IndieIndieMixJáték

IndieIndieMixJáték

IndieIndieMixJáték

IndieMix #32: Konokon monokróm

Itt van az ősz, itt van újra, és itt van az IndieMix is, amiben ezúttal három monokróm, de semmiképp sem egyszínű játékot mutatunk be

Szerző

Közzétéve

2024. szept. 11.

Kommentek

0

Ahogy zuhog odakinn az eső, nekem pedig lüktető fejfájásom van az agresszív hőmérséklet-változástól, konstatálnom kell, hogy megérkezett az ősz. Ez azt jelenti, hogy nem egészen négy hónap múlva vége 2024-nek, és még megannyi kiváló, vagy kevésbé kiváló indie játékon kell átrágnom magam. Idén tehát a “pótidőszak” kicsit előbb kezdődik. Egészen pontosan most.

SCHiM – Bajlódós árnyak

Néhanapján leküzdhetetlen vágyat érzek rá, hogy belevessem magam egy jó logikai játékba. Bevallottan nem annyiszor, mint például Tyrion, de olyan ez nekem, mint a gyorskaja. Félévente jól esik. Ezt az igényt ebben a félévben a SCHiM elégítette ki, amely, bár kétségtelenül kreatív ötlettel indít, sajnos a kezdeti lendület még a nyúlfarknyi játékidőt se húzza ki teljesen.

De ne szaladjunk ennyire előre. Történetünk egy kósza árnyékkal kezdődik. Illetve “SCHiM”-mel. A SCHiM-ek egyszerre lények és árnyékok, létezőek és képzeletbeliek. Lényeg a lényeg, hogy minden árnyékot egy, vagy több ilyen árnyéklény alkot. A SCHiMünk éppenséggel egy fiatal srác árnyéka, ami kiváló lehetőséget ad egy kis expozícióval egybefűzött játékmenet-gyorstalpalóval. Ez az expozíció ráadásul nettó nulla beszélt, vagy írott szöveggel történik, ami az egyik kedvenc narratív megoldásom. Nagyon sok kreativitást igényel, hogy elég támpontot adjunk a játékosnak a sztori megértéséhez, de hagyjunk elegendő mozgásteret, hogy kitöltse a hézagokat.

Láttam már játékot, ami kicsit jobban oldotta meg ezt, de azért a SCHiM-nek sem kell szégyenkeznie. De nem is feltétlenül a konkrét cselekménnyel akar hódítani a játék. A látvány egyszerű, de nagyszerű. Monokróm, durva, mégis kifejező formákkal operál. A zenei aláfestés pedig ugyanennyire minimalista. Összességében olyan érzés belehuppanni a játék audiovizuális körítésébe, mintha puha hóban pihennénk, miközben komótosan hullik a hó. Egyszerű, relaxáló, gondtalan.

Vörös és fekete

Ez nagy általánosságban elmondható a játékmenetről is. A felvezetés után árnyéklényünk elszakad emberétől, és kilökődik a könyörtelen nagyvilágba. Nincs hát más választásunk, mint követni gazdánkat, hogy ismét ott járjunk a nyomában. A kis tintapacánk irányítása egyszerű, mint a százas szög. Szerencsére itt meg is spórolhatok magamnak hosszú bekezdéseket, ahol a mechanikák részleteibe merülök bele. Lehet mozogni a sík minden irányába, illetve lehet ugrani. Utóbbinak kiemelt szerepe van, hiszen SCHiMünk kizárólag árnyékban tud megélni.

Ennél a mehcanikai mélységnél egyébként nincs is szükség többre. Elvégre a Baba is You még ennyit se tudott, mégis kiemelkedően jó logikai játék volt. A SCHiM sajnos nem érte el ezeket a magasságokat, pedig a potenciál talán még ott is volt. Kiváló ötletek rejlenek ebben a “padló láva(lámpa)” koncepcióban. Ennek azonban csak a töredékét sikerült realizálni. Pedig becsületére szóljék a játéknak, az elején még erőteljesen próbálkozik. Vannak manipulálható tereptárgyak – például egy sorompó leeresztésével meghosszabbíthatjuk az árnyékot, amibe bele tudunk ugrani -, mozgó járművek, amorf, folyamatosan mocorgó árnyat vető fényfogók és fel-le kapcsolódó lámpák.

