Még mindig nem halt ki a trend, hogy a feltörekvő független fejlesztők a következő Stardew Valley-t akarják elkészíteni. Se szeri, se száma már ezeknek a klónoknak, de valahol törvényszerű, hogy ezek a különféle iterációk jellemzően nem szoktak jól sikerülni. Ha mégis, akkor sem kerülnek be a farmos játékok hírességek csarnokába. A Fae Farm esetében, tanulva korábbi hibáimból, számos prekoncepcióval indultam. Azonban mire odajutottam, hogy egy korábbi IndieMix hasábjaira vessek néhány bekezdést, addigra teljesen beszippantott. Még ha alapvető jegyeiben szinte mindenben hasonlít a mindenkori hivatkozási ponthoz, a Stardew Valley-hez, érdemeit akkor is érdemesebb egy teljes kritikában ecsetelni.
Lehet szívvel is
A Fae Farm első néhány órájában már egyértelműen átjött, hogy a kanadai Phoenix Labs nem szolgai másolatot akart, pusztán erős inspirációnak tartották meg a Stardew által lefektetett sztenderdeket. Aki játszott már az utóbbival, jó eséllyel minden ismerős lesz a Fae Farmban is, de nem járja át a koppintás bűze, ami hatalmas előnyt jelent.
Mert mit is ad a játékosnak az alkotás? Nos, a hajszálvékony történet szerint megérkezünk egy szigetre, ahol új életbe kezdhetünk. Megtermelhetjük, majd eladhatjuk vagy felhasználhatjuk saját terményeinket, haszonállatokat istápolhatunk, vagy épp horgászhatunk. Lemehetünk a közeli bányába nyersanyagot gyűjteni és fura ellenfelekkel küzdeni. A számos szigetlakóval baráti, vagy romantikus kapcsolatot létesíthetünk, küldetéseket teljesíthetünk, kereskedhetünk. Illetve saját portánkat is alaposan kipofozhatjuk a rengeteg kraftolható dekorációs elemnek köszönhetően. Utóbbiak nem csak a csicsázás miatt vannak jelen; csomó dekorelemnek van életminőséget javító hatása.
Ugye, hogy papíron teljesen ismerős a koncepció? Azonban a Fae Farm megpróbálkozott a lehetetlennel és sikerült is levetkőznie magáról a Stardew-utánérzést. Ha másért nem is, de már az is üdítő volt, hogy nem pixelart a játék, hanem izometrikus nézetben ténykedik, ráadásul 3D-ben. Itt azért csendben hozzátenném, hogy a látvány miatt akarva-akaratlanul is egy másik megkerülhetetlen alkotással kerül egy mérlegre. Az Animal Crossing szintén egy definitív cím a piacon, de a Fae Farm még így is elég ügyesen lavirozott anélkül, hogy saját magát rúgná tökön.
A játékot nem csak a kellemes grafika és az aranyos látványvilág adja el, hanem a jól implementált funkciók és természetesen maga a játékélmény.
Lehetsz hustletalan
A Fae Farm irányítása egyszerűen kiváló, és kellően intuitív. Van egy-két, elsőre talán nem kézre álló megoldás, de ezek bőven hibahatáron belül vannak és könnyedén megszokhatók. A karaktermozgás, a különféle animációk szintén, valószínűleg tudatosan lettek ennyire kifinomultan megalkotva. Pillanatok alatt kialakul a loop, ami berántja a játékost, és jó ideig nem is engedi.
Ráadásul a betanulás és a játékeleji horogra akadás is kifejezetten játékosbarát. Az NPC-k nem túl érdekes alibi sztori keretein belül megtanítják az alapfogásokat. Ha netán valamit elfelejtettünk menet közben, az átlátható és kényelmes menüből újra feleleveníthetjük mit, hogyan kell csinálni. Majd a játék annak rendje-módja szerint elengedi a kezünket és onnantól ránk bízza, hogyan osztjuk be napjainkat a szigeten.
