A legutóbbi cikk után megfogadtam, hogy gyakrabban lesz Early Access Körkép. Azt azonban én sem gondoltam, hogy ilyen gyorsan megtelik a kosaram korai hozzáférésű játékokkal. Igaz, nyár elején ideális berúgni a motort olyan játékok előzetesein, amelyeket az idei nemE3 rendezvényen, vagy a múlt heti Steam Next Festen mutattak be. Mielőtt azonban belevágnánk a körképbe, emlékeztetnék mindenkit a pszeudo-pontozási rendszerre, amit visszaolvashat itt. Ha pedig mindenki tisztázta magában, hogy a rovat kontextusában mit jelent a Limbó hintó, nézzük a játékokat!
DUBIUM
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/06/image-67.png?resize=640%2C360&ssl=1)
Be kell valljam, hogy valahol az Among Us megasikere környékén éreztem először azt, hogy öregszem. Olyan voltam, mint valami morcos Scrooge, aki nem érti, hogy ezek a kölykök mit esznek a digitalizált gyilkosos játékon. Hiába, én is öregszem, és el kell fogadni, hogy bizonyos trendek már elsüvítenek a fejem mellett. Az Among Us sikere azonban olyan játékokhoz képest, mint például a Fortnite, vagy az Overwatch jött és ment. Manapság pár mintafelismerős mémen kívül nem sokat hall róla az ember.
Ezért is kissé furcsa, hogy a DUBIUM pontosan ebbe a koncepcióba próbál új életet lehelni. Első körben én is fokozott szkepticizmussal álltam neki a játéknak, de a bevezető olyan kellemesen profinak tűnt, hogy kicsit elernyedtek a cinizmaim. Igen, a DUBIUM egy aszimmetrikus multiplayer játék, ahol egy ötfős csapatnak kell egy űrállomáson elpusztítani adatdobozokat, majd felkötni a nyúlcipőt, mielőtt darabokra esik a kóceráj. A csavar ott van, hogy az öt játékos közül az egyik szabotőr, akinek a feladata, hogy minél kevesebb feltűnés mellett eltegye a csapattagokat láb alól.
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/06/image-68.png?resize=640%2C360&ssl=1)
A misszió fő feladatán kívül mindenféle egyéb apró problémát is meg kell oldanunk az űrállomáson. Úgy mint az oxigénellátás helyreállítása, vagy az áram biztosítása. Ezek a tevékenységek többnyire opcionálisak, de jócskán megkönnyítik a csapat dolgát. Ezzel párhuzamosan pedig arra ösztönzik a csapatot, hogy szétváljanak, ezzel lehetőséget kínálva a szabotőrnek, hogy titokban végezze a munkáját.
A szabot őre
A jó hírem az, hogy a DUBIUM azonnal az early access indulásával teljesen funkcionális, jól fut, és a fontosabb játékelemek mind működnek. A vizuális prezentáció nagyon kellemes, az elvégzendő feladatokhoz tartozó minijátékok jellemzően egész jól lekötöttek, és kiváló ötlet az időlimit, amivel egy kis tüzet gyújtanak a csapat hátsója alá.
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/06/image-69.png?resize=640%2C360&ssl=1)
Azért pár kivetnivalóm van a játékkal kapcsolatban. A pályák komplexitása és a bőséges időlimit miatt kicsit úgy éreztem, hogy sokkal nehezebb dolga van a szabotőrnek. Ez megoldható egy kicsit áramvonalasabb pályadizájnnal, ami azt is lehetővé tenné, hogy az időlimit szigorúbb legyen. Ezen kívül csak apróbb meglátásaim vannak, amik pár hotfix-szel egyszerűen javíthatóak. Nagyon jól esik például, hogy a kezelhető gépek és egyéb tárgyak körül sárga körvonal van. Azt már kevésbé értékeltem, hogy a körvonal mindenen keresztül látszik: karaktereken, más tárgyakon, sőt, a falon keresztül is. Ezen kívül hirtelen csak az ugrik be, hogy lehetne valamivel fluidabb a lövöldözés és az irányítás, bár ez lehet a stresszfaktort hivatott növelni.
Ami mellett azonban nehezen megyek el, az a pénzügyi modell. Pontosan tudom, hogy ez nem mindenkinek ennyire sarkalatos kérdés, számomra azonban elvek forognak kockán. A DUBIUM ugyanis azonnal az early access indulásával együtt egy komplett battle pass és mikrotranzakciós rendszert is hozott magával. Nekem pedig emiatt egy kissé keserű ízt hagyott a számban. Tudom, kell a pénz a fejlesztésre, de a fejlesztés látszólag túlnyomórészt befejeződött. Ez egy kvázi kész játék, ami kisebb ráncfelvarrásra szorul még. Felvállalom az elfogultságomat, és elismerem, hogy többnyire ezért nyomok egy közepes értékelést a DUBIUMra.
Verdikt: Limbó hintó
Mars First Logistics
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/06/image-70.png?resize=640%2C360&ssl=1)
Apám talpának és pénztárcájának legnagyobb bánatára imádtam legózni fiatal koromban. Valószínű még most is imádnék, ha lenne rá elég pénzem. Helyette sokkal költséghatékonyabb hobbikat választottam, mint például a PC gaming. Szerencsére a Mars First Logistics pontosan azt a legózós-makettezős kisgyermeket ébresztette fel bennem újra, aki már régóta ki akart törni.
