A tavalyi év utolsó hónapjai rendesen próbárra tették rajongásomat a videojátékok iránt. A WoW Shadowlands sajnos nem azt nyújtotta, amit vártam tőle (és bugos is volt), az Assassin’s Creed Valhalla ugyanez pepitában, a Cyberpunk 2077-ről meg inkább ne is beszéljünk. Számomra 2020 nem volt egy olyan év, amire szívesen fogok visszaemlékezni később. Azonban mégis megjelent egy kincs, amit ugyan 2021-ben pótoltam, de visszamenőleg azért beírom a pirospontot. A Paper Mario: The Origami King ha nem is a legjobb Mario játék valaha, vitathatatlanul fantasztikus szórakozás.
[h]Összehajtogatva[/h]
Papír Mario és Papír Luigi a Papír Peach Papír Kastélya felé tartanak, ahol természetesen a hercegnőt elrabolják. A királyság felett átvette a hatalmat az Origami Király, akinek a célja, hogy mindenkit jól összehajtogasson.
Ha Mario-játékról van szó, akkor a történetet illik a helyén kezelni. Nyilvánvalóan senki sem mély karakterépítést fog keresni az ugráló vízvezetékszerelő környezetében. És a papírvékony sztorin (haha!) kívül ezúttal sem fogunk többet kapni. Ehhez képest is a felhőtlen boldogságon kívül, amit a végigjátszás soránéreztem, engem is meglepett egy erősen érzelmes és megható rész a játék egy bizonyos pontján. Egyáltalán nem tudtam hova tenni magamban, annyira hirtelen jött, és a maga egyszerű módján mégis szívből jövő érzelmi reakciót váltott ki bennem. Le a kalappal!
A történetről nincs is értelme a továbbiakban megemlékezni. Azonban nagyon jól működnek a – főleg szóviccekre épülő – párbeszédek. A játék során végig velünk tartó Olivia – az Origami király, Olly testvére – nem lesz híján naiv, de szeretnivaló megszólalásokkal és persze sok-sok humoros odamondással. De az összes többi mellékszereplő, vagy random megmentett Toad az utolsó mondatig vicces, aranyos és negyedik fal döntögető.
[h]Félfamentes faviccek[/h]
Meg úgy az egész Paper Mario a maga módján egy abszolút szerethető kikapcsolódás rengeteg kisebb-nagyobb kihívással és imádnivaló karakterekkel. Számomra a játék humora telitalálat. Gyakran a szelid kisgyerekeknek szánt poénoktól eltérően tipikusan olyan sorokkal is találkoztam, amelyek fixen a nagyobb korosztálynak fognak csak leesni. Viszont azt is megértem, akinek ettől bukik az egész élmény: mert egyszerűen nem ugyanúgy vagyunk bekötve és sokak számára csak simán nem vicces ez a fajta humor. Ezzel aligha lehet mit kezdeni.
A játékmenetbe beletanulni ugyanannyira intuitív és immerzív, mint amennyira általában a Mario-játékoknál megszokhattuk. Szinte azonnal tudjuk mit kell csinálni, és máris belecsöppenünk életünk következő nagy kalandjába. A játékmechanikák egyszerűek, de skálázhatóak. Nem kötelező mindent összeszednünk, simán haladhatunk a fősődorral előre, de mégis annyira jó érzés kiszabadítani a teljesen indokolatlan helyekre került Toad-okat. És szintén elégedettséggel tölt el, ha rejtett kincsre, vagy láthatatlan ?-blokkra akadunk.
Ezeket a gyűjthető dolgokat a Toad-városi múzeumban tudjuk megtekinteni és a Map menüpont alatt egyesével szépen számontartja a játék hány százalékban szereztük meg a collectible dolgokat. A harcokért és ezerféle egyéb tevékenységekért járó coinokból pedig sok más item mellett vásárolhatunk csengettyűket, amelyek jeleznek, ha a közelben Toad, láda, vagy ?-blokk található. A többi rajtunk áll, hogy megtaláljuk-e őket.
[h]Kör közepén állok[/h]
Talán az egyetlen negatívum, amit fel tudok róni a Paper Mariónak, hogy a harc kimondottan repetitív. Elég sokszor ütközünk ellenlábasokba, és a harc mechanikája hamar önismétlővé válik. Habár próbál valamit mindig variálni a játék, egy idő után már ez sem segít. Lecsupaszítva annyi a feladatunk, hogy a körénk rakott ellenfeleket vagy egyenes vonalba, vagy 2×2-es blokkba forgassuk, így szerezve támadási bónuszt. A critical csapások még így is önelégült mosolyt csaltak az arcomra, de már a tizedik csata után éreztem, hogy a játék ezen a téren már nem fog túl sok újat mutatni. És a kétszázadik battle után néha már sírni támadt kedvem.
