Szinte minden épkézláb híroldal és publikáció kiosztotta a 2020-as év legjobb és legrosszabb játékainak járó díjakat, de viszonylag kevés helyen került elő, hogy mik voltak nagy közönségkedvencek. Talán a Steam Awards áll a legközelebb a demokratikus választásokhoz, de ott is csak az óévben (és egyes esetekben előbb) a Steamen megjelent játékokra lehet szavazni, ami kicsit olyan, mintha a nagyérdeműt arról kérdeznék, mik voltak a legfényesebb gyémántok ezen a hatalmas trágyadombon.
Aki olvassa a GeekVilágot, talán már hallott a kis magánprojektemről, a Kibaszott Szar Gémer Vélemények nevű Facebook csoportról, ahol nap mint nap előkaparjuk a legszörnyűbb (vagy legjobb – nézőpont kérdése) kommenteket és tartalmakat, amit a hazai gémer közösség ki tud erőltetni magából. Adta magát az ötlet, hogy a csoport tagjai maguk válasszák meg az év legjobbjait és legrosszabbjait.
Lássuk hát, miket választottak regnáló uralkodóikká ezek az elvetemült shitposterek a felsorolt 13 kategóriában!
Legjobb vizuális dizájn
A legtöbb nagy díjkiosztóval ellentétben úgy döntöttem, különválasztom a nyers grafikai lóerő és a művészi megjelenés kategóriákat. Mára már nyilvánvaló lehet, hogy a kettő nem feltétlenül jár mindig kéz a kézben. Úgy tűnik a csoport tagjai sem gondolják ezt máshogy, hiszen a legjobb vizuális dizájn kategóriájában az Ori and the Will of the Wisps-et választották győztesnek. A Moon Studios folytatásának nem minden változtatásával értek egyet, de azt nehéz lenne tőle elvenni, hogy igazi vizuális lakoma az a játék.
Legjobb grafika
Ahogy az agy is két féltekére osztható, és ezek más-más funkciókat látnak el, úgy egy játék látványa is két különböző elemből tevődik össze. Azonban akárcsak az agy, a látvány is nehezebben lesz koherens egész, ha a két oldal nem játszik össze. A legjobb grafika a díjátadón a nyers erőt reprezentálja – több pixel, simább élek, RTX és társai. Különösen fontos kategória ez generációváltás évében; mennyit lehet kisajtolni az előző generáció konzoljaiból? Mekkora ugrást jelent a következő? Mit tud az NVidia 3000-es szériája? A nagyérdemű szoros versenyben a Ghost of Tsushima mellett döntött. Nem is csoda – az év egyik, ha nem a legjobb PS exkluzívja nem csak elképesztően nézett ki, de néha kimondottan művészi volt a megjelenés. A második és harmadik helyen lévő TLoU2 és Cyberpunk 2077 csak pár szavazattal csúszott le a trónról; utóbbi már csak a következő kategória miatt is szórakoztató eredmény.
Legrosszabb látvány
Kisebb publikációkon, szabadúszó újságírókon és tartalomgyártókon kívül kevés helyen található olyan lista, amely megemlékezik az év legrosszabb alkotásairól. Pedig fontos ellenpólust állítani a zsenialitásnak; így tudjuk a jövőben, hogy mit nem szabad bottal sem piszkálni. Idén a Cyberpunk 2077 ironikusan nem csak a legjobb, de a legrosszabb látvány kategóriában is várományos volt. Nem is csoda; míg PC-n és újgenerációs konzolokon kimondottan pofás volt a játék, előző generációs alapgépeken igazi vizuális hadviselés volt, amit műveltek. Alacsony felbontás, ingadozó FPS, horrorfilmbe illő torzszülöttek. Ez egy Burger King koronát és egy leeresztett gumitrónt ért a CD Project Rednek. Gratulálunk a “teljesítményhez”!
Legjobb játékmenet
De mit ér a látvány, ha a játékmenet nem állja meg a helyét? Bár az előző díjazottak esetében szerencsére nem áll fenn ez a veszély (többnyire), ezt a díjat kimondottan azoknak a játékoknak tartjuk fenn, amelyek a játékmenet terén remekeltek. A Doom Eternal olyan többséggel vitte a prímet, hogy az még az országgyűlésben is megállná a helyét. Nem is csoda; az iD adrenalinpumpáló démondaráló lövöldéje, megtolva Mick Gordon torzított fűnyíró-szimfóniájával (nem viccelek – szerk.) olyan élményt ad, amit nehéz elfelejteni.
Legrosszabb játékmenet
A spektrum másik végén csücsül az a játék, amely nagyjából annyira izgalmas és magával ragadó, mint sajtot reszelni smirglipapírral, esetleg gyöngyhagymát pucolni vajazókéssel. A Marvel’s Avengers jó eséllyel még hosszú ideig szégyenfolt lesz nem csak a Square Enix, de a teljes mainstream játékipar ingén. Ezzel a többséggel már alkotmányt is lehet módosítani – mondjuk beleírhatnák, hogy tiltsák ki Magyarországról a film licencelt összecsapott fércmunkákat.
Legjobb sztori és történetmesélés
Vannak játékok, amiket nem a látványért, vagy a pillanatnyi játékmenet aufóriájáért játszunk. Szerethető – vagy épp gyűlölhető – karakterek, jól megírt dialógusok, érdekes történet; ezek is elvihetnek a hátukon egy játékot. Nem volt ez máshogy a Cyberpunk 2077 esetében sem. Minden hibája és be nem tartott ígérete ellenére láthatóan nagyon sok embert megragadott a narratíva, akár a főszálról, akár a mellékküldetésekről beszélünk. Kicsit keserédes győzelem.