Valahol az ötödik pálya környékén azonban a SCHiM érezhetően kifogy a friss ötletekből, és marad az addigi ötletek remixelése. Nincs ezzel akkora baj, amennyiben a készítők tudják, meddig lehet húzni a játékidőt, hogy az még élvezetes legyen. Itt azonban pár órával több csúszott be, ami elég nagy probléma egy olyan gamma esetében, ami össz-vissz maximum 6-8 órát vesz igénybe. Nem volt ez feltétlenül rossz élmény, de inkább az ízléses, minimalista dizájn és relaxáló atmoszféra miatt fogok emlékezni a játékra, mint a kiemelkedően kreatív játékdizájn miatt.

Verdikt: 5/10

Felvidék – Tátratea-délután

Folytassuk valami hazaival. Oké, nem feltétlenül hazaival. Isten őrizz, hogy megidézzem a Revans szellemét. Mindenesetre második játékunk legalább földrajzilag közel esik kis hazánkhoz. A Felvidéket két srác rakta össze innen tőlünk párszáz kilométerre. És pontosan olyan, mint amilyennek elképzelitek: kicsit savanyú, kicsit fapados, kicsit kopott. Ez az a játék, amit a nyugati mainstream gémersajtó előszeretettel bélyegez meg, mint “eurojank”. És valóban, a Felvidéknek is megvannak a maga hülye rigolyái. Egyvalamit azonban nehéz lenne elvenni tőle: végtelenül sok lelkesedéssel és egy jó merőkanálnyi kreativitással készült.

Történetünk valamikor a 15. században játszódik. A pontos évszám sosem derül ki, de főszereplőnk, Pali (vagyis Pavol), az alkoholista lovag harcolt az 1448-as rigómezei csatában. Azóta egy isten háta mögötti várban tengeti alkoholmámoros mindennapjait, mígnem egy közeli erődből fülsüketítő robbanás nem hallatszik. Nosza, a vár ura, József el is küldi, hogy derítse fel a terepet Matej, a helyi szerzetes segítségével. Kalandjaik során huszitákkal, oszmánokkal, banditákkal és még sokkal hátborzongatóbb szörnyűségekkel is meg kell küzdeniük, miközben egy alternatív történelmi tragikomédia bontakozik ki a háttérben.

A Felvidéken nincs szűrő. Van itt parádés fekete humor, csípős valláskritika, szinte burleszkbe illő helyzetkomikumok, és bizony nyomdafestéket nem tűrő szövegek is. Mindezekkel együtt a dialógus – még szinkron hiányában is – elképesztően dinamikus. Mindehhez még hozzájönnek a meglepően árnyalt, mégis könnyen megszerethető karakterek, és a helyenként kifejezetten sötét és fordulatos sztori. Egy szó, mint száz, a Felvidék narratív szempontból nagyon emlékezetes.

Valóban, török volt a falóban

És emlékezetes más okokból is, bár ezek már nem biztos, hogy felfoghatóak bókként. Ugyanis amikor a videojátéknak a játék részére kerül a sor, bizony néha megbicsaklik ez a Kárpát-medencei szerelemprojekt. A látvány – talán kissé találó módon – elég régies. Az átvezetőkben baltával faragott modellek robotikusan mocorognak kifeszített arckifejezésekkel. Játék közben pedig több animáció egyjegyű képkockaszámmal fut. Mindehhez jön egy PS1-et idéző, pixeles, monokróm reneszánsz festményt idéző látvány, és meg is van a recept egy olyan vizuális dizájnhoz, ami kétség kívül emlékezetes, de ezt azért szokni kell a szemnek.

A zenei aláfestést úgyszint nehéz hová tenni. Egyrészt soha nem fogtok rávenni, hogy a fúziós jazzről bármi rosszat mondjak életemben. Másrészt erősen ütött a kognitív disszonancia, amikor a helyi tavernában a korcsmáros két “adjisten”-e között felvidéki funkyt hallgattam. További érdekes választás egy ennyire nyilvánvalóan narratíva-orientált játékba ilyen vehemensen beletuszkolni tekintélyesebb mennyiségű játékmenetet.

