Kik azok a meg nem énekelt, névtelen hősök, akik mindig a háttérben maradnak, mégis szinte képtelenség lenne nélkülük akciójeleneteket forgatni? David Leitch (Deadpool 2, A gyilkos járat) nagyon jól tudja, hiszen egykor ő is kaszkadőr volt. Azonban többször bizonyított már a rendezői székben is, most pedig igazi szerelemprojektben, A kaszkadőr című filmben mutatta be a dublőrök fájdalmas munkáját.
Mindig szeretem azokat a filmeket, amik valamilyen formában betekintést nyújtanak a filmkészítés kulisszái mögé. Pláne, ha valamilyen formában felhívják a figyelmet azokra a stábtagokra, akiktől egyébként nem szokott hangos lenni a sajtó. Pedig a kaszkadőrök a háttérben iszonyatos mennyiségű és nagyon veszélyes mutatványokat hajtanak végre, miközben a babérokat végül a színészek aratják le. Régóta forró téma, hogy az Oscaron is illene díjazni őket, de eddig még nem került be a repertoárba (a filmben ehhez kapcsolódóan van is egy remekül eltalált poén). Nézzük is mit kell kiállnia egy kaszkadőrnek a szerelemért és a forgatásért.
A kulisszák nyaktörő hősei
Colt Seavers (Ryan Gosling) élete nem is lehetne tökéletesebb. Kaszkadőrként dolgozik a világhírő Tom Ryder (Aaron Taylor-Johnson) blockbustereiben, és bitang jó a munkájában. Közben bimbózó szerelmi viszony alakul ki közte, és a film operatőrével, Jodyval (Emily Blunt). Minden remekül halad, amíg derékba nem törik a karrierje. Szó szerint. Egy szörnyű baleset miatt komoly gerincsérülést szenved, majd szó nélküli teljesen felszívódik.
A felépülése után parkolófiúként dolgozik, és próbál nem gondolni a múltbéli karrierjére. Végül, bő egy évvel később a producer Gail Meyer (Hannah Waddingham) rábeszéli, hogy térjen vissza egy új Ryder-film forgatására. Aminek a rendezője nem más, mint Jody. Coltot azóta gyötri a bűntudat, szóval nem is kell több, elvállalja a melót.
A papírforma szerint haladó romantikus vígjáték azonban kap egy csavart, és egy végtelenül kiszámítható, de nagyon szórakoztató akciófilmmé változik. A film sztárja eltűnik, Gail pedig Coltot küldi utána, hogy vesse be kaszkadőr képességeit, és hozza vissza Rydert a forgatásra. A történet minden blődsége ellenére általában jól működik, viszont gyakran ugrál a műfajok között, emiatt néhol kicsit döcögőssé válik a tempó.
A kaszkadőr különlegességét a körítése adja, amitől simán ki tud emelkedni az n plusz egyedik romkom milliőből. Kellemes frissességgel szolgál, hogy nem csupán egy filmforgatást mutat be, de a kaszkadőrök munkájába is betekintést nyújt. Illetve végre megkapják azt a rivaldafényt, ami nekik is kijár. Ugyanakkor ebben a filmben sem kerültek előtérbe, csak a néző tudhatta, hogy a számtalan nyaktörő jelenetben ők munkálkodnak a színészek helyett. De utóbbiaknak legyen mondva, néhány veszélyes kunsztot azért ők is bevállaltak. Érdemes egyébként a stáblistára is bent maradni a teremben, mert nagyon jó werkanyagot lehet látni a tényleges forgatásról.
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2024/04/image-8.png?resize=640%2C360&ssl=1)
“I Believe in a Thing Called Love”
A romantikus aspektus kifejezetten jól működik, bár talán pont ezen a téren a leggyengébb a film. Áttétesen élhetjük át Jody és Colt cívódását, és ugyan első perctől kezdve fantasztikus a kémia Blunt és Gosling között (mondjuk ezt a karaktert már elég jól Keni), ez a szál működött a legkevésbé. Itt sok volt a mesterkélt melodráma, és a mesterségesen kikényszerített logikátlan történeti pont.
A kaszkadőr nagyrészt tisztában van azzal, ami. Ilyenkor tündököl a leginkább, a metapoénok is rendszerint ütnek. Viszont elég sok ilyen jellegű geg van a filmben, épít is rájuk. Ezekhez miatt a nézőnek nem árt rendelkezni némi popkultúrális tudással. Rengeteg kikacsintás van más filmekre, idéznek belőlük, egy-egy humoros jelenetben meg is idéznek párat. Illetve nagyon sok önreflexiót gyakorol, mikor ugyanolyan sablonosan működik, mint a tucat akcióvígjátékok többsége.
