BlogKlikkbéjt

BlogKlikkbéjt

BlogKlikkbéjt

Klikkbéjt: Itt a magyar Fall Guys

Közzétéve

2021. szept. 24.

Kommentek

0

Hallottam, hogy még a nyáron egy új magyar multiplayer cím jelent meg, amely mutat némi hasonlóságot a Fall Guys-zal. Ez felkeltette az érdeklődésemet, hiszen szívemen viselem a hazai játékipar sorsát. A Bro Falls: Ultimate Knockoff Showdown névre hallgató projektről még olyan veretes sajtóorgánumok is megemlékeztek, mint az esport1, akiknek a szava mindig is döntő volt az életemben. Ha ők ajánlják, akkor ezt nekem is ki kell próbálnom.

Elöljáróban még kíváncsi voltam, hogy az internet népe mit gondol a Bro Fallsról. A kifejezetten pozitív Metacritic-es felhasználói pontszámról még rosszmájúan mondhatnám, hogy nem reprezentatív, hiszen az értékelők többsége csak ezt az új hazai szuperprodukciót értékelte (valaki még arra is vette a fáradságot, hogy a rivális Fall Guysnak is odapörköljön egy 0 pontot), de a 6000 Steames értékelés már sokkal megbízhatóbb forrásnak tűnik. Lássuk, milyen esszék születtek a témában!

[h]A nép szava [/h]

Ó igen, a klasszikus „azért jó, mert ingyen van”. Ezzel nem nagyon tudok vitatkozni, én sem az életérzés miatt választok az alsó polcról, és utána sokkal kényelmesebb elhitetni magammal is, hogy a szőlő ízű lé kibaszott jó volt, hiába volt olcsóbb, mint az ásványvíz. Nem mindenki tud az annak megjelenése óta eltelt egy évben összegyűjteni 20 eurót egy indie játékra, tudom, hiszen diák vagyok.

A következő kategóriában a látnokok vannak. Ők, bár nagy számban hangoztatják, hogy az érdemtelenül népszerű, és már különben is halott divatjáték ennek a dicső alkotásnak a saruszíját sem méltó megoldani, paradox módon nem rendelkeznek a hanyatló nyugat mocskának ezen manifesztációjával. Persze a gaming közösség részeként tudhatnám, hogy a játékok kipróbálása nem feltétele a vehemens véleményalkotásnak, és még az is simán lehet, hogy mindenki konzolon vagy a legjobb barátjánál töltött kényelmetlen perceket egy babokkal telezsúfolt képernyő előtt. Ezek után nem is értem a kolléga kérdését.

A következő kategóriát csak úgy hívom, hogy a Chad-ek. Ők tudomásul veszik, hogy a játék nem teljesen eredeti, sőt, néhányan finoman még arra is utalnak, hogy nem prémimum a minőség (bár korai hozzáférésben mit várunk), nagy múltú, jelenű és jövőjű áruházláncokat használnak jelzőként, valaki pedig konkrét egyezésekre is rácsodálkozott. További vélemény nem hangzik el, a pozitív értékelés elhelyezésre, a magyarázat pedig megtagadásra kerül, azután az értékelő távozik.

Úgy érzem, jó páran kicsit túlbecsülik a fejlesztők tudását, amikor azt feltételezik, hogy kijátszották a Steam ellenőrző rendszerét, csak hogy kriptovalutát bányászhassanak Pistike számítógépével. Úgy látszik, hogy szar optimalizációról senki sem hallott, a hülyeség meg terjed, mint az őszi influenza. Jó látni, hogy nem csak a pozitív, de a negatív értékelések is megalapozottak.

És persze szép számmal itt vannak a vicces fiúk is. Megjelennek az írásjel-grafikusok, a professzionális mémerek, az óvodás viccek nyugalmazott professzorai, a pince-humoristák és a sötét oldal képviseletében a kevésbé ismert, de annál bicskanyitogatóbb copypastákat terjesztők is.

[h]Ezt mintha már láttam volna [/h]

A lényeg, hogy nem vagyunk semmivel sem beljebb, mint kezdetben, lássuk hát magát a játékot. Az eddigiek alapján nyilván számítani lehet rá, hogy lesz néhány, a véletlennel nehezen magyarázható hasonlóság a Fall Guys-zal, de a Bro Falls már a menüben képes meglepetést okozni.

A megtévesztő hasonlóság láttán nehéz volt nem visszaidézni a régi szép emlékeket, amikor alsós koromban egy-egy kép fölött guggoltam egy sütőpapírral, hogy minél pontosabban örökíthessem meg azt. Bevallom, kicsit irigylem a fejlesztőket, mert én mindig letévedtem a vonalról. Hiába, vannak sebek, amelyek újra és újra felszakadnak. A zene cserébe már sokkal keményebb munka gyümölcse, meg merem kockáztatni, hogy a kisebb módosítások majdnem két másodpercig meg tudják téveszteni az avatatlan fület, feltéve, ha az ember még félálomban van, és két hete középfülgyulladás kínozza.

A körítés a későbbiekben is mintha az ikertestvére lenne az eredetinek. Ugyanolyan interface, ugyanott elhelyezett gombok és funkciók, a hátterek színe a betűtípussal együtt meg már minek különbözzön, nem igaz? Végül is jogos, ha már a zenét is sikerült lenyúlni, nincs az az idióta, akit egy átalakított design ejt át. Legalább a kreatív energiák a fontosabb területre maradnak.

