Játék

Játék

Játék

RetroGeek: God Of War 2 – Az istenek a fejükre esnek

Szerző

Közzétéve

2018. ápr. 27.

Kommentek

0

2005 novemberében az Xbox 360 megjelenésével beköszöntött az új generáció és a Sony szívott is rajta rendesen. Hiába jártak ekkor már 100 millió eladott PS2-nél, a konkurencia olyan szinten beelőzte őket, hogy az egy évvel később esedékes PlayStation 3 megjelenés a magas ár és a gyenge játék kínálat miatt a Microsoft malmára hajtotta a vizet. A God of War közben jól teljesített és egy új IP-hez képest bőven sikeres lett, ezért a Sony nem váratta a rajongókat sokáig a következő résszel.


A következő bemutató az oldalon korábban megjelent bejegyzésem revitalizált, kibővített változata.

Régi új gerenáció

A második rész a 2006-os Game Developers Conference-en mutatkozott be a nagyérdeműnek. David Jaffe ekkor már inkább csak a sorozat cheerleadere volt és fél lábbal a Sony küszöbén kívül állt, amit mi sem mutatott jobban, minthogy hátrébb lépett kreatív rendezőnek. Helyét az előző rész vezető animátora Cory Barlog vette át, akinek más elképzelései voltak a továbbiakat illetően. Szerinte ugyanis a folytatásban a játékos “nagyobb képet kap Kratos szerepéről a mitológiai világban.”

Barlog célja az volt, hogy új elemekkel kibővítve vigye tovább az előző rész történetét és a fejlesztés során több monumentális pillanatot jelenítsenek meg a játékmenet alatt, mint az átvezetők során. Ezért több kisebb és nagyobb volumenű aspektusát a játéknak átdolgozták, hogy minden egyes csata valóban epikusnak és egyedinek érződjön.

Ezek után az egyszeri játékos joggal gondolhatta, hogy a folytatás a PS3-ból póbrálja majd kisajtolni a maximumot, de a fentebb említett 100 millió érv végül a 4 hónappal korábban megjelent konzol helyett a PS2 felé tolta a megjelenést. Így bár több szempontból is következő generációsnak hatott a folytatás, a hardver korlátai miatt érezhetően nem teljesedhetett ki. Ez azonban nem gátolta meg a háború istenét abban, hogy másodjára is szabadjára engedje a dühét, ezúttal szembe menve az olümposzi istenek akaratával.

504382-god-of-war-ii-playstation-3-screenshot-when-he-s-not-battling

A God of War 2 annak ellenére, hogy technikailag nem lépett előrébb, mivel ugyanazon a hardveren, ugyanazt a Kinetica Engine-t használta, mégis messze kidolgozottabbnak érződik, mint elődje. A harcok – amik továbbra is az első perctől kezdve dominálják a játékmenetet – nem estek át nagyobb ráncfelvarráson, ám sokkal folyékonyabbnak hatnak.

A mozdulatok gördülékenyebben követik egymást és a varázslatok is helyzettől függően sokkal kihasználhatóbbak lettek. Ezáltal a játékosnak sokkal könnyebb elérnie a flow-élményt, hisz a folyamatosságot továbbra sem szakítja meg semmi, míg a csaták intenzívebbek lettek. A látvány pedig szobáról szobára haladva részleteiben is kimunkáltabbnak tűnik.

A helyszínek nem csak méreteikben növekedtek, hanem dizájnra is sokkal jobban illeszkednek a görög mitológia ihlette világba, ami tovább mélyíti a játékosban azt az érzést, hogy annak részese. A grafikusok mintha erre rá is játszanának, mert a kamera nem egyszer távolodik el Kratos-tól olyannyira, hogy a továbbhaladás közben nagytotálban csodálhatjuk meg a játék legmonumentálisabb pillanataival szolgáló színtereit. Ehhez mérten a logikai feladványok is kibővültek.

Bár még mindig nem izzasztóak, kiterjedésüket és a pályadizájnal való összhangjukat tekintve bőven túl tesznek az első rész feladványain. Ezeket az elemeket pedig ismét az írók fogják össze egy újabb bosszú történettel, ami sokkal mélyebben nyúl bele az azt ihlető mítoszokba és legendákba és ami ezúttal sokkal személyesebb lesz Spárta szellemének, mint az elsőre látszik.

A második rész lényegében ott veszi fel a fonalat, ahol az előző letette. Kratos ugyan bebocsátást nyert a panteonba, azonban az istenek nem hajlandóak elismerni őt. Ez és a tény, hogy megtagadták tőle a múlt fájdalmának eltörlését tovább erősítette benne a gyűlöletet, ami végül ugyanarra a sorsra juttatja, mint Árészt. Szembe menve a hatalmasok akaratával, dühtől vezérelve alászáll a támogatását élvező Spártaiak által ostromolt Rodosz romjai közé, ezzel maga ellen fordítva utolsó pártfogóját is, Athénét.

