LiDAR szkennelési technológiával másolták le, mindezt az EGO Engine-nel házasítva, így számos pálya az eddigieknél sokkal részletesebben jelenik meg. A pályák minden egyes bukkanóját, de még az árnyékokat is pontosan feltérképezték. Végre a PC-s verzió is rendes törődést kapott: a játék támogatja a Path Tracing-et és a DLSS 4-et is. Ami a hangokat illeti, a pilóták és a mérnökök között új rádiócsevegéseket hallhatunk, emellett a boxutcai átvezetők is kibővültek, akárcsak a pódiumos jelenetek is.

Végre búcsút inthetünk a faarcú karaktereknek, az NVIDIA Audio2Face sokkal részletesebb arcanimációkat tesz lehetővé. Hogy őszinte leszek, végeredményben tényleg tetten érhető némi javulás. Az autók elképesztően néznek ki, az apró részletekre is figyeltek a készítők, mint a sisakra ragadó por vagy a gumikra tapadó fű. Persze a 24-hez képest nem olyan szembeötlő a fejlődés, viszont jó látni, hogy történt némi javulás. Mondjuk annak örülnék, ha a lelátók és a pálya környéke is hasonló törődést kapna, itt azért tetten érhetőek alacsonyabb felbontású textúrák. Az is igaz, hogy ezeket nincsen is nagyon időnk nézegetni.

Ez már az utolsó kör

Összességében azt mondhatjuk, hogy az EA és a Codemasters sikeresen megmentette az F1 renoméját az idei résszel. Az irányítás végre nem lett kritikán aluli, a visszatérő Braking Point pedig tesz arról, hogy már csak a története miatt is kipróbáljuk az F1 25-öt. A Karrier mód új szintre lépett a különféle újításokkal. A grafikán is tetten érhető némi javulás, de azért a motorháztető alatt majdnem minden maradt a régi. A mesterséges intelligencia sokszor továbbra sincsen a helyzet magaslatán, a multis módok nagy része pedig a toxikus játékosbázis miatt közel játszhatatlan.

Tartalmilag teljesen rendben van az új epizód, még ha nem is kaptunk semmilyen forradalmi újdonságot az új részben. De legalább nem is baszódott el semmi sem. Én már ennek is tudok örülni. Az F1 rajongók számára mindenképpen ajánlott vétel, még a kezdők is tehetnek vele egy próbát. Szerény véleményem szerint ez a jelenlegi legjobb belépési pont a virtuális száguldó cirkuszba. Kedves Codemasters, ezek után jövőre azért elvárnék pár tényleges fejlesztést is!

Köszönjük a Cenega Hungary Kft-nek a tesztpéldányt!

7

Az F1 25 nem hozott ugyan forradalmi fejlesztéseket, viszont a beígért tartalmakat stabilan szállítja. Az új Braking Point évad gondoskodik nekünk a fordulatos sztoriról, miközben az átdolgozott karrier módok is tartogatnak meglepetéseket az önjelölt pilóták számára. Sajnos a toxikus multis közeg és a sokszor szerencsétlenkedő AI maradt a régi. Kár érte, mert a grafikán és az irányításon érezhető a javulás.