Ugyan minden területen más és más ellenféltípussal kell megküzdenünk, de általában az első harc után kiismerjük gyengeségeiket, és a vége mindig ugyanaz: vagy agyontapossuk őket, vagy kalapáccsal vágjuk pofán (vagy powerupot használunk); az meg teljesen mindegy, hogy az ellenfél repül, eltűnik, újraéled, vagy tüskés.
Egy ideig úgy kezeltem a boss harcokat, hogy a teszt során mindenképpen pozitív színben fogom feltüntetni őket. Az adott pályarészek főellenségei a maguk nemében tényleg humorosak és kihívás megküzdeni velük, de valahol a sivatagos világ óriás lyukasztójánál tört el bennem valami.
Sajnos hiába a kreatív ellenfél, ha lecsupaszítva ugyanaz törénik, mint a sima csatáknál. Csak ez annyival frusztrálóbb, hogy egyes boss-harcok sokáig tartanak, néha nehéz kisilabizálni, hogy miként lehet legyőzni őket, és egyértelműen a játék többi részéhez képest gyakran irrelevánsan nehéz. Na jó, talán összesen egyszer sikerült meghalnom boss-harc közben, de ez a fajta kihívás és időhúzás inkább idegesítő, mintsem szórakoztató.
[h]Szamárfül[/h]
Ritkán szoktam Nintendo játékot technikai oldalról megközelíteni. Nyilván tudjuk, hogy a Switch képességei lemaradnak nemhogy az új generációhoz, de még az előző érához képest is. Ettől függetlenül semmilyen ponton nem lehet azt mondani, hogy a Paper Mario ne működne tökéletesen. A fix 30 FPS egy pillantra sem nyaklik meg, és a rengeteg kreatív látványbeli megoldás mellett maga a grafika sem marad el.
A vibráns színek, az alapos gonddal (papírból) megalkotott textúrák, környezeti elemek és animációk egyszerűen fantasztikusak. Tipikusan olyan játék, amelynél a vizualitás minden pontja rendben van, és semmi sem üt el egymástól. Ugyanúgy van helye a művészi látványvilágban az erdős résznek, sivatagnak, tengernek mint Olly kastélyának. Ahogy a klasszikus Mario-ellenfelek papírból készült másolatai is elférnek egy realisztikus színesceruza-boss mellett.
A színes, de nem hivalkodó látvány mellé szeretnivaló zene is társul. Minden területnek megvan a maga hangulathoz illő dallama, aminek egyetlen hátránya, hogy legtöbbször rövidek. És mivel ismétlésen vannak, hamar átmegy a játékos kedves fütyörészésből ingerülten dúdolóba. Ahogy a látványbeli elemeknek, úgy a hangoknak is megvan a pontos helye és időzítése. Minden effekt akkor szól és úgy, ahogy az a nagy könyvben meg vna írva, és az “extraként” szolgáló groovy dalocskák is abszolút gyerekességük mellett minden felnőttet mosolyra késztet.
[h]Kreatív csömör?[/h]
A Paper Mario során bejárt területek telis tele vannak nagyszerű feladványokkal, kihívásokkal, és kreatív megoldásokkal. Már az első “pályán” több kreativitással találkoztam, mint egyes AAA-játékok teljes hossza alatt. Sok mindennel lehet illetni mostanában a Nintendót, de azzal nem, hogy cserben hagynák a kreatív játékokra szomjas rajongókat.
És a harcok mellett, vagy lehet pont azok miatt egy kicsit hosszabb is a Paper Mario a kelleténél. Még akkor is, ha csak a főtörténetre koncentrálunk, hamar csömört lehet kapni a rengeteg “20-ra is lapot húzok” megoldásoktól. Igen, fantasztikus látni, mennyire telepakolták aranyos és kreatív dolgokkal a játékot, de egy idő után még ez is sok lehet az egyszeri játékosnak. Én meg képtelen voltam elmenni a bajba jutott Toadok és elrejtett kincsek mellett, szóval ha nem is maxoltam ki az egész játékot, elég sok időt beleraktam, hogy a lehető legtöbb collectible meglegyen.
[h]Verdikt[/h]
Összességében tehát a Paper Mario: Origami King ha nem is a legjobb Mario játék, de mindenképpen hangulatosabb és élvezhetőbb alkotás, mint nagyon sok piacon lévő AAA-videojáték. Roskadozik a kreatív játékelemektől, a papíros-hajtogatós nüansz pedig varázslatosan tud működni. Audiovizuálisan és művészeti szempontokból is lehengerlő, aminek hála nem lehet nem mosollyal az arcunkon játszani. Azonban a túl sok és rendszerint fantáziátlan harcok nagyban el tudnak venni a remek élményből, még akkor is, ha ezek a csaták esszenciális részét képezik a játéknak.
Kicsiknek-nagyoknak egyaránt tudom ajánlani, de a bossoknál szinte biztos vagyok, hogy elkél a felnőttek segítsége.