A film két órás, amit nem érzek indokoltnak, elég sok helyen éreztem, hogy nyugodtan lehetett volna vágni belőle. A tempót és a forgatókönyvet is kissé érdekesen kezeli, néha mintha nem tudná mikor elég, vagy mit is akar pontosan elérni. Egy ponton azt éreztem, hogy lassan elérkezik a lezárás, de amikor rápillantottam az időre, még csak a film fele telt el. El nem tudtam képzelni, hogy még egy órában mit fognak előhúzni a kalapból. De a második felére tele pakolták még több drámával és fordulattal, melyek túl hamar oldóttak meg, és nem is igazán szolgáltattak magas téttel.
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2024/04/image-9.png?resize=640%2C425&ssl=1)
“I was made for lovin’ you”
Az akciójelenetek viszont kétségtelenül a film fénypontjaként szolgálnak. Sőt, általánosságban pazarul néz ki a film, legalábbis amikor a kaszkadőrjelenetek és a praktikus dolgok vannak frame-ben. Nyilvánvalóan szembetűnő CGI-ból szerencsére nincs sok, és éppen csak egy-egy pillanatra lehet látni őket. De ami van, az sajnos rendre szarul néz ki. Emiatt hálás köszönet a vágónak, hogy időben el lett nyesve azoknál a pillanatoknál.
De az akciódús képsorokon kívül is elmondható, hogy kifejezetten igényes és szép a fényképezés. Látvány terén minden a helyén van, és nem csak a technikai megoldásokra gondolok. Ha értitek, amire gondolok. Gosling és Blunt lehengerlően festenek a vásznon, önállóan és a közös jeleneteikben egyaránt. De nagyon jó nézni Taylor-Johnsont is, aki frenetikusan hozza a vértuskó, maníros akciósztárt. Vagy Hannah Waddinghamet, aki a fura sérója ellenére is egy kincs, akit most már főszerepben is nagyon jó lenne látni.
Zenék terén biztonsági játékot űztek a készítők, de nem venném el az érdemét azzal, hogy a dalok kiválasztása telitalálat lett. A The Darkness – I Believe In A Thing Called Love önmagában is egy műremek, de jókor nagyon jót szólt a filmben. Viszont, ha még egyszer az életben újra meg kell hallgatnom a Kisstől az I was made for lovin’ you-t, én nem állok jót magamért. A készítők is érezhették, hogy sok lesz a jóból, mert kábé hatféle hangszerelésben hallhattuk az örökzöld slágert az eredetitől az EDM feldolgozáson át a dramatizált filmzenéig. De még így is, kis túlzással minden második jelenetben elhangzik valamilyen formában.
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2024/04/image-10.png?resize=640%2C337&ssl=1)
Verdikt
A kaszkadőr egyszerre volt kellemes meglepetés, és unásig ismételt klisék halmaza. Tele van jobbnál jobb jelenetekkel, és Hollywood egy olyan szeletére fókuszál, amivel a mezei néző nem szokott találkozni. Jó a humora, és kicsit kelletlenül, de megpróbál görbe tükröt is mutatni a filmes világnak. Viszont hiába meta, hiába a sok remek reflexió az álomgyárra, de végül akárhogy is csavarjuk, ez is csak egy hollywoodi cukormázas cucc. Elmaradhatatlan happy end, ezerszer látott toposzok és történet, amiből egyedül a körítés tudja kellően üdítő hatást elérni.
Ami a szinkront illeti, Speier Dávid hozta a formáját, a fordítás pörgős, és tele van alliteráló szópoénokkal. Lehet én öregszem marhára, és nem követem a szleng-trendeket, de egy csomószor nem értettem konkrét szavakat, mondatokat, ezáltal lemaradtam valami poénról. De mindent összevetve még így is fényévekkel kellemesebb élmény volt szinkronnal nézni, mint korábban az Argylle-t.
Ha egy könnyed, mégis izgalmakkal teli vígjátékot keresel, amiben szép emberek szerelmesek, és még az akcióért is odavagy, akkor A kaszkadőr kiváló választás lesz.
A filmet a hazai mozik május 2-től vetítik.