A Fae Farm szerencsére semmilyen nyomást nem helyez a játékosra, így relaxációs élményként is teljes mértékben helytáll. Az innen-onnan felkapott küldetések javát nem kell időre teljesíteni, bár előfordul egy-két lejáratos felkérés. Ezek opcionálisak, legfeljebb a maximalizmusunk csorbulhat, ha nem végezzük el a megszabott idő alatt.
Nyugodtan hátra lehet dőlni, és az se baj, ha a hustle culture aktív ellenzőiként a lehető legráérősebben tevékenykedünk. Persze, ha ki akarunk oldani bizonyos fejlesztéseket, vagy hasznos tárgyakat, akkor azokért nyilván meg kell dolgozni, de simán ráér saját tempóban haladni. Ugyanakkor, ha valami perverz indíttatásból speedrunolnád a játékot, ott a lehetőség, hogy maximális fordulatszámon abúzáld a veteményest.
Ez itt a kert
Miután letudtuk a kötelező köröket a szigetlakókkal, egyre távolibb célokat adnak, melyeket egy idő után már nem is tartottam számon. Inkább csak élveztem a napi teendőket, és nem foglalkoztam olyan küldetésekkel, amiket csak egy évszakkal később tudok úgyis megcsinálni.
És itt érdemes is rákanyarodni a negatívumokra. Szerencsére nincs egetverő probléma a játékkal, és tény, hogy nagyon jót tesz a stresszmentes környezet, mégis viszonylag hamar eljuthatunk arra a pontra, amikor csak a grind marad.
A Fae Farm talán legnagyobb hibája, hogy túl hamar lehet elérni a legtöbb fejlesztést, melyek alapvetően könnyítik meg az életünket a szigeten. Ez most lehet hülyén hangzik, de ha hirtelen sokszor jutalmaz a játék, nagyon könnyű hozzászokni. A játékos pedig egyre várja az újításokat, és a több fejlesztést, és amikor ezt a játék egy huszárvágással megvonj, akkor megszűnik az elsődleges motiváció.
A rutinosabb játékosoknál ez valószínűleg nem lesz probléma, mert bőven akad teendő, amivel nap mint nap lehet foglalkozni. Újonnan érkező közönségnél viszont el tudom képzelni, hogy simán lepattan róla, amikor magára marad, és magának kell kitalálnia, hogy mihez kezd a szabadsággal.
A Fae Farm azért az első néhány óra után is tud újat mutatni, lesznek még elérhető fejlesztések, felfedezhető területek, azonban kifejezetten rövid idő után eljutunk oda, ahol már csak apránként lehet haladni.
Az egyetlen igazán nagy hátránya a Stardew Valley-vel szemben, hogy a játékmenet egy adott időpillanatban jó eséllyel kifullad, és nem valószínű, hogy utána egy nyugis farmerkedésre vissza fog térni a játékos.
Megjelenés környékén akadtak szép számmal játéktörő bugok is, melyeket szinte azonnal javítottak is. Mostanra elvétve találkoztam néhány kellemetlen hibával, de ezeket egy: kilépés a főmenübe, majd visszatöltés a játékba rendszerint megoldotta.
Verdikt
A Fae Farm bejáratott és jól ismert formulákat és mechanizmusokat használ, de a fejlesztők felismerték, hogy önmagában ettől nem lesz eladható portékájuk. Pontosabban nem fog kitűnni az unásig erőltetett Stardew-klónok kilométeres sorából. A készítők viszont beleadták szívüket-lelküket és a szerethető körítésen kívül is egy nagyszerű játék lett a végeredmény. Hangulatos, ártalmatlan, mégis annyira rendben van a játékmenet, hogy nem nehéz teljesen ráakadni.
Akár 4 fős kooperatív módban is játszható, ami tovább emelheti az egyébként is remek, könnyed hangulatot.
Összességében a Fae Farm minden magára vállalt ígéretét betartja. Nem fog visszaköszönni az év végi legjobbak között, de több, mint tisztességes szórakozás. Jól néz ki, jó érzés vele játszani, és a Stardew-klónok tekintélyes sorában végre egy kellemes meglepetés. Aki utóbbival még nem játszott, annak a Fae Farm egy igazán üdítő élmény is lehet. Már, ha alapvetően érdekelnek a komfortos, relaxációs farm-menedzselős játékok.