Az itt kezdődő bevezető szekció, annak ellenére, hogy gyakorlatilag a pofátlan reciklálása az első rész felvezetésének, végig terelgeti a játékost egy lehengerlő csatán az életre kelt rodoszi kolosszussal az egész városon keresztül, azonban Kratost elárulják. Zeusz látszólag segíti a spártait, akinek elküldi az Olümposz pengéjét, ám az elnyeli a háború istenének erejét. Az így újra halandó Kratosban pedig maga a villámok istene mártja meg a pengét, aki ugyan felajánlja neki a, hogy szemet huny tettei felett ha örök engedelmességet fogad, de Kratos nem hajlandó újra az istenek bábja lenni.

Az Olümposz ura elégedetten távozik, miközben hősünket szép lassan elnyeli a Tartarosz. Ám a történet itt koránt sem ért véget. Kratos rémálmokkal gyötört merülését Hádész bugyraiba Gaia, a földanya szakítja meg, aki észhez téríti a bukott istent, kiutat mutat az alvilágból és célt ad neki. Ugyanis ereje visszaszerzésének és a bosszúja beteljesedésének zálogához a Párkák és a Titánok erején át vezet az út, ami végül egy “Én vagyok az apád” szintű katarzisban végződik.

scbr-97481-game-ss-27

A sztori egyértelműen legerősebb oldala, hogy az írók nem féltek hozzányúlni az alapanyaghoz. Míg az első részben a mitológiát alárendelték Kratos eposzának, addig itt ez megfordul. A cselekmény fő mozgató rugója továbbra is antihősünk bosszúhadjárata – ezúttal az Olümposz legfőbb ura ellen – viszont az őt körülölelő világ és annak eseményei nem állnak meg a saját kálváriája és a fikció szülte jelenben.

Zeusz születése és felemelkedése, a Titánok harca, a sors fonalát szövő Párkák vagy a mitológiai alakok (mint Ikarosz, Perszeusz vagy Thészeusz) mind a God of War 2 történetének és történelmének részét képezik. Ettől pedig sokkalta grandiózusabbnak érződnek az események, és segít a játékosnak a finálét jelentő fordulatig elhelyeznie magát és Kratos-t a történelem előtti Görögországban. Ehhez pedig továbbra is kiválóan asszisztál az audió részleg.

A narrátor szerepében ismét Linda Hunt brillírozik, aki ezúttal Gaia hangját is kölcsönzi, ami mindamellett, hogy remekül illik hozzá, narratív szempontból is kifogástalan húzás. Gaia végig követte Spárta Szellemének életútját, így az első részben a narrátor szerepe nem csak a levegőben lóg, hanem az maga a földanya volt, aki a háttérből követte az eseményeket, aki így mintha a játékosnak mesélne a sorsdöntő pillanatig.

Corey Burton tökéletes Zeuszánál pedig csak TC Carson ismét zseniális alakítása tudott nagyobbat domborítani, aki időközben eggyé vált a spártaival és fél úton a stúdióba a harag definitív szinkronhangja lett. Az őket kísérő nagyzenekari dallamok pedig tökéletes aláfestést nyújtanak, legyen szó akcióról vagy expozícióról.

scbr-97481-game-ss-2

A God of War 2 talán egyetlen hibája maga a platform amire megjelent. Szebbnek, többnek és jobbnak tűnik elődjénél, de gúzsba köti a PlayStation 2 hardvere, amiből így is messze többet sikerült kihozni. Persze a Sony és a Santa Monica könnyen indokolta döntését pusztán a számokkal, viszont a teljes képhez nem árt tudni, hogy a játék PS3-on se biztos, hogy többet hozott volna a konyhára, miközben messze több munkát igényelt volna az elkészítése.

Egyrészt a PlayStation 3 első évében alig adtak el több konzolt, mint ahány God of War 2 kópiát összesen, illetve a Cell processzornak köszönhetően nehezebb volt fejleszteni a PS3-ra, mint bármi másra akkoriban a piacon. Másrészt a Sony erőforrásokat zárt el a fejlesztők elől, akik így a kezdeti időkben nem tudták kiaknázni a vasban rejlő potenciált. Vagyis lefejleszthették volna az új generációs gépre, viszont korántsem olyan biztos, hogy teljesebb élményt kaptunk volna, mivel így is minden elemében egy közel hibátlan játékról beszélünk.

Ehhez pedig elég volt annyi, hogy a Sony meghagyta a teljes kreatív kontrollt a Santa Monica kezében és Barlog pontosan tudta, hogy a széria honnan indult és merre akarja tovább vinni. Persze a záró képsorok után  mindenki tudta, hogy ez a vég megint valami nagyobb a kezdete. Ahogy a Birodalom visszavág után a Jedi visszatért, úgy Kratos harca sem ért véget. Végül szembe kell néznie az istenekkel és saját démonaival is.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél még többet olvasni tőlünk, akkor lájkolj minket Facebookon, vagy kövess Twitteren. Ha pedig szeretnél támogatni egy jelképes összeggel, az alábbi Patreon linken teheted meg: PATREON.

Sending
User Review
0 (0 votes)