A Microsoft és az Xbox brand ma már az egyik megkerülhetetlen szereplője a videójáték-iparnak. Sokáig az operációs rendszereiről és az irodai szoftvereiről ismert redmondi óriás, az Atari után a második amerikai cégként tört be sikeresen, a főként japánok által uralt konzol-piacra. Habár 20 éve mindenki legyintett rá, az Xbox gyorsan vált huszadrangú játékosból, előbb prominens képviselőjévé, majd forradalmi alakítójává a konzoltérképnek. A Microsoft neve mára egybeforrt az FPS műfaj, és ezzel szoros összefüggésben az online multiplayer meghonosításával konzolon. Az Xbox Live képében nekik köszönhetjük az első felhasználóbarát online keretrendszert és közvetetten a digitális játékterjesztés és az indie-piac rohamos térnyerését. Ám mindezek ellenére az eredeti Xbox és a videójáték-piac nem volt természetes lépés a Microsoft számára.
[h]A közvetlen X-doboz[/h]
Ahogy a Bloomberg év eleji cikke interjú és nyilatkozat részleteken keresztül remekül bemutatja, hosszú és rögös volt az út a mára jól ismert X tarkította fekete doboz megszületéséig. A sorok közül kisejlik, hogy egészen addig nem is foglalkoztak a Microsoftnál a témával, amíg képbe nem került a Sony. Az első Playstation sikere után a japánok szerették volna kiszélesíteni a nappali határát és Linux-szal demózták a Playstation 2-t. Ez pedig felkeltette az amerikaiak figyelmét.
Ahogy az is látszik, hogy a Microsoft fejesei eredetileg az Xbox-ot inkább egy játékra készült PC-márkának szánták, amin természetesen Windows futott volna. Az elképzelés nagyjából az volt, amit évekkel később a Valve is megpróbált a Steam Machines képében. A redmondi cég adja a sztenderdet és a szoftvert, amire majd mások a brand zászlaja alatt felhúzzák a hardvert. Persze – ahogy ez a Valve példája is megmutta – ez (főleg akkoriban) nem volt járható út. Ahogy a közismert számítógép gyártó, a Dell Technologies alapítója, Michael Dell is mondta: „Az a probléma a játékkonzol-üzlettel, hogy amikor a Sony bejelenti a Playstation árcsökkentését, akkor a részvényeik szárnyallnak. Ha Én azt mondom, hogy csökkentem a PC-k árát, a részvényeim elmerülnek.”
A Xbox végül maradt a hagyományos receptnél: az egyedi, fix hardverre írt egyedi szoftvernél. Azonban volt még egy bökkenő. Ma már ismert közhely, hogy a vasat a ráírt programok adják el. Mivel a Microsoft új szereplő volt egy eddig tőle függetlenül is pörgő üzletágban, ezért elenyésző, vagy egyáltalán nem is volt kapcsolata a fejlesztőkkel. Épp kapóra jött nekik a Dreamcast-tel az enyészetfelé süllyedő Sega hallódó konzolos üzletága.
[h]„A belüket kiröhögték”[/h]
A Sega hasalása remek lehetőséget biztosított arra, hogy az Xbox-hoz csaljanak fejlesztőket. A Microsoft legfőbb célpontja az Electronic Arts volt, akik épp akkortájt ejtették a Dreamcast támogatását. Hitetlenkedve fogadták a szoftver óriás közeledését. Az EA elnöke, John Riccitiello azt mondta, hogy „…mókás, hogy be akartok lépni a piacra. És nem akarlak eltántorítani benneteket, de nincs elég információtok a számunkra, hogy érdemben reagáljunk [az ajánlatra].”
És ez az általános szkepticizmus vette körül az Xbox születését. Todd Howard, a Bethesda és a The Elder Scrolls atyaúristene például úgy emlékszik vissza, hogy „Abban a pillanatban nehéz volt megmondani, hogy mennyire gondolták komolyan. Azt mondtuk váruk és meglátjuk.” Persze a Microsoft nem csak a külsős partnerekre akart építeni. Kihasználva a cég pénzügyi forrásait, exklúzív címeket akart a közelgő konzoljához, ezért több céget is felkerestek akvizíciós szándékkal. Az éppen a csőd szélén álló Square, a Final Fantasy kiadója (akik az Enix-szel közösülve ma már Square Enix néven ismeretesek) például lepattintotta az ajánlatot, túl kevésnek találva az összeget. A Mortal Kombat játékokról ismert Midway Games is szóba került, akik örültek volna a felvásárlásnak, végül mégsem tudták összehozni. A fentebb már emlegetett EA pedig egyszerűen annyit mondott: „Nem, kössz!”
Ahogy tette azt a Nintendo is. Ugyanis Steve Ballmer, a Microsoft elnöke annak reményében hozott össze egy találkozót a japán konzolóriás embereivel, hogy hátha fontolóra veszik az ajánlatukat. De Bachus állítása szerint „A belüket kiröhögték. Képzeld el ahogy valaki egy órán át csak nevet rajtad. Ez a találkozás valahogy így zajlott.” A Nintendo akkortájt indult hardver lemaradására apellálva 2000 januárjában prezentálták is az Xbox specifikációit.
Persze ma már tudjuk, hogy ebből nem lett semmi. Ahogy azt is, hogy végül mindkét cég jól jött ki belőle. A Nintendo ma is pénzt nyomtat – persze legálisan és a nyomda neve Switch. A Microsoftnak pedig új partnerek után kellett néznie, így megtalálva azt a páncélos hőst, aki máig meghatározza az Xbox brandet.
[h]Minden jó, HA a vége LO[/h]
Amikor 1997-ben a Bungie-nál, a Myth II fejlesztésével párhuzamosan egy 3 fős csapat nekiállt egy sci-fi RTS összeheggesztésének, akkor feltehetőleg egyikük sem gondolta, hogy egy platform és generáció meghatározó sorozatot indítanak útjára. Az 1999-es Macworld Conference-en Halo címmel bemutatkozott program megjelenését hatalmas várakozás előzte meg. Ami persze abban a formájában sosem látott napvilágot, hisz a Bungie ekkor már financiális krízisbe került. Amiből végül a Microsoft mentette ki a csapatot és 2000-ben magukévá is tették a stúdiót. A játékot nagyjából egy év alatt átalakították azzá a címmé, amit mind ismerhetünk, a többi pedig már történelem.
Persze önmagában ez nem lett volna elég. A Microsoft adott otthont a Dreamcast bukása után egy halom Sega címnek. Így talált új otthonra a Shenmue, a Panzer Dragoon, a Jet set Radio vagy a Crazy Taxy. Emellé zsákolták be a Nintendo kegyeiből kiesett Rare-t, akik mellett olyan stúdiókkal dolgoztak szorosan együtt, mint a Bizzare Creations, a Capcom, a Team Ninja, a Bethesda, a Lucas Arts és még sokan mások. Ezzel megalapozva egy olyan állócsillagnak, ami ugyan mostanra vesztett a fényéből, de becsülettel tartja a nyugati játékfejlesztés fáklyáját.