A Supermassive Games egy percre sem fúj visszavonulót a horror zsáneren belül. Sőt,az Until Dawn, The Dark Pictures és The Quarry után egy újabb tini slasher műfajú játékkal rukkoltak elő. A The Casting of Frank Stone sem fog kilógni a stúdió előző játékainak panteonjából. A mostani játékuk az évek alatt hatalmas rajongói bázist kialakító Dead by Daylight univerzumába írt történettel próbál minket rettegésben tartani. Lássuk, mivel állunk szemben és hogyan sikerült eme újabb horror sztori.
Az amerikai kisváros horror gyilkost teremt
A történetünk 1963-ba kalauzol el minket egy Cedar Hills nevezetű kis amerikai városkába, ahol a közhangulat cseppet sem mondható nyugodtnak. A helyi lakók nyugalmát megzavarja egy bizonyos ismeretlen sorozatgyilkos tevékenysége, akiről kiderül később, hogy a helyi acélbányában dolgozó Frank Stone. A helyi seriffhelyettes Sam Green hősies helytállása Frank Stone-nal szemben majdnem az életébe került.
A bevezetés után hirtelen az 1980-as évekbe találjuk magunkat, a helyszín még mindig Cedar Hills. A középpontba egy baráti társaság kerül: Linda Castle, Chris Gordon, Jaime Rivera. Vajon hogyan kerültek ők a képbe a mi történetünk szempontjából? Nagyon egyszerű a válasz.
Chris egy saját ötlete által vezérelt alacsony költségvetésű horrorfilmet forgat a barátai segítségével, az anno brutális gyilkosságok színhelyéül szolgáló Cedar Hills-i bányában. Addig a pontig, amíg a már seriff rangfokozatra előléptetett Sam Green rajta nem kapja őket, hogy tiltott területen tartózkodnak. A váratlan meglepetés miatt a stáb kamerája összetörik. Így kénytelenek csalódottan elhagyni a forgatási helyszínt, és felfüggeszteni a filmkészítést.
Chris, amikor megtudja, hogy mit rejt a bánya múltja, megszállottjává válik a Frank Stone történetnek. A terv egyszerű. Új kamerát szerezni és visszajutni a bányába úgy, hogy Sam Green seriff ne szerezzen róla tudomást. Ebben a seriff fia, Robert lesz segítségükre, akinél megmutatkoznak Chris iránt táplált érzelmei. A stáb összeállt, a felszerelések megvannak. Ideje, hogy leforgassák a filmjüket!
Szereti a misztikumot? Igen! A horrort is? Azt is!
A készítők a már bevált recepten most sem változtattak drasztikusan. A játékmenet Quick Time Event (QTE) szekvenciái között lesz olyan, amikor jókor kell megnyomnunk egy adott gombot, hogy így sikeres legyen egy kitérés a gyilkos elől vagy épp időben megtudjunk javítani egy generátort. Olyan is akad, amikor időre kell meghoznunk egy bizonyos döntést, hogy épp segítünk az egyik karakternek vagy elfutunk. Olyan is előfordulhat, hogy épp a kontroller analóg karját egy bizonyos körbe kell mozgatnunk, így támadást indíthatunk az adott helyzetben. A felfedezés bizonyos területekre korlátozódik, amikor megkapjuk az átvezetők után az irányítást. Az esetek többségében ilyenkor a feladatunk az lesz, hogy keressünk egy generátorhoz alaktrészeket és bírjuk működésre vagy oldjunk meg egy puzzle feladványt. Mindkettő esetben a jutalmunk a továbbhaladás lehetősége lesz.
A Supermassive játékok mindig híresek voltak arról, hogy a történet a mi döntéseink alapján alakul, rajtunk áll ki éli túl a horror kalandot. Ez itt is érvényes, néha azon múlik egy karakterünk élete, hogy alaposan körül néztünk-e az adott szobában vagy jó döntést hoztunk-e. A survivor (túlélő) nehézségi fokozaton tényleg számítani fog egy elhibázott QTE-t, hiszen ez olykor egy szereplő életébe is kerülhet. A későbbiekben segítségünkre lesz Frank Stone ellen egy régi kamera, amivel képesek leszünk visszaverni a támadásait. Ennek bevezetése a játékelemek közé abszolút színesíti a játékmenetet.
Illetve tudunk gyűjteni bizonyos relikviákat, melyek a Dead by Daylight világában ténykedő sorozatgyilkosokat ábrázolják. A játékmenetben nem befolyásol semmit, de aranyos easter eggek a játék és a horrorszereplők kedvelőinek.
Ilyen rusnya teremtés még a kalendáriumban sincsen!
A játék megjelenés tekintetében a valósághű karakter és helyszíni ábrázolásra törekedtek a fejlesztők. Az előző játékaik alatt az UE4 (Unreal Engine) futott. A jelenlévő alkotásuk az első között kapta meg a legújabb UE5 motort. A látványra így nagy panaszunk nem lehet, emellett mind a rendezés és a színészi alakítások teljesen rendben vannak. Az meg hab a bizonyos tortán, hogy a fejezeteknek a címével és kiírásával megidézik a régivágású horrorfilmeket. Jó látni ezt a részletekben megbújó igényességet.
Sajnos a Supermassive Games-nél nem tartották fontosnak, hogy konzolokon biztosítsák a manapság elég sok helyen már bevált, teljesítmény (performance) vagy minőségi (quality) mód közötti választási lehetőséget a grafikai opciók között. Természetesen ne csüggedjetek el, mert a játék jól tartja a 30 FPS-t, csak néhol esik be a léc alá a teljesítmény, ami szerencsére nem zavaró. Biztos vagyok benne ezt későbbi patchekkel ki fogják javítani.
Te vagy a rendező!
A játékosok számára létrehoztak a fejlesztők egy Cutting Room Floor módot (eme játékmódot a deluxe kiadás előrendelői azonnal kézhez kapták megjelenéskor), ami az első végigjátszás után lesz elérhető a menüben. A mód lényege annyit takar, hogy kiválaszthatunk egy adott fejezetet és azon belül egy jelenetsort, és újra átélhetjük, illetve megváltoztathatjuk a múltba hozott döntéseinket, így befolyásolva a történet alakulását.
Abszolút pozitívum egy ilyen mód biztosítása a játékosoknak hiszen ezzel csak kitolják a játék szavatosságának időtartamát.
Minden jó, ha vége jó?
A Supermassive Games új horror látványossága jól illeszkedik a Dead by Daylight univerzumába. A csapat az általuk képviselt történetmesélési eszközzel jól adaptálta a forrásanyagot. A néhol észlelhető technikai hibákon (frame-rate droppok) kívül a The Casting of Frank Stone egy könnyed tini slasher horror élményt nyújt a maga öt órás játékidejével. A közelgő őszi hónapokra kiváló választás egy kis borzongásra. Akik szeretik a fejlesztőcsapat eddigi produkcióit azok nem fognak csalódni eme alkotásukban sem. A játék elérhető Playstation 5, Xbox Series X/S, PC-re. Az árázását tekintve 39 euró, körülbelül 15 ezer forintnak megfelelő összeg.
A játékot PS5 konzolon teszteltem.