Legrosszabb sztori és történetmesélés
Újabb gonosz iker, az előző kategória szöges ellentéte. Míg a látványnál a Cyberpunk állt szoros versenyben a legjobb és legrosszabb díjért egyaránt, a történet esetén a Last of Us 2-nek járt ki ez a bipoláris szerep. Végül aztán szoros versenyben legyőzte a Godfall, ami talán csak azért nem kapott több kategóriában citromdíjat, mert már most majdnem mindenki elfelejtette.
Legjobb Early Access játék
Az ismeretlen egy sötét és veszélyes hely, de itt találhatóak a legnagyobb kalandok is, ha elég bátor az ember, hogy előre kifizessen 5-10 ezer forintot, hogy egy félkész játékot tesztelhessen. Talán ebben a kategóriában volt a legkiegyenlítettebb a mezőny, végül a Temtem egy pokélabda-dobásnyi előnnyel szakította át a célszalagot. A Crema pokémon-imitációja már múlt januárban is eszméletlenül jól nézett ki, és azóta sem hagytak alább a rendszeres tartalmakkal és hibajavításokkal. Ha minden jól megy, idén már bele is szoríthatom valamelyik toplistámba.
Azért az még említésre méltó, hogy a szavazatok több, mint felét mégis retro jellegű lövöldék kapták. Nem tudom, hogy ez azt jelenti, hogy ennyi boomer van a csoportban, vagy hogy végre a zoomerek is kezdenek rákapni a belsőnézetes virtuális erőszak katartikus bájára.
Legnagyobb csalódás
Nehéz lenne megkérdőjelezni a Cyberpunk győzelmét; minden előnye ellenére ez a játék nem az a játék, amit a legtöbben megálmodtak. Sőt, tovább megyek; ez a játék nem az, amit a CD Project Red megígért. Ez a kijelentés még akkor is igaz, ha eltekintünk a szörnyű konzol portolástól meg a hibáktól. Újabb pont a CD Project Rednek, a nyereményetek egy nagyon pici vibrátor elem nélkül.
Legmegosztóbb játék
Ez volt az igazi titánok csatája; pár szavazattól eltekintve ez a kategória kizárólag a Last of Us 2 és a Cyberpunk 2077 csataterévé változott, és mindvégig 50-50 százalék környékén tolták egymást ide-oda. Végül a Last of Us 2 került ki győztesen, és a döntéssel teljes mértékben egyetértek. Míg a Cyberpunk esetében legalább abban meg tudtak egyezni az emberek, hogy egy alapvetően jó játék lett piszok sok hibával, addig a Last of Us 2 hónapokra lángba borította Twittert, a Facebookot, a Redditet és minden releváns internetes felületet, ahol akár csak érintőlegesen szóba kerültek a videojátékok. A vélemények ráadásul olyannyira különböztek, hogy pár kommenten belül találkozhattál olyannal, aki Jézus második eljöveteléhez hasonlította Druckmann magnum opusát, és olyannal is, aki szerint ez volt a legrosszabb dolog a pestis óta. Gratulálok Naughty Dog, aranyszobor most nem jár hozzá, de kaptok egy színváltós gyűrűt.
Legjobb remake, reboot, remaster, vagy port
Talán ez az a kategória, ahol nem tudok sok kommentárt hozzáfűzni a dologhoz. Számomra talán a Persona 4 impresszívebb volt, de alávetem magamat a közönség akaratának és a Final Fantasy VII Remake fejére helyezem a koronát – ami ugyancsak Burger Kinges, de legalább újrahasznosított papírból készült.
A KSZGV év játéka 2020
Azt már tudjátok, hogy a felsoroltak közül nekem melyik az év játéka – az utóbbi három hónapban nem volt olyan cikk, podcast, facebook komment vagy családi ebéd, ahol ne végeztem volna verbális kielégítést a Hades-on. A közönség legnagyobb része mégis a Ghost of Tsushimát választotta az év játékának, és ezzel totálisan békét tudok kötni. Egy ideig rettegésben éltem, ahogy a két legmegosztóbb játék volt az élen, de végül helyreállt a világ rendje, és egy kiváló – ha nem is túl innovatív – játék került ki győztesen. Gratulálok a Sucker Punch Studios-nak; remélem most, hogy elértük a nyílt világú, külső nézetes lopakodós akciójátékok csúcsát, végre leakadhatunk kicsit a zsánerről.
A KSZGV év legrosszabb játéka 2020
Akárcsak a legmegosztóbb játék esetén, itt is két titán küzdött a kevésbé illusztris címért. Mind a Marvel’s Avengers, mind a Warcraft 3: Reforged megérdemelten volt versenyben a citromdíjért. Mindkettő hitványra sikerült, mindkettő széles körben imádott szériákba köpött bele; a Warcraft 3 “felújított” változata talán azzal vitte a pálmát, hogy nem is egy játék, hanem egy harminc euróért vesztegetett textúrapack.
Egy pillanatra elképzeltem, ahogy J. Allen Brack kisétál a színpadra az öregedő kamionos-frizurájával, meg a jóllakott óvodás ábrázatával, szépen megköszöni a díjat, megígéri, hogy a jövőben jobban odafigyelnek, majd lelő egy Micimackó cosplayert. Gratulálok, Blizzard! A nyereményetek egy alig használt végbélkúp.
Az a jó ebben a díjkiosztóban, hogy lekerül a vállamról a felelősség, hogy melyik játék mit érdemel; hiszen a nép akaratánál nincs szentebb törvény. Kivéve, ha az Assassin’s Creed: Valhallát rakja a Doom Eternal elé. Szerencsére nálunk ilyen katasztrófák nem történhetnek, nem tévedtünk véletlenül rossz szektorba.