Ez a játék a lehető legegyszerűbben megfogalmazva egy logikai-ügyességi járműépítő szimulátor. Feladatunk, hogy a Mars bolygóra éppen a lábát betevő emberiség kolonizációs törekvéseit segítsük. Ehhez mindenféle súlyú és sokszor fura alakú tárgyat kell elszállítanunk A pontból B pontba, amit saját készítésű marsjárónkkal tudunk megoldani. A játék elején kisebb, egyszerűbben megfogható tárgyakat, később pedig egyre amorfabb dolgokat kell megragadnunk és arrébb vinnünk. Természetesen mindezt egyre körülményesebb terepen.
Szerencsére a Mars First Logistics kezdetben nagyon segítőkész. Kapunk előre elkészített tervrajzokat, amik direkt egy-egy tárgy elcipelésére alkalmas marsjárókat tartalmaznak. Aztán később a játék egyre inkább elereszti a kezünket, és nekünk kell kitalálni, hogy egy-egy tárgy biztonságos szállításához milyen elemek szükségesek milyen elrendezésben. És bizony az early access verzió későbbi küldetéseiben sokszor erőteljesen megemelkedett a vérnyomásom.
De a játék nem szemétláda feleslegesen. Nem állít elénk leküzdhetetlen akadályokat, és mindig csupán a saját találékonyságunkon és tervezőkészségünkön múlik, hogy mennyire keserítjük meg a saját életünket. A Mars First Logistics már most egy lenyűgöző játék tele szívvel és kreativitással, egyszerű, de nagyszerű látvánnyal, és olyan játékciklussal, ami minimalizmusa ellenére nagyon is addiktív. Talán egyetlen kivetnivalóm van: egyelőre nagyon rövid. Bár ezt felróni egy korai hozzáférésű játéknál kicsit furcsa lehet, mégis érdemes megemlíteni, hogy aki belevág, az jelenleg egy bő három órás élményre számítson.
Verdikt: Ezt Vedd Meg!
Voidtrain
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/07/image-1.png?resize=640%2C360&ssl=1)
Nehéz lenne túlbecsülni, hogy a Voidtrain mennyire elképesztően néz ki. A csodálatos vizuális dizájnhoz ráadásul tekintélyes grafikai lóerő is társul. A semmiben zakatoló vonatok a lebegő szigetek között annyira megkapó látványt nyújtanak, hogy ez volt a fő oka, hogy befizettem erre a játékra. Sajnos a kifogástalan prezentációnak súlyos ára van.
Egyrészt a játék elég döcögősen fut még viszonylag erős rendszereken is. Ez azonban teljesen megbocsátható probléma a fejlesztésnek ezen a pontján. Amitől már nehezebb eltekinteni, hogy mennyire hihetetlenül unalmas a Voidtrain az első cirka 20 perc után. A rendelkezésre álló 6-7 zóna nagyon önismétlő, és ez nem csak megjelenésben jelentkezik. Sokszor ugyanazokat az ellenfeleket találtam ugyanazokon a helyeken két különböző régióban. A vasútállomások egy az egybeni koppintásai egymásnak, a lebegő romok és dizájnelemek pedig sokszor látótávolságon belül ismétlődnek.
Ezen felül a játékmenetnek több része is erősen sántít. A felvehető utasok eltartása több teher, mint amennyi hasznot hoznak, a tevékenységek automatizálása pedig szörnyen kezdetleges mechanikailag. A lövöldözés nagyjából rendben van, de szívem szerint még itt is pofoznék egy keveset a találatok visszajelzésén.
Nagyon sajnálom, hogy jelenleg nem tudok bíztatóbb lenni a játékkal kapcsolatban. Ott van a potenciál, hogy ebből egyszer valami kiváló dolog lehet. Azonban jelen állapotában nem tudom jó szívvel ajánlani a Voidtraint.
Verdikt: Lapát után sületlen
Forever Skies
![](https://i0.wp.com/geekvilag.hu/wp-content/uploads/2023/07/image.png?resize=640%2C360&ssl=1)
A Forever Skies a Subnautica poszt-apokaliptikus köntösbe bújtatva. Ennyivel akár le is rendezhetném a bemutatót, és akinek már ez meghozta a kedvét a játékhoz, az nyugodtan mehet is kipróbálni. Azonban van pár apró pikantériája a játéknak, ami említésre méltó.
Az alapfelállás nagyon hasonló: feladatunk adatot gyűjteni, felfedezni, túlélni és építeni. A különbség az, hogy ezúttal nem a tenger mélyén kell kockára tennünk a testi épségünket, hanem az elhagyatott, radioaktív köddel borított Föld bolygón. Talán nem fogunk annyira idilli látképekre bukkanni, mint a nagy előd esetén, de ettől függetlenül a Forever Skies egy igazán tisztességes kalapemelés már most.
Annyit azonban mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy ha valaki fluid lövöldözésért, vagy kimagasló sztoriért van itt, az keressen máshol. A Forever Skiesnak nem ezek a legerősebb pillanatai. Ellenben hihetetlenül sokféle járművet és épületet lehet összerakni, amikkel túlélhetjük az emberiség romjait. Ebben valóban remekel a játék, de pár dolog még így is megakasztja az élményt. Ilyen például az inventory menedzselése, ami jelenleg elég kényelmetlen, de az is sokat dobna a hangulaton, ha valamivel több információt tartalmazna a térkép.
Ezen felül a játéknak van még néhány gyermekbetegsége. Kicsit döcögős a teljesítmény, néhol előbukkannak durva hibák is, de ezen nem stresszelném magam túlságosan. Elvégre ilyen és ehhez hasonló problémák kiküszöbölésére való az early access. Összességében nem érzem azt, hogy szörnyen sietni kellene a vásárlással. De ha valaki már legyalulta az építős játék könyvárát steamen, akkor nem rossz döntés a Forever Skies.
Verdikt: Limbó hintó