Zsánerét tekintve a Felvidék valahol egy 90-es évek-beli körökre osztott JRPG és egy klasszikus point-and-click kalandjáték között helyezkedik el. Azonban előbbi legfeljebb a nagy öregek minimum szintjét üti meg. Primitív a harcrendszer, szűkösek a taktikai lehetőségek, és sokszor szörnyen rosszul balanszoltak az ütközetek. Ezen még az sem segít, hogy kimondottan vicces, amikor szilvabort kell szürcsölni HP-ital helyett. A kalandjáték rész pedig, nos, egy kalandjáték. Jobb pillanataiban botegyszerű, rosszabbakban pedig a túl kevés információ miatt frusztrálóan vontatott.

De még ha a Felvidék kicsit botladozik is, mint videojáték, azt nem lehet tőle elvenni, hogy egyedi és hangulatos. És egyébként is, hány játékban olvasod azt a képernyőn, hogy “Teringettét!”?

Verdikt: 7/10

Hauntii – Lidércnyomozás

Utolsó játékunk már kikacsintás az őszbe, az októberbe, és a vele érkező horror-hónapba. Ami nem mellesleg az utóbbi években a második kedvenc ünnepkörömmé nőtte ki magát. A Hauntii egy aprócska szellemfiúról szól, aki találkozik egy aprócska angyallánnyal. Sajnos az égi erők nem tapsikolnak örömükben a frigynek, így szerelmes szellemünket letaszítják a mélybe. Nekünk innen kell menteni, ami menthető, miközben mindent megszállunk, amit csak lehet.

Zsánerét tekintve a Hauntii egy izometrikus twin-stick shooter a visszafogottabb fajtából. Ellenfeleink nem túl agresszívek, a tempón pedig magabiztosan behúzták a kéziféket. Sok esetben inkább egy felfedezős-logikai játékra emlékeztet, ahogy lidércünkkel beleköltözünk kövekbe, hogy azokat arrébb toljuk, vagy fákba, hogy azok csúcsáról levitorlázva átjuthassunk trükkösebb pályarészeken. De a látszólagos változatosság gyorsan ellaposodik. Vagy inkább beáll egy kényelmes középértékre. Egy szó, mint száz, a Hauntii nem a központi játékmenetével próbál kitűnni a tömegből.

A sztori koncepciójában nagyon szívmelengető, és bővelkedik hihetetlenül cuki részekben, valamint karakterekben. Sőt, kimondottan kreatív narratív megoldás, hogy a történetet csak széttördelt puzzle-darabokként kapjuk meg, amiket aztán nekünk kell rendszereznünk és összeillesztenünk. De mindezzel együtt sem érzem úgy, hogy a Hauntii-nak a cselekmény lenne a valódi erénye.

Kisértet-kíséret

De akkor mégis mi? Nos, a körítés. Igen, ez tipikusan az a fajta indie játék, ahol sokkal erősebb volt a művészi véna, mint a játékdizájnbeli jártasság. Ugyanúgy, mint például a GRIS esetében. A szellem-szappanoperának azonban annyi előnye van, hogy itt a többi játékelemet sem hanyagolták teljesen el. Tisztességesen össze van rakva, de ha valaki igazán szórakoztató twin-stick shootert, vagy agytekerő logikai játékot keres, az keressen másutt.

Ellenben mind a zenei aláfestés, mind a vizuális prezentáció lenyűgöző. Sajnos egyiket sem lehet nagyon hitelesen átadni írásban. Utóbbit még állóképeken sem igazán. A Hauntii látványtervezése első ránézésre egyszerűnek tűnhet, de mozgás közben adja ki az igazi ízét, amikor hozzáadódnak a részecske-és fényeffektek, és ezeket alátámasztják a monokróm tapétából összeollózott hátterek. További hatalmas plusz, hogy a játék ezt az édes-keserű látványt monumentálisan nagyra és szívmelengetően picire is össze tudja húzni.

A zenei aláfestés hasonlóan parádés. Ez pedig nagy szó az én tollamból, mert jellemzően el szoktam vetni a klasszikusabb, szimfonikus zenekarra íródott OST-ket. A Hauntii előtt azonban még nekem is meg kell emelnem a kalapomat. Nem evilági, légies, könnyed, de mégis erőteljes. Mindezt úgy, hogy sikeresen betonozott bele a fülembe bizonyos dallamokat – ami a neoklasszikus zenének nagyon ritkán szokott sikerülni. A Hauntii egy erős közepes játék kiemelkedően jó körítéssel. Mintha kikérnél egy csirkepaprikást, de az est sztárja mégis a nokedli lenne.

Verdikt: 7/10

Sending
User Review
0 (0 votes)