A győzelem kulcsa, hogy ismerd az ellenfeleidet. A Bro Falls fejlesztőinek ezt nem kell sulykolni, hiszen a játékmenetben tanúságot tesznek róla, hogy nagyon is behatóan ismerik az ellenfelet. A praktikusan statikus pályavázra ugyanis a Fall Guys-eszközpark apraja-nagyja rákerült. A betanulással biztosan nem kell sokat szenvedni, sőt, régi ismerősként köszönnek vissza az akadályok. Otthonos érzés kerített hatalmába, hiszen a színek és a minták is sok helyen stimmelnek, csak hogy az OCD-m se zavarjon be. Persze minden egy fokkal fakóbb, ügyetlenebb és nehézkesebb, de pont ebben van az egésznek a bája, nem igaz?

A csavar az, hogy a Bro Falls-nak története is van… vagyis hát van egy rettenetesen kellemetlen, húsz forintból és két rossz minőségű filterből összehozott intrója, meg egy dühös brokkoli, aki bosszút akar állni a többi ételen, és ezért nehezíti a többiek dolgát. Igen, jól hallottátok, az aszimmetrikus multiplayerek töretlen sikere után itt sem maradhatott ki, hogy legyen egy kiemelt szereplő, aki pályaszerte a csapdákat irányítja. Ez lényegében a Bro Falls legfontosabb része, ez az, amire mindig lehet hivatkozni, hogy emiatt mégiscsak egyedi a játék. Van brokkoli a Fall Guysban? Hát persze, hogy nincs. Lehet egymást csapkodni kalapácsokkal, amikor már továbbjutottál? Na ugye! Hát mégsem teljesen másolat ez a játék, megnyugodhat hazafias lelkem.

Bár valaki (nem én) azt mondta, hogy ez csak ront az élményen. Ahol nincs ott a brokkoli, ott a pálya kifejezetten unalmas, kihívás nélküli séta a parkban. Ahol ellenben aktiválja a csapdáit, ott esélytelen túlélni, ezért itt csak várakozni lehet. Magyarul figyelni kell a zöldség-nemezist, és a hollétének függvényében kell eseménytelenül ugrálni vagy várakozni. Hogy ennél kicsit izgalmasabb legyen, a hosszabb akadályoknál és a sűrűbben elhelyezett csapdáknál elkerülhetetlen, hogy időnként csak úgy meghaljunk, anélkül, hogy tehetnénk ellene. A játékmenet egyébként is tele van megkérdőjelezhető, vagy lusta elemekkel, azokon a részeken, ahol nem ugyanolyan, mint megihletője. De ez nem az én véleményem. Csak úgy hallottam valahol.

Mert lássuk be, azért van egy bája annak a hozzáállásnak, hogy „minek csináljunk újat, ha valaki már megcsinálta egyszer”. Ez egy jó programozóhoz méltó mentalitás, a Stack Overflow engem sem hagyott soha cserben. De lehet, hogy más szakterületek képviselői is példát vehetnének, ugyanis jó matematikus módjára visszavezették a feladatot egy korábbi megoldására. Nem lehet az axiómáktól újraépíteni mindent minden egyes feladatban, szóval adja magát, hogy ha eddig is egy négyzetrácsból zuhannak le a kiesők minden kör végén, akkor itt is úgy történjen.

[h] Komolyra fordítva [/h]

Ahogy a mondás tartja, ami működik, azt nem kell megjavítani. És való igaz, hogy ami Fall Guysban működött, a zene, az akadályok, a koncepció, a design és a betűtípus, az itt is működik. A többi, amit hozzátettek, az már egy másik kérdés. A sok bug, a megkérdőjelezhető fizika és az általános csiszolatlanság persze betudható a korai hozzáférésnek, de egészen őszintén a Bro Falls sokkal gyengébb, mint riválisa. Az egyetlen ötlete legalábbis felemásan működik, a többit pedig lássuk be, szégyentelenül lemásolták.

Eleinte még gondolkodtam rajta, hogy ez biztos csak egy paródia, de nem. Itt nincs rájátszás, nincs kifigurázás, csak néhány egy az egyben lemásolt, néhány saját igényre átírt, és néhány új elem. A Bro Falls legfeljebb véletlenszerűségével és abszurd felvezetésével próbál vicces lenni, nem valami másnak a kifigurázásával. A címválasztás célja éppen ezért rejtély a számomra, bár az is biztos, hogy nem emiatt fognak „lebukni”.

Valahol abszurd számomra, hogy ezt meg lehet csinálni a Steamen, hogy egy ilyen arányú és ilyen szégyentelen átemelés szinte nem is szúr szemet. Nem azt szeretném, hogy a stúdiók védessék le a játékelemeket, az semmi jóra nem vezetne, de nekem még él az emlékemben, amikor a Paladins-ot állították pellengérre, mint Overwatch-copy, miközben ott ennek a töredéke sem volt megtalálható. Ma ez teljesen normális, sőt, még külön öröm, hogy ingyen van. A dolog szépséghibája az, hogy ezzel pénzt is keresnek: van itt Battle Pass, skin-csomagok, prémium valuták, igazi mikrotranzakció-dömping. Mindezek után „ingyen Fall Guyst” osztani, vagy ehhez ujjongva asszisztálni hatalmas erkölcsi győzelem. Persze nincs azzal baj, ha valakinek ez tetszik, mindenkinek a szíve joga. Csupán aggasztó, hogy ha ezt minden további nélkül meg lehet csinálni, és pénzt is lehet keresni belőle, hogyan alakul a kreativitásra való igényesség az iparban.